Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Jeg – en matsnobb?

Jeg kjenner det jo, at når overskuddet er vippet et hakk opp, så lager jeg en masse idealer som blir vanskeligere og vanskeligere å følge opp. Til slutt blir jeg sittende med kjøleskapet fullt av matrester uten en eneste plan.

Jeg bruker mye tid i Tara Smak, besøker Oliver og gamle kokebøker og kanskje jeg svipper innom Caroline, som stadig har noen retter på lur som nærmest lirker seg vei inn i nesa mi – til tross for at duftene oppstår i hodet og ikke på kjøkkenet mitt.

Dagsavisen skriver at mange av oss er blitt matsnobber – ikke fordi vi skal ha gourmetmat og spise på flotte restauranter, men fordi vi er nøye på hva vi putter i oss.

Det ligger en moralsk overlegenhet i å velge et riktig kosthold.

-forsker Annechen Bugge

Det vi putter i oss selv og i familien, handler ikke bare om maten alene – det handler minst like mye om kvinnerollen, om morsrollen. Der menn er opptatt av smak, er kvinner opptatt av etikken: Har lammet hatt et godt liv?

Særlig kvinner er opptatt av å være matpolitisk korrekte. Maten skal lages fra bunnen, av sunne, naturlige råvarer, framstilt på en bærekraftig måte.

-forsker Annechen Bugge

fordi

Alt støtter opp om idealet om en nordisk livsstil preget av enkelhet og aktivt friluftsliv. Kvinner som lager mat til sine familier oppfattes som de gir det beste av seg selv, tid, omsorg, sjenerøsitet og kjærlighet

-forsker Annechen Bugge

Å være det Annechen Bugge kaller «matansvarlig bevisst» er et ideal som gir status. Vi spiser ikke hva som helst – og iallfall ikke Toro – men har en matbevissthet som indikerer vår hengivenhet til familien.

Du er det du spiser

blir nå til:

Fortell meg hva du serverer

– og jeg skal fortelle deg hvor glad du er i familien

Og dette idealet, man kan lett tro at det er noe hjemmeværende mødre sysler med i stedet for å gjøre viktige ting, men

jeg tror matbevisstheten er en høystatus-greie.

Gjennom maten sender man budskap, grotesk nok legger man biter av seg selv på tallerkenen. Jeg tror det henger mer sammen med høy inntekt enn lav.

For: å lage ting fra bunnen krever utstyr folk vanligvis ikke har.

Alt dette utstyret krever plass og økonomi. Og sånt er ikke for småkjøkken som mitt, der man knuffer borti hverandre når to er på kjøkkenet samtidig.

vintereple

– vintereple –

For selv om en hjemmeværende mor har god tid til å lage mat fra bunnen, betyr det ikke at hjemmeværende husmødre er spesielt opptatt av matlaging. For noen er det visst et poeng i seg selv å ikke lage mat fra bunnen, fordi det kunne gjøre dem «perfekte» og hvem vil vel være det?!

Jeg stritter imot å kalle meg matsnobb, jeg er da ikke fanatisk!

.. men kjøkkenet er ikke avansert og timene i oppskrifter er mange, og jeg vil helst ikke spise halvfabrikat og malt mat, så da er jeg kanskje..?

~~

Les også

Brød mot tidsklemma

Mat en tiåring må kunne lage

Kvinner med husmoridentitet og yrkesskrekk

~~

Er du matsnobb? Har du kjøttkvern hjemme?

~~

 

Kilde

Dagsavisen – Moral på menyen om SIFOs undersøkelse Mat, måltid og moral – hvordan spise rett og riktig

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

14 comments on “Jeg – en matsnobb?

  1. kirsti
    21. oktober 2015

    Eg har kjøttkvern, eg har laga mine eigne pølser, eg har salta to lammelår som skal bli fenalår til jul, eg er nok ein matsnobb! Ikkje fordi eg syns det er noko å strebe etter å bli kalla det, men eg likar lage mat, eg likar å vite kva vi et og det er ikkje så mykje meir jobb å lage mat frå botn! Men enkelte veker går ikkje helsa, timeplanen og viljen opp, og så blir det lettvinte løysingar.
    Ja takk, begge deler og det som passar best!

    Lik

    • Anne-Helene
      21. oktober 2015

      Da er du en ekte matsnobb! Eller genuint opptatt av matlaging..

      Vet ikke hvor Dagsavisen vil plassere deg..

      Lik

  2. msjackson
    22. oktober 2015

    Matsnobb er et veldig negativt ladet ord.. hvem vil vel være snobb?
    Men utfra den definisjonen du skrev, så er jeg vel det… Det føles bra å lage ting fra bunnen og ha kontroll på at det er velgjørende og næringsrikt. Og helseaspektet står sterkt for meg.
    Men nei, jeg har ikke kjøttkvern🙂 Har dog brødbakemaskin som jeg bruker mest til pizzadeig, og ellers det jeg trenger av ganske standard utstyr som finnes i norske hjem med barn.🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      22. oktober 2015

      Jeg synes også det er et negativt ladet ord, er vel ingen som skryter av å være snobb? Eller kanskje..

      Enig med deg, det ligger en egen tilfredsstillelse i å lage sin egen mat fra bunnen.

      Lik

  3. Tante Pimpernell
    22. oktober 2015

    Jeg er nok mer matnerd enn matsnobb! Fordi jeg liker å eksperimentere med ny mat og finne opp nye retter. Jeg er også opptatt av hva jeg putter i maten så klart, kanskje mer nå enn jeg var før. For jeg vil jo helst spise mer grønt, mindre kjøtt og mer lokalprodusert. Å lage mer mat med grønnsaker og fra bunnen av handler også en del om økonomi for vår del. Men av og til deiser det en grandis på bordet likevel.

