Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Å spise seg inn i ferien

Når reisebortferien nærmer seg vekkes husmora i meg. Jeg nedlegger forbud mot å handle mat, nekter plent å kjøpe middager det blir rester av. Jeg holder igjen og igjen og synes jeg er kjempeflink til å bruke rester, som i virkeligheten ikke er så enormt kreativt, men jeg forsøker og holder ikke tilbake med rosen jeg gir meg selv.

Pizza, f.eks, er super restemat. Resultatet på bildet er fra tidligere i år da jeg testet ut grillet pizza uten stein, noe du ikke trenger forsøke selv, da det ikke var spesielt vellykket i min kulegrill, iallfall. Mulig det virker bedre med gassgrill.

Grillpizza, eller restepizza om du vil

Grillpizza, eller restepizza om du vil

Og pasta med urter og skinkerester er super restemiddag. Eller ostesmørbrød, hvis du fortsatt har osterester.

Meny-butikken her jeg bor har et lite kjøleskap med produkter som nesten har gått ut på dato. Der finner jeg ofte mozzarella i vann, som jeg tar med meg. De holder lenge etter utløpsdato og er suverene på pizza.

Det er jo et problem at folk kaster mat som nesten er gått ut på dato, eller som er to, tre dager over. Det er sjelden et problem å spise mat som har best-før dato. Egg og syrna melkeprodukter holder i evigheter. Og f.eks kremfløte kan fint brukes i vafler selv om den har skilt seg.

Når reisebortferien nærmer seg, svampedrikker jeg te. Skuffen er nå så tom at jeg ser bunnen opp til flere steder! Jeg har nemlig bestemt at for å få lov til å kjøpe ny te, må bunnen av skuffen være synlig. Jeg er skikkelig streng, ikke sant?

~~

Pleier du å spise deg ut av huset før du starter ferien? Eller har du andre vaner du vil dele?

~~

Lise Von Krogh er også opptatt av restemat, bare at hun kaller det bærekraftig kosthold. Les hos henne.

Forslag til hva du kan gjøre med grønnsaksrester finner du i Notisboka.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Å spise seg inn i ferien

  1. hl
    23. juli 2016

    Jeg har ingen vaner å dele. Men jeg syns det er fint å følge med på hva du gjør! Og det kan være til inspirasjon for mange matkastere. Det meste kan brukes omigjen. Og til pizza er mye ypperlig!

    Lik

    • Anne-Helene
      23. juli 2016

      For å være ærlig så håper jeg det kan være til inspirasjon for meg selv også, haha.. for dette er ikke noe jeg klarer hele året, men i perioder er jeg flinkere enn i andre perioder. En får være fornøyd med det en klarer og bare utfordre seg bittelitt slik at det blir oppnåelig.

      Takk for fine ord og for at du leste!

      Lik

  2. Irene
    23. juli 2016

    Jeg har et teskap som det nå tyter esker utav når jeg åpner det. Jeg har også gitt meg streng beskjed om at nå må det drikkes opp en del før neste innkjøp, men så tok vi en harrytur her forrige uke…:-/

    Ellers har jeg blitt flink til å tenke både flerbruk og rester dette året som vi har levd på én lønning.🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      23. juli 2016

      Prøver å si til meg selv at tekjøping er en høytidsstund og slike skal som kjent ikke gjentas for ofte. Det funker ganske godt.

      Har du noen tips å dele mtp å ikke kaste mat? Triks du bruker?

      Lik

      • Irene
        24. juli 2016

        Nei, egentlig ikke. Jeg kaster generelt for mye mat, og det er ikke bra! Men jeg har blitt litt flinkere til å tenke «flerbruk». Når jeg handler inn noe spesielt til en middagsrett, så tenker jeg på hva annet jeg kan lage de neste dagene som krever samme ingrediens. Der begynner jeg å bli litt bedre.🙂

        Så har jeg også blitt flinkere til å ha dager med restemiddag. Før har rester ofte blitt stående til de har rusla ut av kjøleskapet selv…

        Lik

  3. notisboka
    25. juli 2016

    Tusen takk for at du nemnte meg i dette fine innlegget!! God somar vidare!

    Likt av 1 person

  4. Anja Elisabeth Holt
    27. juli 2016

    Jeg er veldig for å bruke opp før man kjøper ny. Jeg er for å spise opp det man har. Jeg synes ikke du er streng i det hele tatt. Toppen, faktisk.

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

