Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Politisk korrekt sorg

Bildene mine er ikke farget i rødt, hvitt og blått, lagt som et tynt skjær over profilbildet.

Profilbildet mitt er heller ikke farget i rødt og hvitt, som et empatisymbol med Tyrkia.

Profilbildet mitt viser en glad sommerdame uten bekymringer. Jeg liker det.

I livet mitt er det overdrevne mengder bekymringer, der flere av dem gjerne kunne vært droppet. Det er bare det at jeg ikke klarer å kaste vekk alt som ikke er nødvendig. Jeg er litt sensitiv. Jeg har litt for begrenset liv av det slaget som innvolverer andre mennesker, som gjør at ting får mange perspektiver.

Når store kriser skjer i land jeg ikke har noe forhold til, når en bombe går av i et land jeg har besøkt en gang, da stenger jeg ute.

Da Norge ble rammet av terror for fem år siden, fulgte jeg med fra bomba gikk av. Tilfeldigheter gjorde at jeg var alene det døgnet alt skjedde. Jeg fulgte med på Twitter, så nærmest alle tv-sendinger, med alle gjentakelsene. Jeg fikk med meg alt, også i dagene som fulgte. Jeg skrev flere blogginnlegg. Terroren på Utøya og i Regjeringskvartalet 22.juli 2011 angikk meg, selv om jeg ikke kjente en eneste involvert, selv om jeg ikke bodde i nærheten og selv om jeg sjøl styrte hvor mye jeg fikk med meg.

Terroren i Norge handlet om meg, selv om det ikke gjorde det. Den var en del av min historie, fordi den var en del av mitt lands historie.

Terror andre steder i Europa er fjernere. Jeg klikker meg vekk.

Jeg klikker meg også vekk fra sykdomshistorier med dødelig utgang – selv om jeg har forståelse for behovet for å eksponere syke menneskers historier om helsevesen, sykdomsforløp og råd om å oppsøke lege og følge vaksinasjonsprogrammer og smøre med nok solkrem. Jeg er jo selv blant disse som retter fokus på dette innimellom.

Det handler kanskje litt om at jeg ikke er fan av symboler som kun er symbolikk. Jeg liker ikke alt vi smykker oss med, som å farge profilbilder i fargene til et land i sorg, et land som geografisk er nær oss og kanskje mest av alt derfor. Jeg liker ikke symbolikk uten handling. Det blir overfladisk, et hån, en greie for selv å få oppmerksomhet, for å vise at jeg er empatisk! Jeg er med i sørgegjengen! Politisk korrekt sorg har aldri vært så nær som i slike kriser.

Jeg forbeholder meg retten til å beskytte meg selv mot det som tilfører mer alvor i livet enn jeg orker å ha.

Jeg forbeholder meg retten til å holde fast ved de tingene som ikke blir for mye for meg.

For: Det er ikke uttrykk for for lite empati, tvert i mot er det uttrykk for altfor mye.

Jeg må skjerme meg.

Derfor vil jeg fortsette å skrive om lykkelige tider når jeg selv føler snev av, eller store kvanta av, lykke!

Derfor fortsetter jeg å skrive slik det kjennes naturlig for meg, uten å skulle tilfredsstille forestilte menneskers behov eller lirke meg inn i akseptable former og uttrykk som gir status.

Kall meg gjerne politisk ukorrekt.

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

3 comments on “Politisk korrekt sorg

  1. Morten Besshø
    18. juli 2016

    Jeg er enig med deg, – det har jo blitt sånn at folk konkurrerer om å være først ute med å vise sin «sorg» på sosiale medier med tårer og hjerter og flagg og annet, nordmenn er kanskje verdensmestere i rosetog og fakkeltog for å vise alle de andre at vi vil vise at vi bryr oss, jeg kaller det sofapolitikk men kan sikkert komme på noe andre uttrykk med litt mer snert🙂

    Fortsatt fin sommer!

    Hilsen Morten

    Lik

  2. Tanketromling
    25. juli 2016

    Jeg synes det er bra at du bare overser det, jeg. Jeg tror at det nettopp er oppmerksomhet massemorderen ønsker. Og hvis bare havet atter ligger stille etter hans naive steinkasting så inspireres ikke flere.
    Det du gir oppmerksomhet blir det mer av. Så helt enig med deg! Tror de greiene virker MOT sin hensikt.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

