Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

.. fordi livet forandrer seg..

Hva er det som får folk til å tro at man kan utvikle seg ferdig? Som om det er et punkt, et gitt mål, man kommer til når man har holdt på en stund?

Det slår meg når jeg leser tekster til alle dem som driver med ulike former for selvutvikling og selv-bevisstgjøring for å bli en bedre utgave av seg selv – eller den beste utgaven av seg selv: De tror visst at man starter som en innviklet person og så kan man bli helt utviklet etterpå.

Det er ikke sånn det funker!

Spør du meg, så blir vi kanskje bare mer og mer innviklet ettersom tiden går, men kanskje mer avklart på hva vi kan og vil gjøre noe med. Livet lugger innimellom, sånn er det for alle. Vi får ikke mer lykke om vi stadig streber etter endring av den vi er.

I dag er det Verdensdagen for psykisk helse. På Facebook publiserte jeg denne i dag

I dag er det Verdensdagen for psykisk helse og temaet er «.. fordi livet forandrer seg..» – noe jeg synes er et fint tema.

Ingen er lik hele livet og alle går gjennom perioder som er tøffe, men for noen er de tøffe periodene flere enn for andre. Noen er mer disponert for fysiske sykdommer, andre mer for psykiske. Likevel henger de begge sammen.

Så ikke se ned på de som sliter, gled deg heller over å være født med en kombinasjon av gener som gjør deg godt rustet mot ytre påkjenninger uten at de fører til sykdom. Og spør heller hvordan folk har det enn å anta at du vet.

Ønsker deg en flott dag!

(psykisk helse er som fysisk helse: en del av helheten «menneske» og akkurat som at fysisk helse ikke er sykdomsorientert er heller ikke psykisk helse det samme som psykisk sykdom)

Jeg tror rett og slett at vi får et bedre liv av å akseptere livet er som det er og å se det gode i det vi har.

For: Det du fôrer hjernen med får du mer av, det er lett å glemme!

Ønsker deg en god dag!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “.. fordi livet forandrer seg..

  1. Anja Elisabeth Holt
    10. oktober 2016

    Man utvikler seg. Livet skjer. Erfaringer bygges og ut kommer en sommerfugl. Store ting som skjer i livet lager store forandringer. Jeg ble endret, i løpet av kort tid, da pappa døde. Skilsmissen. Da jeg flyttet hjemmefra som 16 åring. Disse tre tingene snudde hele meg på hodet. Kanskje jeg alltid har vært som jeg er nå inni meg allikevel?

    Lik

  2. Tone
    10. oktober 2016

    Skulle ønske du kunne nå ut til maange med alle dine fiine, gode og leserverdige betraktninger-jeg er stadig innom og imponert over ditt pågangsmot:))

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

