Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Mitt største problem

En liten oppfølging til forrige innlegg

Å være viktig for noen

Det er så lett å nedvurdere det en sjøl gjør, for når en snakker og skriver og formidler, så er det ofte lett og ukomplisert – for en sjøl. Det jeg kommer med er bearbeidet og tenkt gjennom mer eller mindre. Det du leser skiller seg kanskje fra det du sjøl har tenkt og da er det lett å bli imponert. Det som er enkelt for meg er vanskelig for andre og motsatt.

Jeg leser det andre skriver, som det skuespiller Ine Marie Wilmann sier til A-Magasinet 30.9.16, nemlig at hun får litt dårlig samvittighet fordi hun lever et privilegert liv, men hvordan kan hun leve anstendig når så mange sliter? Burde hun ikke gi bort halve lønna si eller gjøre noe annet stort? Men så kommer hun inn på underholdningens betydning, at underholdning også har en viktig funksjon.

Det samme sa en kjent amerikansk skuespiller, jeg lurer på om det var hun fra Charlie’s Angles, hun lyse vet du.. Cameron Dias? Som sa nettopp dette med at hennes jobb (underholdning!) ofte ble undervurdert som dumt og uviktig, men hei er det ikke det lette, enkle som man kan le av, som er viktig når livet er krevende, når en trenger en pause og et avbrekk?

2016-09-26-18-12-43

Sjøl kan jeg se ned på det lette, på det som ikke krever tankekraft, på det som gir null utfordringer.

Tiden min er for verdifull til at jeg kan kaste den bort på ting som ikke treffer mine intellektuelle behov, på det som er mest luft. Jeg vil bidra og jeg trenger utfordringer som bekrefter meg som et tenkende menneske, altså noe som gir livet mitt verdi – utover bollebakingen og dovaskingen.

Når jeg har et høyere funksjonsnivå, mer overskudd, har jeg også plass til mer variert stoff, da setter jeg mer pris på det enkle.

Jeg ser på dybden, refleksjonsnivået og forståelsene av saker og ting som en «yrkesskade» av for mye tid og for få ytre krav.

Og i dette ligger også en manglende innsikt i det vanlige livet med jobb og barn og et stramt tidsskjema. Mitt vanlige liv er annerledes. På den annen side er det kanskje nettopp mine ressurser fra et uvanlig vanlig liv som er med på å belyse hva du egentlig driver med, som gjør denne «yrkesskaden» verdifull.

ME-tåka er som ammetåka, bare at den varer forferdelig lenge. Det er mitt største problem. Mitt formidlingsbehov er stort, det holder ikke å tenke tanker, å lese aviser og beholde alt for meg selv. Lammelårtanker er jo sånn sett en super formidlingsarena! Alle som leser her ønsker å være her.

Men i denne «ammetåka» er det ofte vanskelig å se hva jeg er god på. Og sånn tror jeg det ofte er for oss mennesker, at vi glemmer hva vi kan, hva vi er gode på. Vi trenger bekreftelse vi får gjennom responsen som kommer på det vi gjør. For uten den andres blikk, uten respons, blir vi litt borte.

Takk for at du tok deg tid til å lese!

~~

Når føler du deg sterkest, mest bekreftet som menneske?

Hva tenker du etter å ha skudd deg gjennom teksten? (jeg må nesten gratulere, for du er en av fem som har klart det)

(ser at det har kommet noen nye her i det siste: Velkommen!

Sjekk gjerne ut Facebooksiden min)

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Mitt største problem

  1. Anja Elisabeth Holt
    7. oktober 2016

    Jeg glemmer, hele tiden. Jeg er ekstrem på det (selv om få faktisk tror på det).

    Jeg husker det når kjæresten min tvinger meg til det. For han er den eneste som tvinger meg til å møte blikket, som sier «vet du at……….» og da tror jeg. Og da er jeg utrolig sterk. Da kan jeg nedkjempe en verden.

    Lik

  2. Den grønne
    9. oktober 2016

    Jeg vet iallfall hva du er god på! Og det er å skrive, sikkert mange andre ting og, men du får meg iallfall til å lese lengre tekster tross en konsentrasjon som ikke ligner grisen.

    Lik

    • Anne-Helene
      10. oktober 2016

      Å, tusen takk, det var en fin tilbakemelding å få!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

