Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Maskulin eleganse – en trussel mot likestilling

Det er visst ingen grenser for hvor fælt det er å oppfordre menn til å åpne døren for daten og spandere middagen på henne.

Det er en trussel mot likestillingen.

Bare spør Anders Moe, som før jul oppfordret andre menn til å ta frem gentle-siden sin. Det ble en god del spetakkel rundt oppfordringen hans, blant menn. Ikke vet jeg hvorfor litt eleganse i hverdagen truer likestillingen, men det gjør det visst. Kanskje sannheten heller er at menn liker komforten det er å ikke anstrenge seg? Da blir det så som så med dame, jeg bare sier det.

Ane Hagen publiserte nylig innlegget

Forgud mannen din og bli lenge i forholdet

Innlegget har fått masse oppmerksomhet og mange kritiske tilbakemeldinger. Mye av kritikken kommer fra kvinner som ikke kjenner seg igjen i Hagens punkter om hva kvinner ønsker seg. At enkelte av kritikerne ikke kjenner seg igjen betyr altså at ingen kjenner seg igjen. Det som gjelder for meg, gjelder for alle.

Det mange reagerer på er disse punktene

  • De fleste kvinner ønsker fortsatt å være den som har hovedansvaret for hjemmet.
  • De fleste kvinner ønsker fortsatt å være tilstede for barna kontra å prioritere karrieren.
  • De fleste kvinner ønsker fortsatt en mann som får dem til å føle seg som en prinsessse.
  • De fleste kvinner ønsker å føle seg liten og tatt vare på.

 

Det er fascinerende hvor provosert noen blir av ukjente menneskers ønsker. At noen mennesker har ønsker andre ikke har, oppleves som en trussel mot likestillingen i seg selv – ikke mindre! Deres feil ønsker gjør liksom at kvinner og menn ikke har rett på utdannelse, bare for å nevne en viktig likestillingssak.

Både Anders Moe og Ane Hagen har truffet godt med sine innlegg. Reaksjonene de får viser et gap mellom det folk faktisk ønsker seg og en overtolking av hva det innebærer.

Å bli spandert middag på betyr ikke at hun fratas sin verdighet, at hun blir åpnet døren for betyr ikke at hun ikke får det til selv. At kvinnene Hagen har snakket med ønsker å føle seg liten og tatt vare på betyr ikke at hun er en hjelpesløs, yndig dukke fra 50-tallet. Konklusjoner trekkes kjapt og ofte basert på fantasi og følelser.

Spør du meg, så virker det som om en del likestillingsengasjerte mennesker har dårlig forestillingsevne. Det er liksom helt hinsides at noen kan ha andre behov enn de selv har. Det er helt umulig å akseptere at for mange kvinner stemmer Hagens punkter på en prikk.

Når alt dette er nevnt, så er det lettere komisk at en som har vært gjennom flere samlivsbrudd gir råd om hvordan få forhold til å vare.

Burde ikke slike råd heller komme fra folk som faktisk får til forholdet sitt?

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

6 comments on “Maskulin eleganse – en trussel mot likestilling

  1. Irene
    3. januar 2016

    Jeg blir veldig lite provosert av ukjente menneskers ønsker, men hvis dette er en samfunnsendring av holdninger, så synes jeg det er ganske ille. Jeg er vokst opp på 70- og 80-tallet, og er nok prega av det. Da kan man kanskje si at det gikk litt langt den andre veien, og dessverre så vil ofte pendelen svinge for langt motsatt veien igjen.

    Jeg synes det er helt greit at menn er høflige, og det er ikke noe galt verken med at de åpner døra for jentene eller drar fram stolen. MEN det burde faktisk være akkurat like naturlig andre veien. Det som derimot provoserer meg er at mange jenter/damer gjør seg selv så stakkarslige, og det samme gjør synet på at mannen på noen helst måte er den naturlige «lederen» i en familie/et parforhold bare i kraft av at han er mann. Det er bare piss! (Unnskyld språket, der lyste nordlendingen litt gjennom…😉 )

    Og menn i 2016 som vil ha litt underdanige jenter… Jeg sier ikke mer…

    Lik

    • Anne-Helene
      3. januar 2016

      Vet du? Der er jeg ikke enig. Med hvilken hensikt skal det ene kjønnet overta slike små gester som tradisjonelt er forbeholdt det ene kjønnet? Da tenker jeg ikke i retningen av kvinner hører hjemme bak kjøkkenbenken (som er en annen sak), men disse små tingene som handler om hverdagslig(?) eleganse. Jeg ser bare ikke hvorfor det skulle være et (likestillings?)poeng at kvinner skal ta vare på menns tradisjoner (som er i ferd med å dø ut, vil jeg tro).

      Jeg er helt enig med deg i det siste du skriver, men for meg handler det lite om det andre. Det er to ulike ting.

      Lik

      • Irene
        3. januar 2016

        Tror vi er mest enig i den viktigste biten…😉

        For å utdype litt hva jeg mente: jeg ser på det som generell høflighet. Jeg blir ikke provosert av at menn åpner døra for meg, men kommer jeg først til den, så mener jeg at det er akkurat like naturlig at jeg åpner den og holder den åpen for den/de som kommer bak, uansett hvilket kjønn de måtte ha. Å stå og vente på at en mann skal åpne den for meg vil virke unaturlig på grensen til det uhøflige. Nei, forresten: over grensen.

        Når vi skal sette oss til bords i f eks et bryllup eller lignende, så pleier ofte mannen min å trekke bak stolen min hvis han rekker det før jeg gjør det sjøl. Det provoserer meg ikke at han gjør det, men jeg reagerer overhode ikke hvis han ikke gjør det. Jeg ville synes det var rart å trekke ut stolen for noen andre enn mine barn da de var små.

        Jeg ser altså ikke noe galt i at menn gjør sånn «gester», men jeg ser faktisk heller ingen poeng i at de skal gjøre det.🙂

        Det som er dumt er at dette er blitt blanda inn i likestillingsbiten. Der har den ingenting å gjøre. Likestilling handler om helt andre ting, og det er der jeg er bekymra…

        Lik

        • Anne-Helene
          4. januar 2016

          Jeg tror nok at det Anders Moe skrev om var i en datingsituasjon. Det er jo litt fjernt for oss som har eviglange forhold. Vi er kanskje mer opptatt av den hverdagslige høfligheten? Haha.. det ville vært direkte komisk å bli stående å vente på en mann hver gang en skulle gå inn en dør..! Ser det for meg.. en lang kø av damer. Derfor automatiske døråpnere ble til, laget av en mann?

          Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    3. januar 2016

    En vielse jeg var i sa presten at regelen skulle være 60/40. Gi 60 % og forvent 40% tilbake. Om begge har denne innstillingen blir det et godt ekteskap. Den synes jeg egentlig var litt fin.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

