Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Sinnsykt gode sko og andre takknemligheter

For mange år siden fortalte noen meg om takknemlighetsdagbok.

Helt ærlig, så syntes jeg det var litt fjasete, litt sånn svevende-lykke uten bakkekontakt.

Så gikk det noen år.

Og jeg begynte å lese her og der i Kristine Getz’ nye blogg og jammen meg, der skrev hun om takknemlighetsdagbok.

Hun skrev

Jeg har [skrevet takknemlighetsdagbok] i omtrent ett år, noe motvillig i begynnelsen, men det har virkelig endret fokuset mitt. Det er fint å kunne sette pris på alt man har og alt man gjør fremfor å henge seg opp i hva «alle andre» har/presterer eller alt man ikke har/får til.

Kristine Getz 19.6.2015

Sånn, for min egen del, kan jeg legge til at det å fokusere på gleder – ikke sånn uengasjert jadda, er jo heldig lissom.. men på ordentligdet tvinge meg til å tenke gode tanker, og avleder fra dårlige tanker.

Her en natt hodet var fullt av tanker som ikke ville stilne, flyttet en flykning inn i hodet mitt.

Hun viste meg hvem hun var, hva hun kom fra, hvordan redsel var en del av hennes liv.

Hun viste meg alt jeg har å være takknemlig for.

Og det virket.

Jeg begynte å kjenne på hvor trygg jeg var, der jeg lå ved siden av mannen min. Bak en vegg visste jeg at sønnen min lå og bak en annen vegg lå den andre sønnen min. Guttene kunne ligge i sengene sine og være trygge. Der kunne jeg ligge på et annet rom og være trygg for at ingen ville skade dem.

Over meg flyr fly uten bomber. Jeg ble så utrolig bevisst dette. Alle lydene jeg hørte, var trygge lyder.

Nesten hver dag kan jeg gå tur. Tenk: jeg kan gå tur omtrent hver dag!

sinnsykt gode sko

– sinnsykt gode sko –

Jeg kjøpte nye sko i august og det er de beste, varmeste skoene jeg har hatt på mange år. Jeg er seriøst knallfornøyd hver dag jeg tar de på meg! Jeg har aldri vært takknemlig over et par sko før.

Jeg kan skrive hva jeg vil! Det er fantastisk, for det er virkelig mange som ikke har det sånn. Dette er verdens tryggeste blogg, netthets er noe som angår andre.

Jeg kan spise akkurat det jeg vil og jeg er så varm som jeg trenger å være! For det er ingen selvfølgelighet for mange mennesker her i landet – og enda mindre selvfølgelig for dem som har levd på flukt store deler av livet.

Flyktningdamen viste meg alt det gode jeg har. Jeg kjente varmen og roen og troen på at det gode har en stor plass i livet mitt. Og det gjør at hver dag kjenner jeg på små glimt av takknemlighet – og jeg kjenner det virkelig.

Så om det er vanskelig å sovne en kveld, gjenkaller jeg flyktningkvinnen. Hun har gjort noe med meg: Den intense opplevelsen av hvor heldig jeg er som har trygge barn, trygt hus og ekstremt bra sko!

Skriver du takknemlighetsdagbok?

Er du klar over hvor heldig du er?

~ Lamme Tanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Sinnsykt gode sko og andre takknemligheter

  1. Tanita-Lovise
    22. oktober 2015

    Jeg har ofte tenkt på hvor heldig jeg faktisk er! Det er så utrolig masse å være takknemlig for, uten å rosemale livet til urealistiske høyder! 🙂 Takk for nok et godt innlegg! Skal virkelig prøve å skrive litt mer om takknemlighet for meg selv, og for bloggen når jeg føler for det også. Ha en fin kveld videre!

    Likt av 1 person

  2. tornerosesverden
    22. oktober 2015

    Jeg skriver gledesdagbok på andre året nå. (Etter tips fra Catherine på serendipitycat) En fin måte å slutte hver dag på med hva jeg er glad for den dagen. Og hva jeg er takknemlig for sammenfaller ofte med det.

    Likt av 1 person

  3. Pia
    22. oktober 2015

    Jeg skriver ikke noen takknemlighetsdagbok, men jeg er klar over hvor heldig jeg er, ja. Kom akkurat hjem fra Tanzania, da får du øya opp for hvor vanvittig mye vi har og at alt funker her. Så jeg er takknemlig.

    Lik

  4. Heidi
    23. oktober 2015

    Du beskriver godt stoikernes takknemlighetspraksis, om man kan kalle det det: negativ visualisering.

    Jeg skrev takknemlighetsdagbok før, men nå trenger jeg ikke å gjøre det lenger, for med øvelse ble takknemlighet en del av min orientering, så jeg går og takker gjennom dagen.

    Lik

    • Anne-Helene
      23. oktober 2015

      «Negativ visualisering» har jeg ikke hørt om før, vil du skrive kort om hva det er?

      Du takker gjennom dagen, hehe.. det var en søt måte å si det på!

      Lik

      • Heidi
        23. oktober 2015

        Ha, takk 🙂

        Tanken er at man blir vant med det en har («hedonisk tilpasning»), og for å motvirke det anbefalte stoikerne at man skulle forestille seg at det en har, går tapt. Tap av ektefelle, jobb, helse, trygghet, osv. Slik blir man mer vant med alle tings forgjengelighet, slik at en i møte med det vonde ikke rystes ytterligere av sjokket over at livet kan være vanskelig, og i tillegg blir man i vissheten om at alt kunne vært så mye verre, takknemlig for det en har.

        Lik

        • Anne-Helene
          23. oktober 2015

          Aha, det var en kort og presis forklaring!

          Så lenge det ikke blir for alvorlig og tungt, kan det så absolutt være en god teknikk.

          Jeg tror at dersom vi våger kjenne litt på det, endres perspektivet litt slik at alt det uvesentlige vi henger oss opp i blir sett som det det faktisk er.

          Det går likevel en grense for hvor dypt en skal ta det inn, for at ikke alt skal oppleves som meningsløst.

          Takker og bukker for forklaring!

          Lik

  5. Anja Elisabeth Holt
    23. oktober 2015

    Jeg tenker det, men kanskje jeg faktisk skal begynne å skrive det ned. Rett og slett. Godt fokus! takk!

    Lik

    • Anne-Helene
      23. oktober 2015

      Jeg skriver det ikke ned, men tenker det aktivt, om du skjønner?

      God fredag, Anja!

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        23. oktober 2015

        @Anne- Helene: Vi har hatt 3 tanker, lærte det av Line, under middagen. Hva har vært teit i dag. Hva har vært bra i dag. Hva har du lært i dag.

        Her kan man få mye rart!!!

        Lik

  6. Elisabeth, Innerst i veien
    24. oktober 2015

    Jeg har ikke skrevet takknemlighetsdagbok, men det syntes jeg hørtes lurt ut. Det er mye vi bør være takknemlige for.

    Likt av 1 person

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

