Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Skoleslappe foreldre

Nøyaktig når ble videregående skole et fritidstilbud? Kan noen fortelle meg det?

Debatten på nrk 1 torsdag diskuterte de nye fraværsreglene for videregående skole. Engasjementet er svært. Elever synes det er urimelig at de blir straffet for å ta kjøretimer eller for å dra på ferie med familien – som selvsagt er mye mer lærerikt enn å sitte på skolen og ha geografi.

Sjøl synes jeg det topp at noen er så strukturerte og interesserte at de evner å lære seg pensum på egenhånd, slik at de ikke trenger skolen. Hurra for de!

Jeg må også legge til et hurra for foreldre som tar med ungene sine på dannelsesreiser i stedet for å shoppingturer og solslikketurer.

Det jeg ikke kan juble for er foreldre som synes det er helt greit å bestille kjøretimer for ungen sin midt i skoletiden. Hva er det med sånne foreldre som gjør skolen til et slags fritidstilbud som kan benyttes når ungen ikke har noe bedre å bruke tiden sin til?

Og hva er det(!) med foreldre som klager i Dagbladet over en minister som bare vil ha flere til å gjennomføre videregående? Jeg skjønner det ikke.

Har slike foreldre samme holdning til egen jobb? Det er helt greit å ta fri, hvis man føler for å gjøre noe annet? Er dette de samme foreldrene som tar legetimer til seg selv akkurat sent nok på dagen til at det ikke er tid til å vende tilbake til jobben etterpå? De samme foreldrene som tar røykepauser, de samme foreldrene som tar en tredagers, sånn for å forebygge sykdom?

Holdningene til skolen er elendig hos mange foreldre. Da jeg skrev om at jeg tok en kosedag med sønnen min fikk jeg knapt nok et hevet øyebryn til svar, alle kommentarene syntes det var en strålende idé. Å dra på ferie midt i skoleåret er selvfølgelig for mange foreldre, hensyn til læringsmiljøet er helt fraværende.

Da er det ikke veldig overraskende at mødre til sekstenåringer synes det er unødvendig at ungen er på skolen i skoletiden.

Men..

altså.. hva går det av folk?!

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Skoleslappe foreldre

  1. Heidi
    9. september 2016

    Jeg er for de nye fraværsreglene. Selv benyttet jeg meg av alle mulige smutthull i regelverket for å slippe unna så ofte som mulig, så jeg heller kunne lese hjemme, men jeg passet alltid på å være innenfor. Dessuten, for dem som er lik meg, hvor det rett og slett blir for mye å dra hjemmefra hver dag, er det fortsatt mulighet for særordninger under de nye reglene, og det er i grunnen mye mer konstruktivt enn bare å skulke. Alternativt kan man ta videregående som privatist – da trenger man ikke møte opp til annet enn eksamen. Nå tenker jeg på dem som virkelig sliter med å komme seg på skolen, da – dem som bare skal ta kjøretimer, har jeg ikke så stor sympati for. Ikke på videregående. Grunnskolen mener jeg bør være mer fleksibel, av mange grunner, men på videregående skal man for alvor forberedes på voksenlivet, enten det er arbeidspraksis eller høyere studier. Måtte le av poenget i kronikken med at dem med for høyt fravær ikke kan få toppkarakter i faget … Ja, hva så?

    Lik

    • Anne-Helene
      9. september 2016

      Er det noe vi mennesker trenger så er det å bli stilt krav til og forventet noe av. Å stille opp til skoletimene er det minste vi kan forvente.

      Takk for at du stakk innom, Heidi!

      Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    14. september 2016

    Om du ikke har krav vet du ikke når du er i mål.

    Jeg tror man trenger en form for struktur i dagen, noen klare retningslinjer, så får man ta unntakene underveis (eks sykdom)

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Stakkars kjøreskolene! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

