Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Dagens tanke og dagens te: Vidunderbarnkomplekset

Du som er ny her (altså som ikke har lest bloggen i mer enn to år), lurer kanskje på hva overskriften står for.

Dagens tanke og dagens te, hva er det? Vel, det er bare en liten deling av noe jeg har tenkt på, men ikke vil gå i dybden av der og da. Og så elsker jeg te og deler gjerne den beste med deg, altså: Dagens tanke og dagens te!

Denne dagen, sitat Leon Botstein:

Hvis Beethoven var blitt sendt i barnehagen i dag, ville de medisinert ham, og så ville han endt opp i skranken på et postkontor

Langt fra stammen, side 515

Botstein var rektor ved Bard College i 2012 og ble definert som vidunderbarn.

Altså: Er det ikke ganske likt med det norske skolesystemet, der unger som lettere lærer enn gjennomsnittet holdes tilbake, «av hensyn» til de som sliter med å lære på nivå med trinnet?

Etterhvert er det blitt ganske mange fortellinger om evnerike unger, om at de lett kjeder seg på skolen av mangel på faglige utfordringer fordi de lærer så fort at de hopper over selve læringsprosessen.

Kan vi virkelig forsvare at de beste blir ofret for de minst skoleflinke? Jeg synes ikke det.

 

Kilde

Andrew Solomon: Langt fra Stammen – Foreldre, barn og jakten på identitet

(for den innsiktsfulle leser: ja, jeg vet det er forskjell på å være vidunderbarn og å være evnerik)

Blå blomst i hvit Pillivuyt

Blå blomst i hvit Pillivuyt

Dagens te er sort. Blå blomst er ren på smak, med akkurat det lille ekstra som gjør den spennende og ikke tung.

 

Hva slags te foretrekker du?

Og hva tenker du om dagens tema?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Dagens tanke og dagens te: Vidunderbarnkomplekset

  1. gamle ugle
    6. november 2016

    Earl Grey med blå blomst er min favoritt.

    Lik

  2. Tine
    6. november 2016

    Teen er jeg litt usikker på, er veldig glad i pukka og yogi te altså krydder te. Men kan såklart bli positivt overrasket. Det har jeg blitt mange gang. Har du forresten vært på kaffe & te huset i Trondheim? Nå har de sikkert fått inn masse gode juleteer. Avsporing.

    Jeg har jo jobbet i skolen og har familie med «vidunder barn». Løsningen for familien ble Trondheim International school da nærskolen gav for lite utfordring. Fra 1-4 gikk de på en liten skole hvor lærerne var flinke å se hver enkelt og tilrettelegge, men i 5 ble flere slike skoler som ligger i bygge felt slått sammen på en større 1-10 skole. Og da ble det for kjedelig til ungene. Så da fikk de ha en prøve dag på Trondheim International og hadde nedtelling til de skulle bytte skole.

    Den skolen har jo blitt kritisert av utenforstående for å være veldig streng. Men familien min syns de har vært og er mye lettere å samarbeide med enn nærskolen. Det snakkes jo engelsk siden majoriteten av elevene er barn av utenlandske professorer som har stipendordninger på NTNU osv.
    Elevene blir ikke bare delt etter alder, men også kunnskapsnivå. Og det er jo bedre for alle elevene at de lærer på sitt nivå. De flinke får utfordringer og de svake får god hjelp til å knekke kodene i feks matte.

    Den norske enhetsskolen er alt for dårlig på dette og det taper alle elevene på egentlig. Jeg husker når jeg selv gikk på skolen så turte jeg ikke spørre om ting i mattetimene for
    A. jeg ble med 99% sannsynlighet kalt dum i etterkant, selv om jeg vet nå at mange helt sikkert lurte på det samme og ikke turte spørre av samme grunn som meg. Og
    B: jeg var sikker på at det bare var jeg som var dum og ikke skjønte dette.

    Så med å dele opp elevene etter nivå ved å ta en enkel test i fagene så blir det ikke så farlig å spørre, man får undervisning tilpasset sitt nivå enten man er en svak eller sterk eller gjennomsnittlig elev.

    Lik

    • Anne-Helene
      6. november 2016

      Jeg bor ganske langt unna Trondheim, men elsker te- og kaffebutikker! Det lukter alltid så godt!

      Her jeg bor har det vært oppe til debatt om det skulle lages en skole til evnerike elever, men det ble nedstemt. Jeg tenker at nærskolen kan få til mye, dersom lærerne gis mulighet til det, men da kreves det mer ressurser. En lærer på 29 elever kan umulig gi den enkelte utfordringene de trenger dersom dette avviker veldig fra normalen. Så jeg har tro på nærskolen, bare lærerne får være lærere så godt de kan.

      Det er fortsatt mye fordommer mot evnesterke, som at de uansett klarer seg godt, noe mange kan forteller motsatte historier om.

      Fæle eksempler du kommer med fra din egen skolegang, men dessverre ikke unike. Det er rart med det; hvor negativt det kan bli oppfattet å være flink eller det å innrømme at det er noe en ikke kan/forstår. Hvordan kan en lære dersom en later som en kan alt?

      Men, det med å ta en test.. de testene mine barn har hatt handler om å finne ut hvor lavt nivå ungene er på, ikke hvor mye de kan. Det sier ganske mye om norsk skole, spør du meg..

      Takk for at du tok deg tid til å svare. Ønsker deg en god uke!

      Likt av 1 person

      • Tine
        6. november 2016

        Nei, altså for å skryte litt av norsk skole da kan de hvis de vil og som du sier har ressurser.
        Der jeg jobbet så var elevene på trinnet i forskjellige grupper i de forskjellige fagene, nettopp fordi de var på forskjellige nivåer. Men den skolen hadde ekstra ressurser pga barnevernsinstitusjoner i skolekrets og flere elever med en-en oppfølging på hvert trinn. Så når den enkelt eleven feks bør tatt ut for å gjøre oppgaver fikk h*n med seg 2-3 andre på grupperommet. Både for å ikke føle seg uttafor og for bli bedre på sosiale koder i mindre grupper med en voksen tett på.

        Så det er mulig. Samtidig var dette noe rektor prioritere. Rektorer prioriterer jo forskjellig. Og etter ett år med gruppe delt undervisning var det enorm forskjell på de der nasjonale prøvene. Så da fortsatte man jo med det. Det kosta ikke flere lærere, bare litt mer planlegging og organisering

        Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

