Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Om dameslaver og kjærestetid

Vi dro over sundet, eller under sundet, og havnet etterhvert i Drøbak. Aldri har jeg vært der før.

Du har sikkert ikke lagt merke til det, men det bråker altså noe helt forjævli å kjøre i 110! Fysøren, jeg er like sensitiv som katta på det området, ikke at vi tok med katta, men du skjønner tegninga.

Apropos tegning. Det var ikke derfor vi dro, det var fordi vi skulle ha kjærestetid, men siden vi dro var tegninga, eller tegningene det som ga et lite kunsternisk alibi for det hele. Og ikke bare det, men noe av kunsten vi så var for det meste bare kunst, mens det andre var mye mer enn kunst.

Avistegnernes hus i Drøbak

Avistegnernes hus i Drøbak

Det andre var en International Cartoon Exhibition – ikke mindre. Altså en utstilling med tegnede ytringer fra hele verden med Kvinners Rettigheter som tema.

Bildene var sterke, tankevekkende, for noen sikkert provoserende. Iallfall var de illustrerende for verden i dag, der kvinner lever svært ulike liv.

- fra utstillingen Women's Rights i Drøbak 2016

– fra utstillingen Women’s Rights i Drøbak 2016. Kunstner: Ramin Rezaei, Iran

Fra utstillingen Women's Rights. Kunstner: Zygmunt Zaradkiewicz, Poland

Fra utstillingen Women’s Rights. Kunstner: Zygmunt Zaradkiewicz, Poland

Fra utstillingen Women's Rights. Kunstner: Makhmund Eshonqulov, Uzbekistan

Fra utstillingen Women’s Rights. Kunstner: Makhmund Eshonqulov, Uzbekistan

Selv om jeg er veldig glad for å ha fått med meg utstillingen og for at jeg tok med meg katalogen med alle bildene, så er jeg litt lei meg for at jeg ikke var der tidligere slik at jeg kunne fortalt deg om den i god tid før den slutter. Den er viktig, nemlig, og jeg synes vi gjerne kan tenke litt selv når vi har det hyggelig.

(og det er bare helt fantastisk å kunne dra på en sånn tur når en vet at ungene har det supert der de er, selv om bilbråket er helt grusomt og nesten ikke til å overleve. Ørepropper på neste lange biltur, takk!)

Dessverre er utstillingens siste dag i morgen, søndag, og jeg håper du tar turen dit! Utstillingen er gratis. Tips gjerne andre!

 

~ Lik Lammelårtanker på Facebook ~

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

8 comments on “Om dameslaver og kjærestetid

  1. Irene
    11. juni 2016

    Det er ganske deilig å dra på tur når ungene blir store nok til å klare seg selv noen timer. Vi begynte å reise på konserter igjen, etter mange år med konserttørke. Enda mer morsomt var det da eldstemann valgte å bli med foreldrene sine på konsert på John Dee i fjor.🙂

    Om et par år er det bare oss to gæmlisene igjen her hjemme, så da kan vi styre tida vår helt sjøl…

    Likt av 1 person

  2. Irene
    11. juni 2016

    Trykte litt for tidlig…

    Viktig utstilling og viktig å få folk til å forstå at det er langt igjen før kvinner og menn har like rettigheter!

    Lik

    • Anne-Helene
      11. juni 2016

      Absolutt, og det gjelder ikke bare i et fremmed utland, men vel så mye i Norge. Det blir bare mer og mer aktuelt i Norge, fordi mange nye nordmenn lever mye tettere på ulikestilling enn andre nordmenn gjør. Vi må forholde oss til det, vi som henger oss opp i en uke mer eller mindre pappaperm..

      Lik

  3. Anja Elisabeth Holt
    12. juni 2016

    Elsker denne kortreiste lykken du beskriver. Hjertevarme sitter jeg igjen med. Takk for fine bilder!

    Lik

  4. hagefamilien82
    12. juni 2016

    Åhhh, så herlig å se deg få nye impulser. Drøbak er en idyllisk liten plass full av sjarm. Håper du ikke er altfor dårlig i dag da.

    Lik

    • Anne-Helene
      13. juni 2016

      Det har gått veldig bra, hagefamilien82! Og det gjør meg ekstra glad.

      Takk for at du tok turen innom her. Ønsker deg fine dager.

      Lik

  5. Refleksjon på livsvegen
    12. juni 2016

    Oss anar virkeleg ikkje kor godt vi har det…
    Takk at du deler!

    Lik

    • Anne-Helene
      13. juni 2016

      Det er mye sant i det! Vi trenger bevisstgjøring.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

