Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Slett meg hvis du er uenig

Han mener noe annet enn henne – Vips bort med han!

Han har drøye uttalelser – Vekk var han!

Den siste uken har mange ryddet i vennelistene sine, har jeg hørt. Folk som mener noe annet ses på som en personlig trussel mot den som sletter. Bare venner som er kloke, eller feige, nok til å holde kjeft får beholde sin plass blant andre utvalgte bekreftende «venner» som aldri utfordrer noe som helst.

Jeg synes å ane en trend om å droppe de tydeligste, å holde seg til dem som overfladisk holder seg til innsiktsfulle sitater om å være et medmenneske. Jeg ser det over hele linja: Facebook, blogger, forum: Folk liker ikke å bli motsagt. Folk liker ikke å få innsikt i andres verdensforståelse og måter å forstå livet på.

Vennskap er en personlig greie man som utenforstående ikke skal mene for mye om, men når måten å forholde seg til vennskap og bekjentskap på er temmelig lik over hele linja, da forsvinner privatlivets fred bittelitt.

Dette handler om samfunnet, om radikalisering, om inkludering.

Når Thea Arnesdotter Lien skriver på Villroser

Den siste uka har jeg slettet over 20 venner på Facebook. Jeg har, med vondt hjerte, tatt et valg om å slette både familie, venner og bekjente på grunn av innlegg jeg ikke kan forstå.

at hun sletter dem hun ikke kan forstå

Et klikk, og jeg trenger ikke lenger å se det. Jeg er skjerma for alle rasistiske, fremmedfryktige og umenneskelige utsagn. Men er ikke det litt feigt? Gir jeg ikke da bort muligheten jeg har til å påvirke, si min mening og kanskje få inn et annet perspektiv?

da tenker jeg at jo, det er feigt, men «feigt»? Jeg tenker lenger enn det, jeg tenker at denne trenden til å skille seg av med dem man ikke liker meningen til, det er enkelt. Det skjermer en fra den virkeligheten en lever i. Er en sjuk og ikke tåler påkjenninger skal en selvsagt skjerme seg, men dersom man ikke er syk og skjør, så har man et ansvar for å forstå, for å få innsikt. Og da blir det feigt å bare stenge det ute.

Hvordan kan vi lage et godt samfunn dersom vi bare inkluderer dem vi er enige med? Hvordan skal vi kunne oppdage mennesker som allerede har en fot utenfor det etablerte samfunnet dersom vi bygger store murer rundt virkelighetsforståelsen vår? Det er nettopp dette påførte utenforskapet som kan skape radikalisering, som kan skape ny terror på norsk jord.

Uten forståelse og innsikt kommer vi bare lenger bort fra hverandre. Uten at det røsker litt i tastefingrene og skaper storm i kroppen, blir vi bare mer fastgrodde i forestillingene våre. Det vedlikeholder ikke demokratiet, det forebygger ingenting og det forsterker allerede tendenser til et adskilt samfunn der grupper dannes og står mot hverandre.

Hvis vi ikke snakker sammen, men sletter hverandre i skuffelse og sinne, oppnår vi ingen dialog. Uten dialog ingen innsikt og heller ingen fred.

Hva vil vi? Hvor langt skal vi tillate feigheten å føre oss?

~~

Sletting av vennskap hjelper ingenting.

I beste fall skapes det utallig nye spørsmål, hvis slettingen i det hele tatt oppdages. Det er virkelig ikke måte å «si i fra» på.

 

Tidligere skrevet

Forebygger du ekstremisme?

Hva kan du gjøre hvis barnet ditt faller utenfor?

Følg gjerne bloggen og del innlegg på Facebook

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

8 comments on “Slett meg hvis du er uenig

  1. Refleksjon på livsvegen
    21. november 2015

    Takk for eit klokt innlegg (igjen)!

    Eg er ikkje på Face, insta, twitter..
    Berre i livet ellers, ja og på bloggen sjølvsagt.😉

    God helg!

    Lik

    • Anne-Helene
      21. november 2015

      å, det var nydelig skrevet «Berre i livet ellers»

      God helg til deg også!
      Takk for at du stakk innom.

      Lik

  2. Tilbaketråkk: Flykter til barnevernet | John Olavs skriveloft

  3. ~Trollmors tanker~
    25. november 2015

    Dette har jeg tenkt mye på. Miljøet på nett har hardnet til i det siste synes jeg.
    Jeg har valgt å skjerme meg ved å la være å lese av og til. Det er ikke alltid jeg orker å ta alt innover meg, og det er ikke alltid jeg orker å si fra.
    Men å slette noen fordi jeg er uenig – det har jeg ikke gjort, og det strider mot min overbevisning. Uten dialog kommer vi ingen vei.
    Derimot har jeg selv opplevd å bli slettet av meningsmotstandere. Da tenker jeg (litt slemt ..) at det forteller en del om deres verdensbilde. Holdningen virker å være: «Enten er du enig med oss, eller så er du mot oss, og isåfall vil vi ikke ha noe med deg å gjøre.»
    Det skremmer meg faktisk litt.

    Lik

    • Anne-Helene
      25. november 2015

      Det er mye jeg skjermer meg fra også. Da frustrerer meg at noen tolker manglende synlige tegn på engasjemtent som manglende empati. Det er jo litt trist om det blir obligatorisk å farge ansiktet sitt i bestemte farger, og andre symbolske engasjement-saker. Jeg deltar aldri på sånne «aksjoner».

      Ja, det er utrolig skuffende at folk dømmer så lett: Er du ikke enig (eller følger symbolene på engasjement, trykker liker eller hva det nå er), er du ikke verd å ha kontakt med. At folk reduserer relasjoner til meninger, sier vel litt om hvor lite rause de faktisk er. De fleste av oss har vel mange gode sider?

      Det er jo noe med å respektere hverandre for hvem vi er, og at vi mener ulike ting betyr ikke at vi er mer eller mindre verdifulle – som mennesker.

      Takk for kommentaren, Trollmor!

      Lik

      • ~Trollmors tanker~
        27. november 2015

        Jeg deltar vanligvis ikke heller på slike aksjoner. Jeg føler at det jeg mener går tydelig fram uansett. De som kjenner meg vet hvor jeg står i slike saker uansett.

        Ja, jeg tror de fleste har mange gode sider. Jeg nekter å la uenighet om sak definere et vennskap.

        Ha en fin helg🙂

        Likt av 1 person

  4. Tilbaketråkk: Diskusjoner på nett. | ~Trollmors tanker~

  5. Tilbaketråkk: Bli hos meg | Erkjennelser

Takk for at du legger igjen en kommentar!

