Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Retrodessert

En gang i høst bestemte jeg meg for å gå tilbake i tid, når det kommer til kosthold og desserter i særdeleshet.

Jeg ville prøve en skikkelig retrodessert!

Husker fra jeg var unge selv at vi ofte hadde dessert på søndager. Kan ikke si at jeg har klart å videreføre denne vanen til mitt voksenliv, det er vel noe med hvordan livet mitt er blitt som kaster en del ønsker til sjøs.

Iallfall; sagopudding – husker du sagopudding?

Det er en eldgammal dessert som jeg tror jeg bare har smakt på skolekjøkkenet (vi hadde faktisk skolekjøkken både på barneskolen og på ungdomsskolen!).

En dag jeg forvillet meg inn på Rema fant jeg denne lille pakken med sagogryn og strakte kjapt ut armen (bare for å motbevise sagoens påstand om fødselsår rundt om 1910) og lot den litt sånn tilfeldig dette ned i handlevognen.

sagogryn

sagogryn

Vel hjemme glemte jeg det hele inntil jeg en dag fikk en slags oppvåkning og dermed ble det dessert av den gamle sorten.

 

Sagopudding

Oppskriften er som følger

7 dl melk

3 dl fløte

1 dl sagogryn

150 gram sykker

1 stykk vaniljestang

1 lime

4 eggeplommer

2 dl fløte

 

Gjør så her

Kok grynene i sukker og fløtemelk til grynene er gjennomsiktige og grøten begynner å tykne.

Riv skallet til en lime og hiv i gryta.

Visp eggeplommene lett og hiv de i gryta mens du rører med en visp innfernalsk. La koke til grøten er tjukk.

Avkjøl til rett før servering. Da visper du kremfløten til den er stiv og vender forsiktig inn i den kalde grøten.

 

Servering

Ha gjerne på jordbærsyltetøy eller lag ditt eget.

Sjekk gjerne oppskrift på jordbærsyltetøy, som med mer vann blir saus.

 

Kommentarer

Jeg har skrevet opp originaloppskriften som den står på pakken.

Jeg synes det er altfor mye sukker i og har redusert til 100 gram, men også det er for mye. Neste gang jeg skal lage den vil jeg redusere til 80 gram, tror jeg.

Jeg hadde ikke vaniljestang da jeg lagde den i dag, men brukte et par toppa teskjeer vaniljesukker og det fungerte godt, det.

 

PS! Du kan variere med typen melk du bruker slik at hvis du trenger å legge på det noen kilo bruker du H-melk (jeg regner med at det gjelder opp til flere av dere, hehe..).

Tantelappes sagopudding

Tantelappes sagopudding

 

Min sagopudding med hjemmelaget jordbærsaus

Min sagopudding med hjemmelaget jordbærsaus

 

Tantelappe er på Instagram og det er jeg også!

~ Lammelårtanker på Face ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

12 comments on “Retrodessert

  1. Rudolfine
    3. april 2016

    En skikkelig god retrodessert, sagopudding.
    Takk for inspirasjon, her ble det også sagopudding i dag. Kokt på lettmelk, det var det vi hadde.

    Lik

    • Anne-Helene
      3. april 2016

      Så morsomt at du også har laget sagopudding! Jeg brukte også lettmelk i dag, oppskriften er vitterlig fet nok fra før og det kan bli litt i overkant med både helmelk og masse sukker.

      Lik

  2. Irene
    3. april 2016

    Åh, det er så godt! Froskeggpudding kalte vi det…🙂 Jeg tenkte på det samme for et par uker siden: alle disse gode dessertene som har gått i glemmeboka. En annen stor favoritt hos meg var semulepudding. Og russedessert! Tror jeg må prøve meg på disse snart…

    Lik

    • Anne-Helene
      3. april 2016

      HÆ?? haha.. nå måtte jeg le! Men du har helt rett: Det kan minne.. men det høres bedre ut med perler i munnen!
      Semuljegrøt og semuljepudding, mm.. det er godt!

      På tide å tenke bakover i tid – noe var bedre før!

      Lik

  3. Rudolfine
    3. april 2016

    Ja, jeg ser for meg at med både h-melk og fløte kan den bli i overkant mektig, nesten kvalmende.
    Ble da god som den ble.
    Jeg hadde litt rørte jordbær over, det ble friskt og godt sammen.

    Likt av 1 person

  4. Anja Elisabeth Holt
    4. april 2016

    Semulepudding er supergodt. Sagogryn har jeg vel ikke laget før? Hmm!!!

    Lik

  5. Fru Fryktløs
    4. april 2016

    Jeg måtte se to ganger på bilde for å se hva det var for noe, for kan se ut som kuler fra saccosekk med det blotte øyet😉

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Insta? Neitakk! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

