Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Mammas seks bud

Noen år siden

Mamma! med entusiastiske stemmer, store smil, våkne blikk og utstrakte armer

Noen år senere

(tyst)

(og jeg tusler inn på kjøkkenet, setter på vannkokeren, finner frem teen og lurer: Hvorfor er jeg ikke populær lenger?)

Du skal hedre din far og mor (så det går deg godt og du får leve lenge i landet)

det fjerde bud (Bibelen)

Jeg hamrer ned mitt eget bud

1. Du skal hylle din mor når hun kommer inn på rommet ditt

og mens jeg er i farten legger jeg til

2. Du skal skjenke din mor te og legge to biscotti på en pen asjett og servere når teen er trukket akkurat nok

3. Du skal gi din mor små gaver, som blomster om våren og pene blader om høsten

4. Du skal beundre din mor og fortelle alle hvor fantastisk hun er

5. Du skal alltid være klar for å gjøre små tjenester for henne

6. Du skal bryte ut i jubel hver gang du ser din mor

 

Nå skal mammas seks bud skrives på en plakat og henges opp på hvert gutterom, så tenker jeg saker og ting kommer i orden!

Og mor kan endelig gjenvinne sin tidligere popularitet.

-ellers blir det kålsuppe en uke!

~ Lamme Tanker og bud på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

8 comments on “Mammas seks bud

  1. Irene
    11. oktober 2015

    Veldig bra!😀

    Men i følge min nå voksne sønn, så var jeg bare litt slitsom og masete noen ganske få år, det ga seg visst allerede da han var sånn 16-17 år. Det ble jeg både overrasket og glad for å høre!🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      11. oktober 2015

      Tror du man kan mase seg ferdig på kort tid dersom en legger skikkelig innsats i det? Håpet stiger..

      Spørsmålet er bare om ungene slutter å gi masegrunnlag eller om foreldrene gir opp..

      Likt av 1 person

  2. Kirsti
    11. oktober 2015

    Knis! Jeg har prøvd meg på noe av det samme: «mamna har alltid rett! » og regel 2 «skulle det være at mor tar feil, gjelder fremdeles at mor alltid har rett! »
    Jeg syns at jeg er mer populær nå enn før, særlig hos ham som har flytta!

    Lik

    • Anne-Helene
      11. oktober 2015

      Da har jeg noe stort å se frem til, hvis de ikke lærer før, da..

      Lik

  3. janewern
    12. oktober 2015

    Dette surrer altfor ofte rundt oppe i hodet mitt nå, også. Hmmm.
    Men jeg sitter likevel med en -i mitt tilfelle- følelse av at karma is a bitch…
    Fordi da gutta var småttiser var jeg liksom litt fjern. Deres meninger og handlinger var ikke SÅ viktige, på en måte..
    Nå er det motsatt.
    Sånn gåre, nårru ikke følger med i svinga, Jane.
    Takk for innlegget. Trengte akkurat det i dag.
    hjerte

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    12. oktober 2015

    hihi, veldig bra, har du en god oppskrift på kålsuppe tilfelle?

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 11. oktober 2015 av i Store barn med stikkord , , , , , , .
