Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Sånn fikser du miljøvennlige julegaver!

Da jeg vokste opp satt alltid damene og brettet gavepapiret sirlig sammen. Som barn visste jeg akkurat hvilken skuffe papiret lå i. Når gavene ble åpnet, ble aldri papiret revet bort, men forsiktig brettet med tanke på å bli brukt flere ganger.

Det var både høytidelig og teit. Spare på papiret et år, liksom, hvorfor det?

Det er jo ingen som sparer på innpakningspapir i dag, det er skikkelig gammeldags, men tenk deg om: Hvor mye plass tar vel ikke papiret i restavfallsdunken! Like mye plass kan spares dersom man tar vare på det. Ingen tvil om at det er miljøvennlig!

Enkel innsats for stort utbytte, med andre ord. Jeg liker sånt!

Det på tide at vi ser på gavehøytiden med miljøblikk, at vi tenker miljø før vi handler. Det er mange måter å gjøre det på.

Typisk eksempel på hva du lett kan lage selv.

Typisk eksempel på hva du lett kan lage selv.

 

Sånn fikser du miljøvennlige gaver:

– bruke gamle aviser (med feel-good nyheter) som innpakningspapir

-redusere på mengden gaver (kan gjøre avtaler om hvor mange som skal gis maks eller spleise på gaver)

-gi gaver som har nytteverdi, og ikke bare underholdningsgaver

-gi hjemmelagede og hjemmebakte gaver (f.eks fruktkake kan lages mange uker i forveien)

-tenke gjennom hva man trenger, noe som gjør det lettere for både giver og mottaker

-gi aktivitetsgaver, noe dere kan gjøre sammen

-gi opplevelsesgaver, f.eks fem ganger barnevakt eller en overnattingstur i fjellet

 

Tenk også langsiktig: Hva med å ønske dere penger til samlivskurs?

 

Hvis du lager en god og gjennomtenkt ønskeliste, blir det lettere for dem som skal gi og du slipper å bruke tid på å traske i byen når du har fri, bare for å bytte noe som ikke falt i smak. I stedet kan du bruke tid med familien.

Å tenke miljøvennlighet i desember kommer ikke i konflikt med noe som helst, hvis en bare tar seg tid til å skru opp bevisstheten.

Jeg har helt sikkert forbedringspotensiale selv, men det viktigste er tross alt at man forsøker, så kanskje jeg skal spare på innpakningspapiret i år?

 

Lenker

Plusstid – fem tips som ikke går på bekostning av hyggen

Ås avis – Slik får du en miljøvennlig jul

 

Del gjerne dine tips for en miljøvennlig førjulstid!

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

11 comments on “Sånn fikser du miljøvennlige julegaver!

  1. Anja Elisabeth Holt
    27. november 2015

    Jeg har redusert gavehaugen. Jeg har klare ønskelister (hvor mange porselensfigurer av gutt ser på fugl bade i vann trenger man, lissom). Jeg tar ikke vare på papir, men jeg tar gjerne vare på esker som kan flatpakkes eller «artige poser».

    Litt poeng?

    Likt av 1 person

  2. EventyrElin
    28. november 2015

    Hold deg fast; jeg gjenbruker gavepapir!! 😀

    Likt av 1 person

  3. Heidi
    28. november 2015

    Miljømessig er ønskelister en god idé, og jeg både gir ønsker og spør etter andres, men jeg synes ikke det er helt uproblematisk om de blir forpliktende og mer som bestillinger enn ønsker, for da blir det bare en upersonlig utveksling av ting. Derfor liker jeg heller ikke å bytte gaver, men jeg gjør det likevel når alternativet er å donere det til Fretex etter karantenetiden. Det er litt synd. Altså synd at jeg har så mye at det å få en gave kan bli en belastning mer enn noe gledesfylt.

    Lik

    • Anne-Helene
      28. november 2015

      Sant det! Kan virke som om mange forveksler ønskeliste med bestillingsliste, tragisk nok. Men hvis en bare pøser på med ønsker, så ordner det seg vel?

      Det siste du skriver er tankevekkende, og tabu opplever jeg.

      Lik

  4. Jane Wernersen
    30. november 2015

    Jeg har sagt til mine at om de skal gi meg julegave, vil jeg aller helst ha noe brukt. En god bok, en rar lampeskjerm, noe i fløyel som er godt å ta på, eller en gammel kaffekopp med sjel. Eller.. Noe å spise.–

    Likt av 2 personer

  5. Elisabeth, Innerst i veien
    1. desember 2015

    Takk for gode tanker og ideer. Det gavepapiret skal jo heller ikke i papirgjennvinningsdunken, har jeg hørt.

    Lik

    • Anne-Helene
      2. desember 2015

      Nei, det er som regel fylt av masse kjemikalier og er langt fra rent lenger. Tror det er et unntak for vanlig gråpapir.

      Lik

  6. Kristine
    2. desember 2015

    Jeg pakker inn med gråpapir siden det kan gjenvinnes som papir (eller brukes til å fyre i ovnen/peisen). Jeg er ikke like miljøvennlig med pynten, men å bruke vanlig hyssing rundt pakkene er jo en mulighet. Det finnes også litt mer dekorative utgaver av begge deler om man ønsker/har økonomien.

    Liker også ønskelister, for selv om man ikke gir/får det som er på den sier den litt om hva en person ville bli glad for (men her er jo også fallgruver, passer alltid på prislappen på det jeg oppgir, og at det ikke framstår som en bestilling). Har også troen på litt kjedelige gaver i stedet for dem som ser fine ut under treet og rett etter utpakking. Sokker heller enn en 6-pakning dårlige hudprodukter ingen vil bruke.

    Lik

    • Anne-Helene
      2. desember 2015

      Det er noe med å tenke langsiktig, ja!

      men du? Du må ikke fyre med papir, det er skikkelig brannfarlig..

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. november 2015 av i Hverdagen med stikkord , , , , , .
