Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Derfor er damer så slitne

Casa Kaos spør hva i all verden det kan skyldes at vi er så slitne.

Vet du hva? Jeg tror norske damer blir utslitt fordi de er dårlige til å grensesette seg selv.

Innse det: Den største utmattelsen er mental, ikke muskulær! Når hodet blir overbelastet, blir man utslitt. Når man pusher på med krav og forventninger om standarder som i bunn og grunn er tull, da blir det kræsj. Prioriter kvinner, prioriter!

Vi bruker altfor mye tid på sosiale nettsteder som forteller oss hvor mislykkede vi er, hvilke behov vi har, som vi egentlig ikke har. Vi er for lite ute i frisk luft og spiser for mye drittmat. Og vi følger opp ungene for tett.

Vi kommer for lett til det, jobber for lite for å dekke de mest grunnleggende behovene. For: Når dro du opp gulrøtter av jorda sist? Når smakte du på epler du selv plukket? Den moderne kvinnen har ikke kontakt med jord lenger, jeg er selv skyldig.

Dessuten sammenligner vi oss for mye med urealistiske idealer og tror bare på det vi ser, innbiller oss at den vellykkede personen vi i skjul beundrer, alltid lykkes med det hun gjør. Hun gjør ikke det, hun viser bare det hun kan.

Hverdagen var jo mye roligere da vi slapp å forholde oss til tusen oppdateringer hver dag, da mobilen var noe man snakket i og ikke ble oppdatert på verden gjennom.

Utslitt og syk

Utslitt og syk.

 

 

Jeg tror rett og slett at vi damer må finne sårbarhetspunktene våre og slippe litt kontroll.

Spør deg selv:

-Hva gir den tunge følelsen? Er det tider på døgnet eller årstider som er vanskeligere? Kanskje du skulle stelle litt penere med deg selv disse periodene?

-Hva gjør deg glad og når stiller du for høye krav til deg selv?

-Hvor ofte går du tur og puster inn frisk luft og lukter på blomstene?

-Når gjorde du sist noe godt for deg selv – bare fordi du ville?

Jeg tror mye av den slitenhetsfølelsen mange kjenner på er unødvendig, den kan unngås dersom vi er ærlige med oss selv (også når arbeidskapasiteten er nedsatt).

Ved å finne dine triggerpunkter kan du forebygge og unngå mindreverdighetsfølelse og økt slitenhet som kan føre til sykemeldinger.

Likevel: Noen ganger går det for langt og sykemelding er et faktum. Ikke ta imot skyldfølelsen, men se tilbake og lær av det som skjedde.

Og husk:

Du er god nok som du er – det perfekte er kjedelig.

 

 

Les også

Menn med kvinnelige problemstillinger

Idealkvinnens møte med virkeligheten

Forebyggende sykemelding – ok?

 

Obs! Her skriver jeg om hverdagslige utmattelser, ikke om diagnoser.

 

~ Lamme Tanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

9 comments on “Derfor er damer så slitne

  1. Irene
    29. oktober 2015

    Jeg bare skriver under her, jeg…

    Irene

    Likt av 1 person

  2. Nann Karin
    29. oktober 2015

    Jeg tror også utmwttelsen er mental, masse, – jeg vet at jeg blir sliten av det jeg tenker på, mer enn det jeg gjør. Men , noen ganger er det nødvendig å bryte egne grenser fordi man ikke har noe valg. Der er heldigvis ytterst sjelden. Jeg har ei venninne som lever etter mottoet: jeg må ingen verdens ting. Ho har det godt❤

    Likt av 1 person

    • Anne-Helene
      29. oktober 2015

      Joda, noen ganger må man stå på ekstra, men det tåler en vanlig kropp som ellers tas hensyn til. Hvis en bryter sammen av ekstra belastninger for en kort periode, vil jeg si at man vanligvis strekker strikken for langt.

      Smart venninne du har!

      Likt av 1 person

    • Anja Elisabeth Holt
      30. oktober 2015

      » jeg må ingen verdens ting»

      Herregud for et bra motto!!!!

      Lik

    • Irene
      30. oktober 2015

      Haha, det er faktisk mitt motto også! For jeg må egentlig ingen verdens ting!😉

      Lik

  3. Jane Wernersen
    30. oktober 2015

    De spørsmålene kunne vært blåst opp punktvis på veggen!
    Takk for et bra innlegg.

    Likt av 1 person

  4. Refleksjon på livsvegen
    30. oktober 2015

    Takk!

    Lik

  5. Elin Enlid
    10. november 2015

    Kjenner meg igjen i det meste du skriver i dette innlegget, gitt.

    Jeg har også tenkt en del på dette med å holde på med basisbehovene. Jorda graver jeg altfor lite i, her jeg sitter i en byleilighet. Men roen jeg føler når jeg baker brød eller lager annen mat, tror jeg har med dette å gjøre. Å holde på med noe som er universelt, som alle mennesker trenger. Husvask kan gi noe av den samme følelsen, så lenge jeg har nok tid, og ikke må stresse for å bli ferdig. Og håndarbeid (men det stresser jeg ikke med!). Aner vi noe av grunnen til at strikking har blitt så populært igjen?

    Lik

    • Anne-Helene
      16. november 2015

      Det å stikke hendene i brøddeig handler om litt av det samme, tror jeg. Å lage deigen på bakebord i stedet for i maskin er også «bedre», fordi det gir en direkte kontakt med noe «levende». Og det å se resultater av arbeidet, tror jeg har en positiv effekt på oss. Vi er vel grunnleggende sett mer praktiske enn kognitive, mens det moderne samfunnet (økende ansatte i servicenæringen de siste 25 årene) jobber mot det som er naturlig. Ikke rart det blir trøbbel for mange av sånt.

      Kan godt være derfor strikking er blitt poppis, for mange gir det en slags meditativ ro, for andre konsentrasjon som virker avledende fra vanskelige tanker eller livssituasjon. Det handler nok også om bånd bakover, den historiske siden av oss som bekrefter tilhørigheten og identiteten til den udefinerte, dype i oss.

      Ble så inspirert, så dette tok visst helt av!

      Takk for inspirasjonen, Elin!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

