Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Den beste kvinnelige lederen er mamma

Jeg kan ikke påstå at jeg har fulgt med i Storbritannias valgkamp, for å si det sånn, men at det er to kvinnelige kandidater har jeg nylig forstått. Hva er vel da mer naturlig enn å gjøre morsrollen til et hovedtema? For som kjent er den beste kvinnelige lederen mamma.

Jeg har aldri sett at farsrollen har blitt brukt som et salgsargument eller som det motsatte, men når det kommer til kvinners innflytelse, er det selvsagt relevant om hun er mor eller ei! Vel..

Ok, her er fordelene ved å ha morsrolleerfaring:

Jeg er overbevist om at en statsminister, president eller arbeidstaker har godt av å kunne bysse motstanderen i søvn. Jeg er sikker på at det er en fordel å kunne overse snørr og tårer (noe Erna Solberg beviste da hun overhode ikke klarte ta innover seg den fattige moras historie når hun fortalte om hvor mye vanskeligere livssituasjonen hennes kom til å bli når det nye uføresystemet skulle bli innført, neida hun fokuserte utelukkende på sin idé om at arbeid skal lønne seg – som om trang økonomi og barnefattigdom gjør foreldrene deres friske..).

Videre er det en fordel å kunne fokusere på den aller minste steinen når hele gårsplassen er full av grus – ikke ulikt FrPs fokus på småting som vin i butikken i stedet for å se det totale bildet: Hva stor tilgang til alkohol gjør med befolkningen under ett.

Og ikke minst er det en fordel med morsrolleerfaringen når man møter på litt gretne gubber. Da tar man bare frem puppen og så blir det stilt. Jeg lover!

Bryr du deg om den britiske valgkampen?

Er morsrollen relevant i det hele tatt? Hvorfor blir femininstene så sinte når morsrollen trekkes frem som en fordel?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Den beste kvinnelige lederen er mamma

  1. Anja Elisabeth Holt
    11. juli 2016

    Jeg bryr meg ikke og morsrollen er ikke relevant (men teit argument).

    Lik

  2. Abelone
    11. juli 2016

    Shit, visste ikke at feminister ble sinte om vi trekker frem morsrollen som ledererfaring… Er vi ikke en sum av alt vi er og alt vi gjør? Så egenskapene som trengs for å være statsminister er vel mer avhengig av person enn kjønn.

    Lik

    • Anne-Helene
      11. juli 2016

      Har ikke helt fått med meg hva de reagerer på, har du?

      Jo, jeg tenker også at vi er summen av hva vi gjør og at holdningene vi møter problemstillinger med henger sammen med hvilke erfaringer vi gjør oss. Så at en som er mor ser annerledes på ting enn hun ville gjort uten morsrolleerfaringen kan jeg ikke forstå er provoserende.

      Likt av 1 person

  3. Mandagsmor
    13. juli 2016

    He he – lo godt av dette:
    «… en fordel med morsrolleerfaringen når man møter på litt gretne gubber. Da tar man bare frem puppen og så blir det stilt. …»
    Men fra spøk til … noe annet. Jeg har ikke fulgt så godt med på britenes valgkvaler, men noe får man da med seg. Som deg undrer jeg meg over at det ikke er blitt trukket fram hvor mange av de andre kandidatene som er fedre eller ei. Det er da like relevant som at en av kandidatene er mor. På den annen side er all slags livserfaring nyttig i alle sammenhenger. Å ha overlevd alvorlig sykdom eller å ha deltatt i krig som soldat gir også unike livserfaringer. Alt teller når kandidater til ansvarsfulle stillinger skal vurderes, men alt teller ikke like mye.

    Stusset mer over innfallsvinkelen til journalisten som skrev om den nye administrerende direktøren i Norsk Tipping! (http://www.h-a.no/kultur/lederkvinnen)

    Lik

    • Anne-Helene
      13. juli 2016

      Ikke alt teller like mye nei, men som deg er jeg opptatt av hvordan livserfaringer former standpunkt og (i dette tilfellet:) politikk. For det handler kanskje mest om hvordan man bruker livserfaringen? Det er jo ikke sånn at en bestemt erfaring forstås likt for alle.

      Snodig at farsrollen er så irrelevant når morsrollen stadig er vesentlig.. vi har et stykke igjen før likestillingen når politiske journalister!

      Lik

  4. Tanketromling
    14. juli 2016

    Jeg synes morsrollen er et godt argument. Mikrolånbanken låner kun ut til kvinner. Menn har fokus først og fremst på seg selv. Men for all del – også stammen. Men dette kan slå litt feil ut ift. kriger og sånt.
    Så jeg mener at kvinnene er de beste lederne. Kvinnene er HVA som skal gjøres. Mennene er mestre i å finne ut HVORDAN. Hvis du setter mannen til HVA så blir det bare tull og rot. (Jfr. Hitler/Stalin/Pol Pot m.fl.)

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

