Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Burkini – et inkluderingsplagg?

En kan si mye dritt om kommentarfeltene til nettavisene, men innimellom er det faktisk mye å lære av dem.

Vet ikke om du har lest Burkinier og glorier på nrk Ytring? Det er en skikkelig god ytring, godt skrevet og med mat til debatt. Det er ikke ofte jeg engasjerer meg i kommentarfeltdebatter, men denne gangen gjorde jeg det. Jeg traff en fyr som fikk meg til å tenke.

Meningene om burkini er mange, både blant nordmenn med muslimsk tro og uten. Debatten er etter mitt skjønn delt mellom burkini til svømmeundervisningen og burkini som badedrakt generelt. Den er for noen symbol for kvinneundertrykking og for andre et symbol for frihet.

Den som er tvunget inn i burkaen vil nok oppleve burkinien som en personlig frihet – fordi den gjør henne lik andre jenter, fordi den gir inkludering i det verdslige samfunnet. Det er burkini og bading eller ingen bading. Den som har valgt burka selv, vil følgelig også velge burkinien selv.

Her er skillet mellom det private og det offentlige. For den enkelte kan det oppleves som stor frihet å få lov til å bade (fordi antrekket er korrekt), men sett i et større perspektiv er det opprettholdende for et kvinneundertrykkende samfunn. For det er samfunn det er snakk om.

Amal Aden forteller mye om det somaliske miljøet, som er svært lukket. Her er det snakk om å holde fast så hardt som bare mulig på det som er somalisk. For all del må man ikke blande inn norske levemåter, bare fordi man bor i Norge.

Hvis vi skal fortsette å jobbe for likestilling i Norge kan vi ikke godta at noen befolkningsgrupper hindrer det ene kjønn i normal deltakelse i samfunnsdebatten eller som borgere i hverdagslivet.

Vi må jobbe mot denne lukketheten.

Det gjør vi best ved å fortsette å argumentere og debattere. Det gjør vi best ved å bruke ord, tenker jeg, ved å påvirke holdninger. Og da trenger vi engasjement, som ytringen på nrk har skapt. Både nordmenn med og uten muslimsk tro må tale og lytte. Og respektere.

Respekt er ikke å godta alt!

Jeg tror ikke vi kommer noen vei ved å forby burkinien, eller ved å sette en grense for hvor mye av kroppen et plagg skal dekke. Hvis vi skal håndheve noe sånt utvikler samfunnet seg i en retning jeg ikke vil gå. Grensene går likevel et sted, sosiokulturelt. Det er for eksempel ikke lov å bade naken hvor som helst.

Og akkurat dét er jeg glad for!

Hva tenker du? Er burkinien kun et tøystykke? Er det et integreringsplagg, for damer som ellers ikke ville oppsøkt stranda? Eller er det mest av alt symbol på ulikestillingen som preger en del innvandrermiljøer?

~~

Også skrevet

Hva er det norsk-somaliske miljøet redde for?

Innvandrerkvinner – en trussel mot min velferd

Feminisme i innvandrermiljøer

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

3 comments on “Burkini – et inkluderingsplagg?

  1. Anja Elisabeth Holt
    26. oktober 2016

    Man løser neppe noe ved å bare ha ett forbud mot burkini. Skal de ha egne strender, slik nudistene har? Neppe noen bedre løsning. Det å snakke sammen, endre holdninger, det er der nøkkelen ligger.

    Lik

  2. Tine
    12. november 2016

    Jeg hadde en heftig burkini debatt på facebook veggen min…
    Jeg syns jo det er bra at jenter kan bruke burkini og dermed lære å svømme noe som i et kystland som Norge potensielt kan redde liv.

    Men der var det et rasistisk kvinnemenneske som var veldig uenig og mente at kom man til Norge så fikk man værsågod å kle av seg. Og det var ikke måte på.

    Samme når jeg prøvde å si at tenåringer da kan feks dra i Pirbadet med vennene sine når de har burkinien, og dermed blir mer integrert så nei. Ikke snakk om. Og på spørsmål fra noen om hva hun badet i når hun var på ferie i feks Tyrkia, nei det var jo selvfølgelig bikini. For de (altså muslimene) må jo akseptere at folk som er på ferie går kledd som de vil.
    Selv om det egentlig er støtende for muslimer, så aksepterer de jo at vi som kommer på ferie går kledd i våre klær, og da kan man jo gi litt slækk tilbake.

    Argumentasjonen til dama var så rasistisk at jeg ble kvalm og blokkerte henne.

    Badelandet i Namsos selger faktisk burkinier på swimshoppen sin. Og personlig kunne jeg godt tenke meg å bade i burkini. Med så mange arr som jeg har så hadde det spart meg for mange stygge blikk fra voksne mennesker.

    Barn kommer bare bort og spør om det gjør vondt, svarer nei og de er ferdig med saken.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

