Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Netflix og Sumo er ord jeg har hørt om

Ta nettpause! Koble av! Stress ned!

ekspertene kappes om å bli hørt i den digitale jungelen og har alle det samme budskapet: Vær nettløs i ferien.

Jeg klarer det akkurat, det å være uenig, for selv om jeg er enig, så.. du vet. Det er bra å gjøre noe annet i ferien enn ellers. Det er bra å gjøre det som gir deg kontakt med kroppen og som forener den med hodet. Det er bra å kjenne roen fylle seg og la tiden og magen styre hva du gjør.

Men må man være nettfri for å få det til? Vet ikke det.

Flere dager har jeg vært et sted uten tv. Pleier ikke se mye på tv i utgangspunktet, men det hender en sen kveld at jeg får med meg en dokumentar eller en tv3-film som krever nærmest ingenting. VG tv er bra. Netflix og Sumo er ord jeg har hørt om, men aldri bruker selv.

Jeg skjønner meg ikke på folk som ikke har tid til å lese bøker, men som ser den ene serien etter den andre. Har man tid til tv har man tid til bøker. Det handler om prioriteringer. Kan ikke folk bare være ærlige på det?

Jeg har vært flere dager uten tv, og dagene har hatt sin effekt. Den blanke, svarte firkanten på veggen ser rar ut. Med et trykk kan den ta meg med til en annen verden, en verden jeg antakelig burde vite mer om. Jeg lar være. Lar tv være tv og går ut for å snuse på urtene på terrassen.

I år er det grønt. I år varer feriefølelsen og tar ikke slutt. Urter på terrassen er ferie for meg.

Det er frihet og det er poenget.

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

3 comments on “Netflix og Sumo er ord jeg har hørt om

  1. hl
    25. juli 2016

    Frihet er poenget. Noen får tid til å sitte på data og sortere bildeminner, andre til å prate med noen på Facebook de ikke har rukket snakke med på en stund. Poenget, nettet kan være frihet også. Det handler om prioriteringer. Og nå valgte jeg å lese denne bloggen. P.s jeg angrer ikke

    Lik

    • Anne-Helene
      25. juli 2016

      Nett er en fin måte å komme litt bort, helt uten å reise fysisk. Kjenner at det er deilig når jeg trenger en stund for meg selv. Og så møter man så mange fine personer, som man ellers aldri får kontakt med!🙂

      Takk for fine ord, det betyr mye.

      Likt av 1 person

  2. Anja Elisabeth Holt
    27. juli 2016

    Det å drite i klokka er ferie for meg.

    Sove i egen seng til man våkner. Man drømmer jo om det resten av året. Spise når man er sulten, ikke når man får beskjed på det.Være sammen.

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

