Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Gi litt faen og pust med magen

Lista over ting jeg skal gjøre fylles stadig med flere punkter. Faktisk er disse listene begynt å bli en plage, en konstant påminnelse om alt jeg ikke gjør.

Innimellom finner jeg lister skrevet i fjor, og fortsatt har jeg ikke fått noen til å gjøre det  det jeg skulle gjort. Jeg blir rett og slett litt sur når ting går for treigt. Det har liksom ikke slått meg at mesteparten kan jeg gjøre selv eller bare la være å tenke at bør gjøres. Det er liksom helt fremmed at jeg selv har pålagt meg oppgavene, som om de var det viktigste i livet mitt.

På et eller annet tidspunkt, der frustrasjonen lirket seg sammen med selvinnsikten, var det som om et slags lys ble skrudd på. I stedet for å bebreide meg selv, noe det selvsagt aldri er grunn til, kom det til meg at jeg hadde skapt meg selv til min egen trussel. En ganske gretten og krevende en.

Jeg rotet det til og skapte problemer som ikke var der. Noe så teit!

Men den kreative siden min, den konstruktive, lagde selvsagt nye regler og nå er det sånn, som jeg bare måtte dele med Klin-kokos og nå med deg, at mine lister, disse fra dag til dag-listene ikke får lov til å inneholde mer enn maks fem punkter. Tre er det beste.

Med tre punkter på gjørelisten, kommer selv jeg gjennom. Og det jeg skriver opp er ikke av typen «bygg ny terrasse», som om jeg noensinne har bygget en terrasse, haha (synes jeg ser!), men av typen flytte sandaler ned i kjelleren eller sjekke om vi har brød i fryseren.

Og det er mitt gratis tips til deg, kjære leser: Er du frustrert over alt du ikke får gjort;

  1. Senk forventningene
  2. Vær ærlig på hva du orker å gjøre
  3. Ha maks fem punkter på lista

Eller du kan bli skikkelig organisert slik som Klin-kokosdama er og få hjelp til å få oversikt over det hele, slik at du ikke glemmer noe skikkelig viktig.

 

Alternativt kan du gi litt faen og pust med magen..!

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Gi litt faen og pust med magen

  1. Abelone
    21. oktober 2016

    Gjøremålslister har en tendens til å overvelde meg også. Smart tips å begrense antallet. Synes disse punktjournalene som folk lager for tiden er flotte å se på, men jeg har ikke tålmodighet til det selv. Foretrekker en app som kan minne meg på det jeg trenger å gjøre.

    Lik

  2. www.klin-kokos.no Anita
    21. oktober 2016

    Så morro med lenke til meg🙂 Takk!
    Du skal vite at jeg nok er en av de med mest rot innad i hodet og det er nettopp derfor det funker så godt med punktjournalen min, siden jeg får satt rotet i system.

    Lik

    • Anne-Helene
      21. oktober 2016

      Så bra at du har funnet metoden som virker for deg!

      Det virker systematiserende for meg også, bare jeg ikke overdriver.. noe jeg dessverre altfor fort gjør.

      Lik

  3. Nann Karin
    21. oktober 2016

    Jeg liker lister jeg. De over til jeg ønsker meg, gleder meg til, bøker jeg vil huske og bøker jeg vil lese etc.. så her skrives lister i fult monn. På jobben har jeg punkter over hva jeg må for å ivareta jobben, og den mest seriøs jeg har er handleliste. I dag gjorde jeg ent fordi jeg startet på en ny lydbok. Da fikk jeg gjort noe mens jeg lyttet.. så ja til glade lister og

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

