Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Ut av skapet

Å sitte i skapet er klamt og klaustrofobisk, det rykker i kroppen og strekkes i ledd.

Å sitte i skapet er å høre de utenfor snakke om og ikke vite at du lytter.

Å sitte i skapet er en fin metafor for å skjule sin identitet.

Og strengt tatt har ingen noe med hvem du forelsker deg i.

Med mindre du tilhører et ekstremt kristenmiljø eller er muslim burde det ærlig talt ikke være noe problem. Dessverre er homoangsten i kristne miljøer fortsatt tilstede, og homofili i muslimske miljøer er så tabu at det nesten er definert vekk.

Som tidlig tenåring mente jeg at homofili var ekkelt, hvor jeg fikk meningen fra aner jeg ikke. Det var en kopiert mening, adoptert av andre jeg den dag i dag ikke klarer komme på hvem har vært.

Som eldre tenåring ble den kopierte meningen til min egen, med den forskjell at det ekle fra homofili ble borte. Da jeg ble konfrontert med mine tidligere meninger ble jeg bare flau.

I dag blir jeg skremt av hvor lett det er å kopiere andres meninger framfor å lage sine egne. Hva er galt med «jeg vet ikke» fram til man vet hva man synes?

Som ung voksen visste jeg at homofili var det samme som heterofili, bare med likt kjønn. Det er kjærlighet det dreier seg om. Og akkurat hvordan denne kjærligheten uttrykkes er stort sett en privatsak. Akkurat som det skal være.

At homofili aldri har blitt oppfattet som en personlig trussel mot meg eller sådd tvil om egen seksualitet har muligens hjulpet meg til å akseptere at andre har annen legning enn jeg selv har. Jeg synes ikke det er spesielt viktig om vennene mine forelsker seg i folk av samme kjønn eller ikke, men det er kjekt å vite om.

Og fordi kjærlighet, seksualitet og samboerskap er så stor og viktig del av helheten i et menneskets liv, er det både trist og provoserende at noen med selvfølgelighet dømmer mennesker som  lever annerledes enn dem selv. De skylder på en gud de sjøl mener å vite sannheten om, men som i virkeligheten er fortolket gjennom egne preferanser og det som er normen i det miljøet man tilhører.

Noe så arrogant å vite presist hva gud måtte mene!

Serien Ut av skapet, som sendes på nrk 3, viser unge jenter og gutter som nettopp er i en komme-ut-av-skapet-prosess. Uten å vite vil jeg tippe de er i 18-22-års alderen. Jeg kunne hatt et barn på den alderen. Og dét gjør meg ettertenksom. Så lenge det er siden jeg var på den alderen, så mange tanker jeg hadde og hvor dypt de stakk. Så naiv og ung jeg så ut, men likevel var full av noe langt i fra naivt.

Og jeg tenker at det er lett å tro, det er lett å dømme, på veldig lite grunnlag, ofte fordi den vi har foran oss ser uviten ut. Og vi sjøl er blitt førti og mere til og vet noe helt annet enn det vi visste da. Men hvem sier at det gjør oss klokere?

Jeg trodde det var lettere å være homofil i dag enn det var da jeg var ung voksen. Jeg trodde verden var gått videre, for alle som lever i et miljø uten religiøs dominans.

Jeg har tatt feil.

Det er fortsatt vanskelig for mange å ha en legning som skiller seg fra den de fleste rundt har. Det er fortsatt frykt forbundet med å være annerledes, når man sjøl opplever denne annerledesheten.

Det er fortsatt slik.

Vi har en kamp å kjempe.

Fortsatt.

Og vi er ikke i mål før det er like lite oppsiktsvekkende å være homofil som heterofil.

Dét kan vi gjøre noe med!

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

2 comments on “Ut av skapet

  1. Anja Elisabeth Holt
    8. september 2016

    Jeg husker mitt første møte med åpen lesbisk. Hun fortalte i klassen, hun var så fin, at hun var sammen med jenter. «Men om du tror at jeg kikker ekstra på deg i dusjen etter gymmen tar du feil, du forelsker deg ikke i alle gutter sjøl, gjør du vel) sa hun. Godt sagt, det er mennesket og kjærligheten fortsatt.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 7. september 2016 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , .
