Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Dyr kake, billig kake – ditt valg!

Med få dager til søttendemai og pinsestengte butikker iler jeg til med forslag til to gode kaker, den ene tradisjonell den andre ikke; den ene dyr den andre billig.

Et hvert norsk kakebord med respekt for seg selv bør tirre Pascal bittelitt. Han er nemlig lite begeistret for den norske blaudisen, eller bløtkaka. Kanskje ikke så rart da bløtkaka nesten ikke kan kalles konditorverk..

Jeg synes det er stas med rullekake, det er både enkelt og raskt å lage. Dessuten er det morsomt å pynte og kan varieres i det uendelige. Det er den tradisjonelle bløtkaka, bare en litt annen form. Oppskrifter finner du på Det Søte Liv.

Selv om jeg elsker marsipankake og det liksom er mer riktig enn sjokoladekake, så er sjokolade-/ostekaka til Hummingbird bakery favoritten! Sånn er det bare.

Det er ingen billig kake siden den inneholder 900 gram kremost og 200 gram sjokolade, men om du ikke har det veldig trangt økonomisk, så er dette en fantastisk smaksopplevelse jeg absolutt anbefaler!

2013-05-17 17.49.36

Siden det er juks og fanteri å dele andres oppskrifter uten tillatelse, får du ikke oppskriften her, men hvis du besøker meg, får du smake!

Jeg brukte oppskriften jeg fant i the hummingbird bakery – kakeboken, så stikk innom biblioteket i morgen og lån den, der finner du oppskriften!

Helt kort fortalt består den av kjeksbunn med litt kakao i og en ostemasse blandet med egg og smeltet sjokolade som skal stå i kjøleskap over natten etter å ha blitt stekt i vannbad 40-50 minutter.

Kaka har en helt fantastisk blanding av frisk, fløyelsemyk ost og sjokolade som utfyller hverandre akkurat slik som er karakteristisk for kvalitetskaker. Og med blåbær og bringebær som pynt, blir den helt perfekt!

 

 

Lenke til boka jeg fant oppskriften i.

Hvilke kaker liker du best?

~ Lammelårtanker på Facebook ~

~ Mine bilder på Instagram ~

 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Dyr kake, billig kake – ditt valg!

  1. monika
    13. mai 2016

    digg med kake da — skulle gjerne tatt turen og smakt på kakene dine — monikasmil

    Lik

    • Anne-Helene
      13. mai 2016

      Ja, det hadde vært stas!

      God søttende mai og pinsehelg, monika!

      Lik

  2. boerboelheidi
    15. mai 2016

    Rullekake er en av de kakene jeg aldri har fått til, har prøvd så mange oppskrifter, og fått så mange tips, men niks! Men den er veldig god, så spiser når jeg er hos andre😀

    Å bake er vel noe jeg ikke har så stor suksess med til vanlig, ender opp med å bake «verdens beste» til spesielle anledninger, den skal jo se ut som et takras😛

    Oste/sjokoladekaken du skriver om oppe her, ser egentlig ut til å være spennende, og siden den ikke trenger å stivpyntes tror jeg at jeg skal se om jeg finner oppskrift og prøve😀

    Lik

    • Anne-Helene
      16. mai 2016

      Rart med det, hvordan noe er superenkelt for noen å lage og nærmest umulig for andre. Jeg har det sånn med marengs. Det er et mysterium, mens alle andre synes det er den enkleste tingen i verden.

      Takras-kaker er genialt! Her er pyntingen overlatt til ungene, sånt dilldall gjør meg gal. Ungene, derimot, koser seg.

      Velkommen til bloggen, boerboelheidi!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

