Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Prat barna smarte

Det kommer ikke fra en hvilken som helst synser, men fra en hjernekirurg – ikke mindre.

Dana Suskind sier

En nyfødt er allerede et datageni, men i likhet med en pc, må menneskehjernen programmeres. Det er foreldrenes jobb.

-rart med det, for da jeg så sønnen min første gang, slo det meg: Han blir nok hjernekirurg! Selvsagt visste jeg at det var i tidligste laget å stikke en skalpell i de lubne hendene, så jeg tok frem et annet skarpt våpen: Ordene!

Her er en som skal snakkes opp og frem i verden! Og jeg skal sørge for at det skjer; jeg og meg selv. Så jeg vekket han midt på natten, bare for å repetere nattaeventyret, jeg lullet og sang, fordi jeg visste, jeg bare visste at alt starter med Trollmor og trollungene, men siden jeg fikk et og annet feministisk stikk, ble TrollMOR til TrollFAR, for -mor har selvsagt bedre å gjøre enn å binde haler.

Et barn som sulter de tre første årene av livet sitt, overlever, men når aldri sin fulle potensielle høyde. Et barn som sulter på språk, overlever også, men vil ha vanskelig for å lære og vil aldri klare å utnytte sin fulle intellektuelle kapasitet,

Dana Suskind

Jeg skal ikke være den som bremser ungens CV, tenkte jeg og lot skravla gå.

En kan bli lei av sin egen røst, men ørepropper og øreklokker fikser det meste.

Det viktigste var tross alt at han, det lille håpet mitt, fikk ordene, intellektet og motivasjonen.

Min oppgave var å gi han best mulig utgangspunkt og det gjorde jeg. Faktisk ble han sendt til talepedagog ved fireårsalderen for å terpe ulike dialekter, for alle vet at dialekter vekker følelser og assosiajoner – kjekt å ha når man skal infiltrere ulike miljøer!

En kommer vel et stykke med et smil?

En kommer vel et stykke med et smil?

Suskind-dama er smart, da, bare se på hovedpunktene hennes (fritt omformulert)

  1. Dropp alt annet enn ungen (en droppet unge gir så mange bekymringsmeldinger, masse unødig styr) og se verden med ungens øyne – dine nettbehov er totalt underordnet i barnets våkne periode
  2. Prat masse! Sett ord på alt, det gir godt ordforråd og språklig innsikt (bestill time hos talepedagog umiddelbart!) – noe som utsletter enhver annen begrensning
  3. Prat sammen med barnet – også når det gjentar seg selv til det kjedsommelige og tankene truer med å forlate deg for alltid

Dette var selvsagt ikke noe problem i dinosaurtiden, da mobiltelefonene veide ett kilo og «smart» var noe mennesker var og ikke telefoner. Nå er det motsatt: Mobilene er smarte og menneskene er blitt dumme.

Vel.

Hvis du dropper mobilen og nett når ungen din er våken, gjør du mye rett. Små babyer er sårbare for respons eller mangel på sådanne. Aldri før i livet og aldri noen gang igjen får du mengder av betingelsesløs beundring som når ungen din er en knott. Sånt skal man ikke si nei til!

Det er ikke viktig hva man sier (for en gang skyld her i livet), men at man sier noe til barnet sitt. Det er ordene som hekter oss sammen – tenk på det neste gang du poster på Insta eller trykker tommelen opp på Face!

Seriøst: Suskinds prosjekt med de tre T-ene er smart, men samarbeidet med McDonalds skuffer meg. Ord aleine er bare en viktig side av læring. Riktig kosthold er kanskje enda mer viktig?

 

Kilde

Dagens Næringsliv (9.10.2015) – Prat barna smarte

 

Anbefalt lesestoff

Aftenposten – Advarer småbarnsforeldre mot mobilbruk

 

Hvor stor vekt la du på variert språk da ungen din var baby?

Er vi for opptatt av å gjøre ungene til prosjekter som lykkes eller mislykkes?

 

~ Flere Lamme Tanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Prat barna smarte

  1. Refleksjon på livsvegen
    12. oktober 2015

    Las den eg også. Det er noko i det å stimulere rett.
    Men alt kan bli for mykje eller for lite.
    Er redd mange unge bruker for mykje skjerm.
    Barna treng å bli sett!
    Men forstår kva du meinar. .
    Ha fin kveld🙂

    Lik

  2. janewern
    13. oktober 2015

    tommel opp😉

    Likt av 1 person

  3. ToPlussTre
    14. oktober 2015

    Jepp, noe å tenke på! Og noe jeg stadig minner meg selv på, dette med skjermtid både for store og små… det er jo så lett å la det ta overhånd! Men jeg er helt sikker på at lite kan måle seg med samtalen… spørsmålene, svarene, la ungene formulere seg og stille spørsmål og undre seg sammen med en boksen. Selv om vi voksne må jobbe litt med motivasjonen noen ganger, særlig kanskje med de aller minste!🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      16. oktober 2015

      Helt enig med deg! Det er viktig å ta med seg (særlig for de som har små barn) at ingenting slår mamma eller pappas oppmerksomhet, å bli sett og pratet med er alltid mye bedre enn å lære via en skjerm.

      Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    16. oktober 2015

    Ikke dropp ungen, fikk meg til å smile bredt!

    Jeg har fått høre at vi har et barn med «spesielt språk». Hun bruker ikke aldersadekvate ord og vendiger til tider. Snakker «gammelt». Flott tenker jeg, må ha gjort noe rett.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

