Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Banansplitten Linnéa Myhre og Helle Bornstein

Banan er proppfull av sukker! sier Helle.

Jeg blir sjuk når du sier sånt! roper Linnéa tilbake, i Aftenposten av alle steder.

 

Aldri har bananer spilt så viktig rolle i samfunnsdebatten som nå.

Aldri har vi fjernet oss lenger fra den flyktningkatastrofen som ellers fyller nettavisene. Jeg synes det er befriende å titte dypt inn i navlen igjen. Litt rusk har lagt seg der siden sist. Godt med perspektiv igjen.

Det e’kke lett å være blogger av de store. Brått hopper det inn folk med elendig selvbilde som tolker alt du skriver som sannheter og som har fritatt seg fra å tenke selv. Vi trenger alle helter.

Når det muntlige blir skriftlig, skjer det noe med oss. Det skriftlige virker sterkere inn på oss. Den redigerte sannheten gjør bananene gulere enn før, mer sukkerholdige enn før.

Linnéa kritiserer Helle for å legge for stor vekt på sukkerinnholdet og for lite vekt på leseren, som henne selv. Linnéa mener Helle må skjønne at også spiseforstyrrede eller mennesker som bruker store deler av livene sine i jakten på den perfekte kroppen leser hos henne og potensielt tar skade av ordene hennes.

Og den gamle bloggdebatten guffes opp igjen: Hvilke lesere skal vi ta hensyn til? De vi vet leser, de som kanskje leser eller de vi ønsker og håper at leser?

Ærlig talt: Skal ikke en livsstilsblogger som Helle kunne skrive om sine temaer fordi noen som ikke burde det har huket seg fast i bloggen hennes? Om det skal være sånn, må alle legge ned bloggene sine sporenstreks!

Vet du hva?

Spis banan om du har lyst på banan! Blogg om det du føler for og tål motstand og kritikk.

For: Vi som skriver i det offentlige rom har et ansvar, men folk som leser har også det. Nemlig.

~~

Lenker

Linnéa Myhre – Kjære Helle Bornstein. Nå orker jeg ikke mer

Helle Bornsteins tilsvar

Anbefaler Kristine Getz’ innlegg Bananer og julegraner

~ mer lammelårtanker på Face ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Banansplitten Linnéa Myhre og Helle Bornstein

  1. Heidi
    2. desember 2015

    Jeg synes Haralds Eias Ytring forleden var god, i det at nevrotikerne plutselig har fått makten i debattene. Nå er jeg riktignok en nevrotiker selv, og det stakk litt, for jeg vet at jeg er en del av det, ofte ubevisst.

    Lik

    • Anne-Helene
      2. desember 2015

      Det er blitt en merkelig offermentalitet i den offentlige debatten. En har ikke lenger ansvar for seg selv, men skyver det over på andre. Hvis jeg «føler» meg feit er det fotballfruens barselbilde som har skylden; hvis jeg leser blogger som gir meg en dårlig følelse burde de varsles med trigger warning osv. Hvorfor er folk blitt så skjøre, så lett krenkbare? Det virker ofte påtatt og overfladisk.

      uansett…

      Lik

  2. Louise
    2. desember 2015

    Jeg er helt enig med deg! Men nå er Helle en toppblogger og har på den måten mye påvirkningskraft. Å be folk holde seg unna bananer syns jeg er drøyt selv. Hun kunne forresten trengt en banan eller to selv for tynnere menneske opp igjennom sin oppvekst, skal man lete lenge etter. Det er som Linnea sier: Alt med måte-regelen burde gjelde der også. Syns forresten «Banansplitten» var et fantastisk fra ord på denne greia mellom de to der.

    Lik

    • Anne-Helene
      2. desember 2015

      Hun er bare en toppblogger fordi hun dekker et behov. Og det kan hun ikke lastes for. Folk må heller spørre seg hvorfor de ikke klarer å la være utsette seg for dårlige påvirkninger og ta seg selv på alvor. Ta ansvar selv og ikke skyve det over på andre.

      hehe.. takk for banansplitt-kommentaren!

      Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    2. desember 2015

    Pst! Det ligg nokre gule bua på bordet mitt ..
    dei ropar til meg, kven vinn? 😉

    Lik

  4. maritoimoen
    4. desember 2015

    Hehe! Kjente jeg måtte stramme meg litt opp her nå. Ble truffet. Hvor helsikes mye hensyn er det mulig, og meningsfylt, å ta.
    Takk Anne-Helene , nå kan jeg gå videre 😉

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

