Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Innafor og uttafor i vinterferien

Enn så lenge er det lov å ta det slow i vinterferien, det er i det minste det jeg har trodd ganske lenge, men så viser det seg at folk reiser til fremmede land, som Sverige, og krysser fylkesgrensa igjen og igjen.

Og jeg som trodde det var nok å holde seg hjemme med forkjølelsens etterskjelv og slurpe i seg suppe for å være innafor!

tomat- og linsesuppe proppfull av urter

Tomat- og linsesuppe proppfull av urter

For er det ikke sånn at når Røde Kors gir tilbud om gratis vinterferie, så er det et signal om hva som er forventet? At det speiler normaliteten i samfunnet forøvrig? For Røde Kors og andre organisasjoner skal jo jevne ut forskjellene mellom oss der staten ikke bidrar nok.

Jeg vet ikke helt, jeg, men det er kanskje på tide å senke forventningen om at det hele tiden skal skje noe, at vi hele tiden skal være i en arrangert utvikling og hele tiden lære noe og bli bedre enn vi er.

Det er kanskje på tide at ressurssterke mennesker slutter å snevre inn normalitetsbegrepet mer og mer for hver sesong som går? Slik at det igjen kan ses på som normalt å ikke fylle hver ledige feriedag med organiserte aktiviteter?

 

 

~ Lik Lammelårtanker på Face ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

6 comments on “Innafor og uttafor i vinterferien

  1. Tante Pimpernell
    25. februar 2016

    Helt enig, på tide at forventningen jekkes litt ned. Av og til burde det være nok å bare ha fri, uten at man må frembringe et eller annet skrytebilde av hva man gjorde på fridagen klint utover facebook! Å ha fri i seg selv burde jo være nok eller?

    Jeg er forresten helt enig i det du skriver ovenfor, et riktig godt poeng:

    «Det er kanskje på tide at ressurssterke mennesker slutter å snevre inn normalitetsbegrepet mer og mer for hver sesong som går?»

    Ta i alle fall en pause slik at ikke alle andre alltid havner bakpå!
    Ha en riktig god vinterferie og fortsatt god bedring!

    Lik

  2. Heidi
    25. februar 2016

    Oi, jeg trodde de bare hadde tilbud om sommeren. Jeg skjønner ikke at folk orker all fartingen. Hvorfor vil ingen ha ordentlig fri?

    Lik

    • Anne-Helene
      25. februar 2016

      Du kan så si.. men det gjelder nå bare for de som har ressurser til å gjøre som de vil uansett hva andre måtte velge å gjøre – ikke for de som ikke får dratt på ferie grunnet dårlig råd eller helse (måtte bare understreke det for å unngå misforståelser).

      Lik

  3. Irene
    25. februar 2016

    Hjertens enig!

    Mannen har ikke tatt seg fri denne uka, og jeg har tatt meg fri i morgen. Så da skal jeg og mine døtre ha en jentene-gjør-absolutt-ingenting-dag, og det skal bli bra deilig! Vi er motstandere av å gjennomorganisere alle ferier, og det har vi alltid vært. Hverdagen er jammen organisert nok, så alle de korte feriene og en del av sommerferien setter vi av til å gjøre null & niks!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

