Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Brød mot tidsklemma

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg synes det er betenkelig at hver gang det gjøres oppgjør mot den perfekte mødreverdenen, så trekkes det frem at en i hvertfall ikke baker og lager mat, neida, en bruker da Toro, må vite!

Hva er det med norske mødre som kutter ut det som spiller størst rolle for ungenes helse?

Spør du meg så er det er noe skummelt med dem som ikke lærer seg å lage mat, noe umodent i det å overlate til andre noe så viktig.

Det er ganske mye jeg kutter ut til fordel for matlagingen, jeg nevner i fleng

  1. Vindusvasking
  2. Støvtørking
  3. Stryking av klær
  4. Vasking av klær mange ganger i uken
  5. Blomsterstelling
  6. Daglig støvsuging
  7. Reiing av senger
  8. Daglig vasking av gulv
  9. Rydding av leker
  10. Mathandling mange ganger i uken

Altså, det er en haug av ting folk bruker tid på, som har null med kosthold og helse å gjøre. Skjønner ikke prioriteringen!

Nybakt brød

Nybakt brød

Å bake brød gir deg kontroll, gode smaksopplevelser og bedre økonomi! Det er sant.

Siden du ikke lar deg overbevise så lett, kommer en lang liste over grunner til at du bør lære deg brødbaking

  • Du får ut sinne, med en brøddeig kan du dælje løs uten at noen blir skadet
  • Du synker liksom inn i deigen og er fullstendig tilstede (mindfulness med praktisk nytte!)
  • Du sparer penger (ups, den er allerede nevnt, men altså – et butikkbrød koster 35, et hjemmebakt gjør IKKE det)
  • Du kan bake etter smak og økonomi, de billigste brødene trenger bare en kornsort eller to
  • Du kan bake det over mange timer, gjerne over natten – altså gjør brødet seg selv mens du kan titte på Ungkaren
  • Du setter deigen om morran og lar den stå til etter middag, så drar du ut på tur i mellomtiden
  • Med litt trening kan du lage kule brød med rosmarin og soltørka tomater, franske valnøttbrød og alt slår det butikkbakte
  • Brøddeigen kan eltes eller ikke
  • Du kan bli så klassete du føler for
  • Du kan sette deigen om kvelden og få nybakte rundstykker til frokost (spør om du vil vite mer)

Og for å hoppe over til noe annet:

Jeg tror faktisk at unger har godt av å se maten bli laget og å kjenne lukten av den. Det er noe trist over barn som tror maten blir til i butikken og som ikke vet at høner og egg har en sammenheng. Å delta i matlagingsprosessen kan dessuten være et salgstriks for småspiste unger – jeg bare nevner det!

 

Jeg kjøper altså ikke tidsbrukargumentet, ikke når det er konsekvent over tid. Å bake brød tar faktisk ikke noe særlig med tid. Det er alt det andre som skaper tidsklemma.

Trenger du en god brødoppskrift eller andre baketips?

Legg igjen spørsmålet i kommentarfeltet, så kommer det nok et nytt innlegg som svar.

~~

Les også

Mat en tiåring må kunne lage

Høst på riktig måte

~ Lamme Tanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

11 comments on “Brød mot tidsklemma

  1. Anja Elisabeth Holt
    6. oktober 2015

    Hehe, trenger vel ikke si at jeg er annet enn enig her? Ja til å lage mer mat!

    Likt av 1 person

  2. Heidi
    6. oktober 2015

    Unntaksvis kjøper jeg brød, men det er faktisk litt ubehagelig, siden det koster så fryktelig mye og brødbaking er såpass lett. Man kan jo gjøre slik farmoren min alltid har gjort, ta en lørdag eller evt. bare en kveld midt i uken og ha bakemaraton for å fylle opp fryseren for en stund fremover – da er tid brukt per brød ytterligere redusert. Hun lager forresten også alltid flere pizzaer i slengen og fryser ned, men det blir litt i overkant driftig for meg.

    Lik

    • Anne-Helene
      6. oktober 2015

      Smart farmor du har!
      En omgang brøddeig rekker som regel til tre store brød, alternativt to brød og et brett rundstykker. Kjekt med variasjon.
      Hvis en setter av en hel dag til matlaging og brødbaking sparer en inn mye tid i hverdagen, siden en kan ta opp ferdigretter fra frysen. Er ikke så dumt det!

      Lik

  3. Molly
    6. oktober 2015

    Du trenger ikke overbevise meg ytterligere, jeg ble overbevist ganske tidlig i innlegget:) Det eneste jeg trenger nå er bittelitt nådegave i retning gjærbakst… Kan lage (noen) middager fra bunnen, så det får holde med det tror jeg. Har heller ingen barn, så jeg gir ikke mine dårlige vaner over til noen. Helt enig med deg når det gjelder tidsklemma. Heller møkkete vinduer!

    Molly

    Lik

    • Anne-Helene
      6. oktober 2015

      Herlig at jeg kunne inspirere!

      Hva er problemet med gjærbakst? Har kanskje noen knep jeg kan dele..

      Lik

      • Molly
        6. oktober 2015

        Jeg tror kanskje det er jeg som er problemet, ikke gjærbaksten. Tror rett og slett ikke det interesserer meg nok, eller synes det er godt nok når jeg spiser det (veldig middagsmenneske). Er derimot stor tilhenger av å lage store porsjoner som kan fryses og å tenke smart i hverdagen🙂 Molly

        Lik

        • Anne-Helene
          6. oktober 2015

          Du er vel ikke problemet!! Jeg holder en knapp på den gjæren, altså.

          Lik

          • Molly
            6. oktober 2015

            Haha, enig! Den gjæren lever sitt eget liv🙂 Molly

            Lik

  4. Tilbaketråkk: Slik baker du vellykka brød | Lamme Tanker

  5. Tilbaketråkk: Jeg – en matsnobb? | Lamme Tanker

  6. Tilbaketråkk: Torokake? Forferdelig! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

