Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Se cellulitten min!

Hva er det med jenter som sier de jobber mot kroppspress, men som i virkeligheten skaper det?

Hva er det med jenter som påpeker feilene sine bare for å vise at det ikke er noe å bry seg om?

 

Når hun som ikke vil skape kroppspress (forøvrig et merkelig ord; hvem føler seg presset til å ha en kropp?! Rekk opp hånda alle som ikke har en kropp!) viser bilde på bilde av seg selv og nærmest må ringe inn uperfekthetene for at andre skal forstå at hun ikke er perfekt, ja, da blir det snodig. Da jobber hun ikke mot kroppspress, men for seg selv.

Hvis man skal jobbe mot kroppspress så kan man ikke samtidig kommentere eget utseende på nedrakkende vis. Da kan man ikke påpeke at på dette bildet har jeg faktisk ikke sminke (ergo er jeg øpptudait uperfekt, #utenfilter) – så modig jeg er!

Eller rope (siden ingen ser det)

Se cellulitten min!

Da kan man ikke lede leseren, titteren, mot det man har komplekser for – fordi at når man gjør det forteller man samtidig at man ikke føler seg god nok. Man formidler, enn ikke direkte, at man er feil. Man lærer leseren å lete etter feil på egen kropp. Da skaper man et negativt kroppsfokus.

Det som faktisk hjelper på et positivt kroppsfokus er å ikke fokusere på detaljene rundt egen eller andres kropper, men heller se på helheten. For å se bra ut, for å føle seg bra, er det – utrolig nok – ikke nødvendig å bruke mesteparten av tiden sin på å lete etter feil og forsøke å rette dem opp. Ved å vende fokuset bort fra feilsøkingen, får man det faktisk mye bedre!

Og bare for å ha sagt det; kan du trene, kan du være med ungene dine hele dagen, klarer du å jobbe og gå et par kilometer hver dag, ja da har du det aller viktigste. Da bør du rett og slett være fornøyd med kroppen din, eller begynne å tenke etter. Da blir det helt meningsløst å pirke i fasaden og rote rundt etter feil.

For jo mer du søker etter feil, jo flere innbilte finner du.

For jo mer du søker bort fra deg selv og mot det som gir deg glede, jo mindre betyr det hvordan du ser ut.

Hvis du virkelig har det bra, så er ikke kroppens ytre et poeng. Da er ikke kroppens utseende referanserammen for selvfølelsen.

Så: Ikke kritiser hvordan du eller andre ser ut! Heller ikke ironisk.

Det hjelper ingenting.

Til inspirasjon, siden det er så viktig i bloggeland

Til inspirasjon, siden det er så viktig i bloggeland

 

Ps! Det er selvfølgelig naturlig å bry seg om eget utseendet, men å føle seg fin eller se fin ut handler mer om komfort og trygghet og riktige klær enn kilo. 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Se cellulitten min!

  1. Anja Elisabeth Holt
    5. september 2016

    Viktigste er vel at man er fornøyd sjøl. Legge vekk hva andre tenker. I hvert fall i mitt hode. Jeg flirer litt av alle som filmer seg selv med vakre snap- filter. Jeg tenker jeg er fin nok. Viktigste er at jeg virker sånn nogenlunde?

    Klem til deg, som er fin i sinn og skinn.

    Lik

    • Anne-Helene
      7. september 2016

      Ja, og da tenker jeg at man må slutte å leite etter uperfektheter i egen kropps utseendet. Det stjeler så mye bra energi som kan brukes til mye bedre ting.

      Vi vet uansett bare hva vi tenker og føler selv, hva som fins i andres hoder er bare noe vi tror.

      Klemmer på tilbake!

      Likt av 1 person

  2. Lina Kristine
    5. september 2016

    Er så utrolig enig! Eg følger ein del treningsbloggere (o.l) på instagram for inspirasjonen sin del. Ei av de la nylig ut eit bilete i perfekt positur (med fokus på rumpa, kun iført ei lita truse) der ho skreiv om at det var normalt med strekkmerker og at ein ikkje skulle bry seg… Ikkje eit eineste strekkmerke på bildet! Kjenner eg blir provosert av at enkelte benytter ein hver anledning til å kle av seg og sko seg på andre sin usikkerhet. Trist.

    Lik

    • Anne-Helene
      7. september 2016

      På hvilken måte blir du inspirert og til hva? Skjønner ikke helt sånn inspirasjon, jeg.

      Lik

      • Lina Kristine
        15. september 2016

        Eg trener mange, mange timer i uken og blir innspirert når eg leser om andre med den samme interessen. Gir det ikkje meining?! Det er mange gode øvelser eg har funnet gjennom blogglesing og instagram. Dessverre har det seg sånn, når ein følger folk som skriver om trening at de som er dei beste til å poste gode bilder av øvelser og lignende er dei samme som skal poste meiningsløse innlegg om kor viktig det er å være fornøyd med kroppen sin til tross for eit strekkmerke og litt appelsinhud. Eg biter tenna sammen og blar videre!

        Du hadde kanskje forstått deg på kvifor folk leser sånne blogger om du hadde brukt ti timer i uka på eit treningsstudio, kanskje?!🙂

        Lik

        • Anne-Helene
          16. september 2016

          Jo, det gir mening når du forklarer det.

          Lik

          • Lina Kristine
            16. september 2016

            Det er bra! Det kan ikkje understrekes nok at det er treninga og personene bak som innspirerer og motiverer meg: Ikkje kroppene deres! (Skulle ønske de forstod det sjølv!)

            Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

