Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Bøkene du må lese for barna

Hvis jeg skulle laget en leseplan for ungene mine, før jeg fikk dem, skulle den sett omtrent slik ut

  • Eventyr, samlet av Asbjørnsen og Moe*
  • Eventyr av HC Andersen
  • Frances H. Burnett: Den hemmelige hagen*, Lille Lord Fauntleroy og En liten prinsesse
  • André Bjerke Morovers
  • Astrid Lindgren – Pippi Langstrømpe og Brødrene Løvehjerte
  • Robert Louis Stevenson – Skatten på sjørøverøya
  • Anne Cath Vestly – Mormor og de åtte ungene*
  • Torbjørn Egner – Folk og røvere i Kardemomme By*, Karius og Baktus*, Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen*
  • Alf Prøysen – Teskjekjerringa*
  • Rotraut Susanne Berner – Året rundt i vrimleby*
  • A.A. Milne og E.H. Shepard – Ole Brumm*

 

Jeg tenker jo at det først og fremst er vi som foreldre som former vi den kulturforståelsen ungene får. Den litteraturen vi leser påvirker ungenes forståelse av seg selv og samfunnet rundt dem. Det bidrar til å forme identiteten til ungene. Derfor er det viktig!

Det vi leser gir en forståelse av samfunnet og av seg selv:

Hvem er jeg? For hvem jeg er handler om hvilke fortellinger vi kjenner til.

Hvem vi er handler om hvilke verdier vi er vokst opp med. Og fortellingene vi velger ut forteller oss noe om hva som er viktig i livene våre.

Litteratur er samfunnets lim.

Med felles litteratur skapes det bånd mellom mennesker, fordi litteratur også er samfunn. Kultur er samfunn. Kultur er måten vi lever sammen på, felles opplevelser.

Det er opplevelsene, det vi gjør sammen, som skaper bånd og relasjoner, som knytter oss sammen. Uten fortellingene blir vi litt mindre like, skyves vi litt lenger bort fra hverandre og forskjellene mellom oss blir litt mer synlige.

Kultur er samfunn.

«Norske verdier» er nesten en klisjé, men likevel: norske verdier er fortellingene vi alle vokser opp med, den måten vi møter hverandre på, den måten vi forstår ord og handlinger, den kulturen vi er blitt formidlet. Derfor er det et stort ansvar som ligger på norske barnehager, på skolen de første årene, men ikke minst har vi som foreldre en viktig oppgave her!

obligatorisk

Obligatorisk!

Derfor er det kanskje vanskeligere i dag å få dette fellesskapet, vi ser knapt nok de samme programmene på tv lenger, gjør ikke de samme tingene til samme tid lenger, som var tilfelle den gangen nrk var nrk og alternativene ikke fantes.

Kanskje alle valgene vi har i dag, der alt er tilgjengelig alltid er med på å redusere hvem vi er, vår nasjonale identitet? Kanskje alle valgene i virkeligheten skyver oss fra hverandre? Gjør Norge mer fragmentert?

Derfor er det viktig hva vi velger å lese, hvilke fortellinger vi deler, fordi det ikke bare er en hyggelig ting vi gjør sammen, men fordi det danner grunnlaget for hva vi er – sammen.

 

~~

 

Hvilke bøker synes du er viktig å lese for ungene? Hvordan valgte du ut den litteraturen du leste?

Er det andre bøker du synes hører hjemme på lista mi?

 

(Bøkene merket med * er på mammutsalget 2016)

~ Lik Lammelårtanker på Face ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Bøkene du må lese for barna

  1. Lillian Morgan
    18. februar 2016

    Jeg har lest alle bøkene på listen din for mine barn. I tillegg kommer engelskspråklige barnerim, fortellinger og bøker og nyere norske barnebøker. Harry Potter, The Hobbit og The Lord of the Rings er en selvfølge for meg når de er litt eldre. Jeg kunne lagd en lang liste, men da må jeg få litt tid på meg.🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      18. februar 2016

      Enig i bøkene du nevner! Men så er jeg litt opptatt av at folk som har små barn og som ikke er spesielt glade i høytlesning ikke skal bli helt overveldet over alt de «må» lese.

      Det er ikke lett å sette opp en liste over de viktigste bøkene, det er så mange fine!

      Gleder meg til å se listen din!

      Lik

  2. Villkatta
    19. februar 2016

    Fin liste og bra innlegg🙂 Fire åringen har begynt å interessere seg for en del av bøkene du har på listen, nå det siste året. Jeg syntes det er spennende å finne ny litteratur til dem. Akkurat nå holder meg og fire-åringen på med Narnia. Han er helt oppslukt🙂 Minste på to år foretrekker helst bildebøker enda, men begge to kan kose seg sammen med f.eks bøkene om trollet Tambar (som også mor liker godt).

    Pleier ofte å velge bøker som reflekterer hva som skjer rundt dem. F.eks graviditet- og søskenbøker når eldste skulle bli storebror, og de Emma-bøkene som omhandler barnehage, når de skulle begynne der. Jeg syntes bøker er en god måte for de små (og store) til å forstå, sette ord på og reflektere rundt vanskelige tema og hendelser i livet.

    Jeg syntes det er viktig å lese for barn. I det siste har jeg begynt å sette på lydbøker gjennom Storytel til dem, istedenfor barneTV i tide og utide. Siden de ikke kan lese selv enda🙂 Og så er jeg så heldig at jeg har praksis på et skolebibliotek for tiden, så finner stadig noe nytt jeg vil ta med hjem til dem!

    Lik

    • Anne-Helene
      19. februar 2016

      Det er et godt tips til andre som trenger litt hjelp til å snakke om ting som (skal) skje(r) med ungene: Å finne bøker som tar opp problematikken/temaet!

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Til deg som hater å lese for barn | Lammelårtanker

  4. Heidi
    22. februar 2016

    Jeg synes ‘Mio min Mio’ er bedre enn de andre av Lindgrens bøker du nevner, men den er kanskje ikke like viktig kulturelt sett. Likevel bør i hvert fall foreldre av enebarn ha den med på listen! Narnia-bøkene er også viktige. Kanskje også Elsa Beskow.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