    Kjøttkvern har jeg også, selv om jeg bruker den hovedsaklig til å lage potetball eller klubb som vi kaller det her oppe i Trøndelagen! Dessuten er kjøkkenmaskinene en hjelper for min del, som sliter med å få hendene til å virke. Utallige kjøkkenduppedingser tyter også ut av skapene, men det handler nok mer om at jeg har null impulskontroll i kjøkkenutstyrsbutikker enn at jeg er snobbete tror jeg!

    Ha en fortsatt torsdag!

    Lik

    • Anne-Helene
      22. oktober 2015

      Matnerd, hmm.. det høres vitterlig mer positivt ut enn «matsnobb».

      Lik

  4. Elin Enlid
    22. oktober 2015

    Jeg har ikke kjøttkvern, så da er jeg kanskje ikke matsnobb, selv om jeg lager en del mat fra bunnen, hehe.
    Hvis vi skal bry oss om hva alle mener blir det fort feil samme hva vi gjør, synes jeg. Lager vi mat fra bunnen er vi matsnobber, blir det for mye Toro tar vi ikke vare på egen og familiens helse og påfører samfunnet kostnader til å reparere den dårlige helsa vår. Vi bør øve oss på å ikke bry oss så mye om andre (som vi prøver å lære ungene), og gjøre det vi trives med selv.
    Jeg liker å lage mat. Jeg synes det gir en god følelse, det er godt å holde på med en av de mest grunnleggende tingene i livet. For å spise er jo et basisbehov. Å lage eller skaffe seg mat har mennesker hold på med i uminnelige tider. Noen ganger synes jeg nesten at jeg må forsvare at jeg baker kaker fra grunnen og ikke bruker ferdigpose. Og det synes jeg blir feil.
    Men jeg lager ikke så avansert mat. Jeg liker relativt enkle oppskrifter, og i f.eks. Tara smak synes jeg det kan bli for mye dill med oppskriftene. Kvardagsmat.no er en av dem som har enkle og greie oppskrifter synes jeg. Og har jeg dårlig tid eller er sliten blir det ferdigmat. I går var det fiskepinner, men på søndag blir det kanskje hjemmelaget fårikål eller en annen gryte. Det trenger jo ikke være enten eller?

    Lik

    • Anne-Helene
      22. oktober 2015

      Gode poenger, som jeg håper mange får med seg, Elin!

      Det gjelder å finne sin greie; det en er fornøyd med uten å slite seg ihjel for et idealt som er fjernt fra ens egen virkelighet. Strebing mot aksept på sånne ting tror jeg gjør mange utslitt og nedbrutt, så å finne seg selv og sine grenser blir veldig viktig.

      Enig med deg i at det ikke må bli et nederlag å ikke lage maten fra bunnen alltid, men bruken av ferdigmat er høy og dermed skal det ikke så mye til før at ting blir bedre (for den som nesten alltid unngår matlaging).

      Lik

  5. Anja Elisabeth Holt
    22. oktober 2015

    Matnerd likte jeg, for jeg er opptatt av mat og ordet snobb er i mine ører mer negativt enn nerd. hihi!

    Jeg elsker mat, det er derfor jeg må trene som en idiot til tider. Det å begrense seg er en kunst, en jeg ikke behersker.

    Lik

  6. Heidi
    23. oktober 2015

    Ja, her om dagen kjøpte jeg flerfargede gulerøtter, så jeg vil si jeg er en matsnobb, men det er noe jeg prøver å bli mer bevisst på og gjøre noe med. Finne ut av hva som faktisk er engasjement for miljø og helse og hva som er snobberi og dill. Man gjør det vel for lett for seg, synes jeg, om en bare klistrer på seg matnerdmerkelappen og ser bort fra at denne voldsomme matinteressen som oppstod for noen år siden er et øvre middelklassefenomen – som jo nå populariseres, riktignok.

    Vi har ikke så mye avansert utstyr, men vi har gode kniver og en skjæremaskin. Det er vel en snobbemaskin i dag, men det var ikke det for noen få tiår siden da familier fra flere samfunnslag hadde det (bl.a. mine arbeiderklassebesteforeldre), og det sparte dem penger. Jeg synes det er interessant at slikt som kunne være lavstatus – eller i hvert fall alminnelig – før, nå er blitt status og kilde til snobberi. Det sier litt om hvordan det sosiale hierarkiet fungerer og hvor lite av det som hører sammen med varige verdier.

    Lik

    • Anne-Helene
      23. oktober 2015

      Det som er interessant med artikkelen er at i slutten står det at nå er det trendy å ha lite kjøkkenutstyr: så da skal alt det dyre og avanserte lempes ut igjen? Snakk om forbrukskultur!

      Har myst på de gulrøttene jeg også, må vel kjøpe de en dag..

      Jo mer jeg tenker på det, jo vanskeligere blir dette med sunn mat – dersom vi skal se på hvor og hvordan det blir produsert også. Den nyeste debatten handler om soya, som er umulig for oss forbrukere å oppdage og unngå. Soya tilsettes i dyrefôr. Og produksjonen tar opp mye større områder enn palmeolje gjør. Jeg ser at det er et problem, men som enkeltindivid/familie er det ingenting jeg kan gjøre med mindre myndighetene og svære organisasjoner setter i gang kampanjer.

      Det e’kke lett!

      Lik

  7. Tilbaketråkk: Jeg drikker igjen | Lamme Tanker

  8. Tilbaketråkk: Torokake? Forferdelig! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

