Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Sunn skepsis, sunn fornuft

Er det noe jeg er dårlig til så er det å gå i flokk. De gangene jeg blir tvunget til det, fyker jeg som regel litt uttafor stien og svinser inn og ut av flokken, ser den fra siden, fra midten og fra siden igjen.

Det er sikkert derfor jeg ikke signerte noen Sunn Fornuft-plakat i sommer. Det var noe «alle» gjorde og det alle gjør, vekker skepsis i meg og gjør at jeg tar avstand, for å tenke over saken.

For en stund siden tok Anja Holt opp temaet igjen og så oppdaget jeg at Kvinneguiden arrangerte tekstkonkurranse og da ble Sunn Fornuft-temaet på nytt aktualisert for min del.

Nå som det ikke er noen storm rundt plakaten, er det lettere for meg å ta stilling.

Som faste lesere vet, skjer ikke ting raskt i min verden, og det meste tenkes gjennom, så jeg har fundert en stund på hvordan jeg kan bidra til et samfunn med mindre utseendefokus. Jeg har vel kommet frem til at jeg kan gjøre det jeg gjør. Jeg kan sette et kritisk blikk på hva folk holder på med, jeg kan kritisere og stille spørsmål ved valg folk gjør og påpeke ironier og inkonsekvens. Ikke så mange gjør det, men jeg kan.

Og derfor, fordi jeg har funnet min greie, kan jeg nå formelt signere plakaten.

Sunn fornuft

Sunn fornuft

Ja, jeg støtter Sunn Fornuft-plakaten. Og jeg forbeholder meg retten til å skrive fritt og som jeg vil, men om du skulle se noe i min blogg som bryter med SF, så rekk opp hånda og krev ordet!

 

Hva med deg? Er det lett for deg å bli med på motesaker eller gjør store hyllester deg skeptisk?

Hvis du har et tema du synes jeg bør skrive om, rop ut!

 

 

Her finner du retningslinjene til Sunn Fornuft.

En del av bidragene finner du på Kvinneguiden og Facebook-siden deres.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Sunn skepsis, sunn fornuft

  1. Anja Elisabeth Holt
    11. november 2016

    Ja, jeg støtter Sunn Fornuft-plakaten. Og jeg forbeholder meg retten til å skrive fritt og som jeg vil, men om du skulle se noe i min blogg som bryter med SF, så rekk opp hånda og krev ordet!

    Samme tenker jeg, for jeg kan skrive noe folk mener er feil, ikke tygg på det. Gi meg beskjed. Og jeg synes det er lettere nå, når støvet har lagt seg.

    Lik

    • Anne-Helene
      11. november 2016

      Ikke sant. Det er ikke lett å se hvordan det man skriver oppfattes av andre, så vi trenger litt hjelp.

      Likt av 1 person

  2. Tine
    12. november 2016

    Leste listen over de som støtter det og syns det var påfallende at ingen av toppbloggerene har signert….

    Trist igrunnen.

    Lik

    • Anne-Helene
      12. november 2016

      Hvis de forplikter seg til å følge plakaten, mister de sannsynligvis store deler av inntekten. At de ikke følger plakaten er vel bare tegn på ærlighet?

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

