Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Innvandrerkvinner – en trussel mot min velferd

Statsminister Erna Solberg anslår at flyktningstrømmen vil komme til å koste 40-50 milliarder de neste fem årene.

Er innvandrere utelukkende en utgiftspost?

Jeg synes det er skremmende å sette prislapp på liv, å redusere verdigheten til et kronebeløp. Likevel forstår jeg at pris er en faktor vi ikke kan ignorere. Det skal handle om helheten, men hvor blir den av når kroner er alt?

Historisk fortsetter flyktninggrupper å leve det livet de gjorde i hjemlandet, istedenfor å integrere seg.

– Karen Offen

Offen er historiker med vekt på europeisk historie og kvinnespørsmål.

Hun sier til Aftenposten at det er essensielt at innvandrerkvinner ikke isolerer seg, men søker ut, at de blir en del av det samfunnet de er kommet til. Det kan de ikke gjøre aleine, men er helt avhengige av at vi åpner opp og inkluderer, at vi ser på nye naboer som mennesker og ikke som «innvandrere», som en vag gruppe uten individer.

Karen Offen og Amal Aden har samme innstilling til innvandrere: Den tidligere levemåten må tilpasses den kulturen og den jussen som gjelder for landet de flytter til. Der menneskeverdet krenkes, må menneskene som krenker konfronteres.

Det er en tragedie dersom den patrikalske kulturen overlever – fordi det betyr at vi ikke har kjempet imot, fordi det betyr at velfødde nordmenn har sovnet i timen.

Kulturen innvandrer bærer med seg må tilpasses det likestillingsnivået vi har i Norge – rett og slett fordi det gir kvinner mulighet til et godt liv de selv bestemmer over. Feminister har en viktig jobb å gjøre her, for mange er imot kvinner uten for hjemmets usynlige gitre!

Det er dette som er den virkelige feminismen, det viktige!

Francis Fukuyama er statsviter og sier at flere flyktninger vil føre til større oppslutning av høyrepopulistiske partier (kilde: Aftenposten), noe hun advarer mot da det innebærer dårligere rettigheter for norske kvinner.

Vi må være bevisste og våkne slik at vi ikke mister rettigheter vi har hatt mange år. Det feminismen har oppnådd er ingen selvfølgelighet at fortsetter, derfor kan vi ikke slappe av og gi blaffen, men må være på vakt – særlig før vi velger politikere til neste Stortingsvalg.

Det kan være kort fra vage holdninger til endret juss, dersom vi bare engasjerer oss i politikk et par uker før valget. Vi må følge med hele tiden.

 

~~

 

Kilder:

Aftenposten – En trussel mot kvinners livsførsel

VG – Så dyr blir flyktningstrømmen

 

Tidligere skrevet:

Hva er det norsk-somalisket miljøet redd for?

Feminister – dere gjør en dårlig jobb!

 

~~

Blir du skremt når du leser artikler som dem jeg lenker til?

Hvordan påvirker det deg når det fokuseres på det som kan frata deg din velferd, og ikke hva du kan bidra med?

~ Lamme Tanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

9 comments on “Innvandrerkvinner – en trussel mot min velferd

  1. John Olav Ytreland
    14. oktober 2015

    Jeg hører nok til dem som mener at innvandring ikke er så enkelt som det pleide å være. Vi har hatt en moderat innvandring og det har fungert selv om norske myndigheter ikke har krevd nok av innvandrerne.

    Jeg frykter ikke innvandring, men jeg tror ikke vi kan håndtere stor innvandring bedre en Sverige. De har tatt imot veldig mange. Det er fantastisk med så stor gjestfrihet, men det blir feil å si at det ikke skaper problemer i nabolandet. Nå blir det kanskje ikke så mange her, men det blir langt flere enn vi har blitt forespeilet. Jeg antar det blir større budsjetter til tolketjenester, PPT, BUP, voksenpsykiatri, attføring og andre programmer for å skjule arbeidsledighet etc. Det kan bli konflikter mellom flyktninger og mange vil nok bli frustrerte over at de ikke får jobbe. Det hadde ikke overrasket meg hvis det var negativt for kvinner også. Jeg tror det vil bli ekstra alvorlig fordi det er en ikke-sak i Norge.

    Den eneste aksepterte holdningen er at innvandrere utelukkende er en berikelse for samfunnet, også økonomisk. Men jeg er ikke overbevist om at vi kan sammenlikne denne innvandringsbølgen med noe vi har opplevd før. Nå tror jeg ikke dette blir slutten på Europa, som noen ser ut til å tro, men det kan skape unødvendig store utfordringer og kanskje store minoritetsgrupper som føler at de ikke er en del av samfunnet. Jeg håper ikke det går dårlig, men jeg kan ikke se for meg at den lykkerusen mange nordmenn opplever for tiden skal vare. De vil nok oppleve virkeligheten som noe annerledes.

    Men det er noe positivt. Det er meningen at syrerne skal bli her en kort periode og reise hjem igjen. Det bør gi Europa insentiver til å løse konflikten. Det skjer nok ikke før vi prøver å forstå semittene.

