Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Voksne forstår ingenting

Det er muligens bare et symptom på min egen alder at jeg humrer lett når jeg leser ytringer som

Lillesøsteren min er ti år og sminker seg

på Si;D på Aftenposten.no

Ikke at det er noe å le av, men det er ikke noe nytt at jentunger sminker seg.

Det var store diskusjoner om det for tretti år siden også. Det er bare snodig når det fremstilles av unge jenter som om det er noe som er knyttet til 2016, som om det er noe som er oppfunnet nå.

Det har alltid vært sånn! Kvinner har alltid lidd for skjønnheten – og da snakker vi i hundre og tusenvis av år. Det har alltid vært eliter og idealer, som ikke alltid er sunne eller helsefremmende.

Spiseforstyrrelser er heller ikke noe som ble oppfunnet på denne siden av 2000-tallet.

Det er bare ordet «kroppspress» som er nytt!

Og som representant for 40-åringene ser jeg det kanskje bedre enn nesten-tjueåringene gjør?

 

~~

Får du noen ganger aha-opplevelser når du leser ytringer om hvor ille ting er nå og hvor lite vi voksne forstår?

~ Lammelårtanker på Face ~

~ Jeg på Instagram ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

2 comments on “Voksne forstår ingenting

  1. Anja Elisabeth Holt
    25. april 2016

    Haha, akkurat denne artikkelen reagerte jeg på også. Med et sånt voksent «snøft» og erklærte samtidig at jeg hadde blitt min mor….

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

