Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Selvsmidd godhetssymbol?

Jeg har skrevet i Dagbladet! Jeg har skrevet i Aftenposten!

Ja, det er sant!

Det var vel noe med Sunn Fornuft-greia som trigga meg.

Det som er et godt initiativ kan fort bli et godhetsstempel for verstingene i bransjen, en slags hedersmedalje støpt av eget skrap. Det som er et godt initiativ kan fort skjule ansvaret de største i bransjen, som tjener store penger på den usunne bloggingen, har. Det som er et godt initiativ kan fort bli en show off og kun symbolikk.

(derfor er jeg også skeptisk til flere som har skrevet under; hvilke motiver har de egentlig?)

Uansett: Jeg har skrevet om det før – nå også i Aftenposten:

Bloggplakat er ikke nok

 

og i Dagbladet:

Bloggere har samfunnsansvar

Selv om ingen vil kunne påstå at jeg har makt, har jeg likevel en slags innflytelse, jeg mener; noen gidder faktisk bruke tid på å lese ordene mine.

Det er ikke helt tomt her inne.

Og fullere er det i de store nettavisene, så da er det litt stas å kunne bidra litt til samfunnsdebatten!

 

 

Tidligere innlegg i bloggen

Bloggers ansvar for spiseforstyrra mennesker

Den enes sjukdom den andres brød

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Selvsmidd godhetssymbol?

  1. Irene
    1. august 2016

    Og jeg er vel i tvil om de som egentlig burde underskrive den plakaten noen gang kommer til å gjøre det…

    Lik

    • Anne-Helene
      1. august 2016

      Jeg har sett noen skrive at plakaten betyr noe for hvordan de blogger og da er noe viktig oppnådd! At ikke de med størst innflytelse følger retningslinjene er greit nok, da synes jeg det er verre med dem som skriver under uten å mene det.

      Lik

      • Irene
        1. august 2016

        Det er jeg enig i. Spørsmålet er om de som tenker på hvordan de blogger egentlig hadde gjort det uten den plakaten også. Det er lenge siden jeg leste den lista, men jeg husker jeg bare trakk på skuldrene og tenkte «Jaja…»

        Men jeg synes at initiativet er bra, og det er bra med oppmerksomhet rundt det.

        Lik

        • Anne-Helene
          1. august 2016

          Ja, det er vanskelig å si om plakaten har effekt og i tilfelle hva slags.

          Men akkurat det med hva som trigger symptomer er ren folkeopplysning og akkurat dét gjør ingenting å fokusere på.

          Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