    Lik

    • Anne-Helene
      16. oktober 2015

      Jeg tror du har rett i mye av det du skriver her og i innlegget ditt Velferden truet Det er interessant å lese tankene dine, John Olav! Takk for at du deler med meg.

      Jeg lurer på om vi går i retning mer nyansert syn på innvandring, hva tror du?

      Lik

      • John Olav Ytreland
        17. oktober 2015

        Nyansert hadde absolutt ikke vært å forakte, og det hadde vært en naturlig utvikling hvis vi sammenlikner med liknende situasjoner. Det var f.eks. en euforisk stemning på begge sider da muren som delte Tyskland ble revet, og det ble etterfulgt av en realisme som bl.a. inneholdt en misnøye med arbeidsledigheten i øst som ga et oppsving for nynazistene i en periode. Jeg var vitne til noe tilsvarende da jeg bodde i USA i 2001 og 2002. Det ble snakket om et fellesskapsfølelse som kanskje aldri har eksistert i USA, og Hollywood snakket om at de ikke skulle bruke terrorangrepet til å skape underholdning, men det kom ganske raskt en rekke filmer som ga næring til amerikansk patriotisme. Det ble etter hvert stilt spørsmål ved en rekke ting, bl.a. om amerikansk politikk i Midtøsten oppmuntret til terrorisme. Vi hadde vår egen 9/11 på Utøya og vårt svar skulle visstnok være mer åpenhet og mer demokrati. Det tar ofte lang tid før debatten kommer, men den kommer nok etter hvert. Det som kan være bekymringsfullt er hvis dette ikke går knirkefritt, for da kan vi få en negativ reaksjon. Jeg husker det var populært på 80-tallet å spøke med at hvis en smurte skokrem i ansiktet og gikk til sosialkontoret for å få penger, fikk en alltid rikelig. Vi ble ikke rammet av den økonomiske nedgangen som preget det meste av verden for 6-7 år siden. Det er vel ting som tyder på at vi begynner å føle det nå, og hvis det blir vanskelig for mange, tror jeg en del vil lytte til populister som skylder på noen andre, noen de mener ikke fortjener de godene som tilhører fellesskapet. Det er ikke sikkert det blir lett å være innvandrer da, og det kan gå verst ut over de som kom hit sist. Det en ringen tvil om at dette blir en vanskelig sak for regjeringen, og opposisjonen er nok i en veldig komfortabel situasjon som kan kreve handling. Den kan insistere på at vi må gjøre mer, uten at den har noe ansvar for å gjennomføre det. Ikke lett for regjeringen å komme styrket ut av dette, men jeg tror mye vil forandre seg når vi får dette litt på avstand. Jeg håper vi vil innse da at vi må i langt større grad kreve noe fra innvandrerne, men også fra nordmenn. Hvis vi ønsker skikkelig integrering må vi faktisk godta at ikke-vestlige innvandrere får betrodde stillinger i samfunnet. Den har nok mange vansker med. Vel, dette var bare noen tanker jeg hadde. Jeg er spent på utviklingen.

        Lik

        • Anne-Helene
          18. oktober 2015

          Det som irriterer meg en del med arbeidsintegreringen er at ansvaret utelukkende legges over på innvandrere. Hvorfor er det så lite fokus på rasismen blant norske arbeidsgivere? Hva hjelper det å være engasjert og kvalifisert når navnet er feil? Jeg er bekymret for hva det gjør med dem som er dårlig utdannet, hvordan det påvirker deres motivasjon. Nå er det forskjell fra bransje til bransje, vet jeg, men problemet er stort, forstår jeg.

          Jeg husker også holdninger fra 80-tallet; det var galt at innvandrere gikk i stygge, gammeldagse klær og det var galt med de som tjente masse penger. I det hele tatt var det galt å være innvandrer på generell basis. Vet ikke om forskjellen er så stor.

          Jeg tenker at vi trenger mer litteratur om hvordan det oppleves å komme til Norge, om hvordan man blir møtt. Jeg synes Guro Sibeko skriver godt om dette i Krigerhjerte – selv om bare en liten del av boken handler om dette.

          Jeg tenker det er viktig å møtes på midten, og ikke skape disse meg og dem-skillene. Det er vel ingen som bare har positve egenskapet? Og «innvandrer» er da først og fremst mennesker, noe det ser ut til at folk glemmer når tallene får for mye oppmerksomhet.

          Igjen: Jeg liker refleksjonene dine, JO!

          Lik

  2. Tilbaketråkk: Velferden truet | John Olavs skriveloft

  3. Tilbaketråkk: Trusler mot likestilling | John Olavs skriveloft

  4. Tilbaketråkk: Eksklusiv blogg | Lammelårtanker

  5. Tilbaketråkk: Vi vant vi vant, men er det alt? | Lammelårtanker

  6. Tilbaketråkk: Burkini – et inkluderingsplagg? | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

