Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Søppeltur

Ikke langt fra der jeg bor er det en skog.

Jeg elsker denne skogen, men ikke alle respekterer den like mye. Noen synes tvert i mot at det er en søppelskog og gjør sitt for at den skal leve opp til det.

Derfor tok jeg med en sønn, en pose og en hanske og se hva vi fant på mindre enn en time:

En liten times søppel

En liten times søppel

Det går visst mest i chips, øl og melk blant søppelfolket, det har jeg bevis for!

Har du gått søppelturer med ungene dine?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

8 comments on “Søppeltur

  1. terjebjornstad
    26. september 2016

    Min kommune setter ut søppelplukking til idrettsklubber og musikkorps. Foreldredrevne klubber får sårt tiltrengte penger, og kommunen får jobben gjort. I tillegg kommer kanskje den største gevinsten. Ved å la barn være med å plukke søppel, forstår de at noen faktisk må plukke opp det andre kaster. Så blir det færre som kaster søppel. – Win-win for alle parter.

    Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    28. september 2016

    Nei, det har jeg ikke gjort. Men jeg er hysterisk opptatt av at ungene ikke skal gjøre det. Vi brenner det vi kan på bål, resten tar vi med hjem. Mat kan man legge igjen i skogen, det blir til jord og eventuelle pølser kan rådyret spise. Eller ulven v år?

    Lik

  3. Abelone
    28. september 2016

    I skogen vår har vi bilvrak og kjøleskap liggende, men jeg er usikker på om «noen» har varslet kommunen. Tenker stadig på at jeg burde gjort det, men… Ungene har vært med å gått søppeltur langs gangstien. Inngikk en gang en deal med eldstemann – en sjokolade pr pose han fylte.

    Lik

    • Anne-Helene
      28. september 2016

      Det er irriterende, det, at folk bruker skogen som fylling. Skjønner ikke helt greia, for det er jo gratis å levere søppel som er sortert?

      God avtale med en sjokolade per fulle pose!

      Lik

      • Abelone
        29. september 2016

        Elektrisk er gratis, og bilvrak får man vel vrakpant på? Men en del annet avfall må man jo betale for. Akkurat langs gangstien der går ungene på vei opp fra skolebussen (og butikken ligger rett ved), så der kunne det med fordel vært noen søplekasse for barn som trenger å kvitte seg med beviset før de kommer hjem. Takk for dyttet – nå har jeg rapportert inn problemet på fiksgatami, så kan vi håpe dete skjer noe.

        Muligens ble det litt for mye arbeid med en hel pose pr sjokolade (til tross for at det var hans forslag), for han ble ikke veldig ivrig på plukking etterpå (eller kanskje det bare er et tegn på at han får nok godteri uansett?)

        Lik

        • Anne-Helene
          29. september 2016

          Jeg var ikke klar over at det kostet å levere avfall som var sortert..

          Så kult at du fikk dyttet gjennom innlegget mitt, det er skikkelig stas for meg!

          Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 26. september 2016 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , .
