Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Filosofiskole med X over Gud

De er nye, de er i Oslo og de er noe helt for seg selv. Jeg snakker om Humanistskolen.

Skolen er ny av året og har rundt 60 elever på ungdomsskolen. KRLE-faget er erstattet med filosofifag, et fag som breier seg over det meste de holder på med. Ungene skal lære å tenke, resonnere og bli selvstendige.

Jeg synes det høres helt topp ut!

Umiddelbart vurderer jeg flytting til Oslo, men holder meg fast og leser ferdig artikkelen før jeg kaster meg på nærmeste buss med ungen under armen.

Jeg har nemlig lenge tenkt at norsk skole mangler noe, at den selvstendige tenkningen er mangelvare.

Det handler mest om å lære noe som står i en bok og ikke tenke noe særlig selv.

Å bruke kunnskapen er ikke nok etterspurt. Nå er det selvsagt mulig at jeg undervurderer en del faglig innhold og at jeg har barn som er uvanlig resonnerende og kreative, men de er langt i fra de eneste. Mange er som mine barn.

Derfor ble jeg oppmuntret av tanken på en skole der filosofi får en så stor del, som det ser ut som i Morgenbladets artikkel om Humanistskolen.

Men: Den spontane begeistringen ble brått hulet ut av påstanden om at Gud ikke fins. Hvordan kan Ole Martin Moen, filosofilærer (og dessuten styreleder ved skolen og postdoktor i filosofi ved Universitetet i Oslo) være så bastant?

Guds eksistens er antakeligvis det mest debatterte temaet i historien, og sannsynligvis det som har skapt mest elendighet i verden.

Hvordan kan en lærer i filosofi utelukke muligheten for at han selv tar feil?

Humanistskolen er bygget på et sekulært, humanistisk livssyn, noe som får meg til å tenke åpenhet.

Med åpenhet følger respekt.

Hvordan kan man lære unger å tenke kritisk, dersom grunnpremisset allerede er lagt

Det finnes ingen gud. Veien til kunnskap er vitenskap.

– Ole Martin Moen

Jeg bare spør.

.. og legger bort tanken om ungen under armen.

~ Lamme Tanker på Facebook ~

Fikk teksten deg til å tenke? Fortell meg hva og del gjerne!

Er du fornøyd med offentlig skole?

Hvilke fag synes du mangler?

Les gjerne blogginnlegget til Spinnanger: Erstatt KRLE med filosofi og kritisk tenkning

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Filosofiskole med X over Gud

  1. Avdeling Holt/ Anja Holt
    7. oktober 2015

    Jentene går foreløpig ved offentlig skole. Hva som skjer i morgen vet jeg ei men jeg vet det er mange veier som fører til Rom. Og ja til det å kunne velge!

    Lik

    • Anne-Helene
      7. oktober 2015

      Det er det som er så kjekt med å bo i Oslo-cirka, alternativene er så mange flere!

      Lik

  2. Heidi
    8. oktober 2015

    Jeg er åpenbart enig i sluttspørsmålet, men er ikke enig i at spørsmålet om Guds eksistens er det som har bidratt til mest elendighet i verden. Det er en utbredt myte som få stiller spørsmål ved, men når man ser nærmere på både nåtidige og historiske konflikter som gjerne oppfattes som rene religionskonflikter, er de gjennomgående også knyttet opp til makt og/eller territorier. Da er det ikke spørsmålet om Guds eksistens, eller om Guds vesen, som er sentralt, men om hvem som skal regjere, hvor og hvordan. Det blir i tillegg en noe anakronistisk/etnosentrisk påstand, for selvfølgelig vil tanken om Gud eller en guddommelig sfære spille en rolle i konflikter mellom kulturer og sivilisasjoner der der det vi nå kaller religion var en uutskillelig del av virkelighetsoppfatningen og det levde liv. Jeg skriver ‘var’, men utenfor vestlig sekularitet, kan man fremdeles mange steder si ‘er’.

    Men dette ble kanskje et sidespor fra meg, for jeg mener åpenbart at spørsmålet om Guds eksistens, om det ikke nødvendigvis har bidratt til mest elendighet, unektelig har formet verden på mangfoldige måter, og man kan ikke lære filosofihistorie uten også å lære teologihistorie. Jeg mener det blir ryddigere om man er tydelig på sine bias i stedet for å prøve å skjule dem, så det er uproblematisk i seg selv om Humanistskolen legger til grunn en viss virkelighetsoppfatning og lar den prege undervisningen, om de er åpne om at det er tilfelle og om det tillates at elevene faktisk tenker selv. Om premisset derimot også gis for elevene, og det blir gitt at selvstendig tenkende individer ikke har en gudstro, da er skolen på ville veier. Dette blir faren med livssyn mange tenker på som nøytrale – kritisk tenkning blir fort ukritisk når man tar for gitt at kritikk eller filosofisk skepsis bare hører sammen med et knippe konklusjoner. Her tror jeg faktisk kristne friskoler, så sant de er uten bekjennelsesplikt for elevene, har en fordel, for når det er en kontrast mellom skolens bekjennelse og det sekulære samfunn, og ikke minst når skolene stadig må forholde seg til motstand fra kritiske politikere, blir det vanskeligere å ta hverken kristen tro eller ateisme/ livssynshumanisme for gitt, og elevene blir nødt til å tenke selv. Særlig de katolske skolene i Norge har et stort mangfold blant elevene som gjør at elevene fra første dag må forholde seg til ganske forskjellige måter å betrakte verden på.

    Lik

    • Anne-Helene
      8. oktober 2015

      Ja, jeg skulle redigert inn en presisering om at det ikke er guds eksistens (i betydningen om han fins) som har skapt de største konfliktene, men at religion (der definert som gudstro) har gjort det og at der dermed er rart å kontant avvise guds eksistens.

      Dette blir jo litt på siden, men for å fortsette initiativet ditt: Det er jo derfor det er så viktig å skille religiøs tro fra kultur og politikk. Er mange misforståelser fordi disse blandes sammen. Det er naturlig, fordi vi lever i alt på samme tid. Desto viktigere, særlig med tanke på ukultur og terrorisme som ofte mikses sammen med religion av folk som har fordeler av slike sammenblandinger.

      Kjenner ellers at jeg er veldig enig med deg i tankene dine om kritisk tenkning og selvstendighet og forestillingen om det nøytrale livssyn. Om friskolene er gode på dette, har jeg ingen innsikt i eller mening om.

      Fint å se deg her inne igjen!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

