Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Fars dag

Er det ikke litt underlig at på fars dag er det mor som bestemmer hva han skal?

For jeg leser det rundt omkring, at hun har lainet opp alt som skal skje mens han helst vil krype inn i sin lille hule med pilsen og være i fred.

Fars dag er som andre datospesifikke feringer, man stiller opp – om ikke for sin egen del, så for dem som vil en vel.

Fars dag er som andre dager som limer oss sammen, det handler om noe mer enn, noe større enn den enkelte. Vi gjør det fordi vi hører sammen. Og kanskje nettopp derfor er det sårt for dem som ikke får være en del av dette. Det betyr likevel ikke at vi skal la dagen forsvinne uten et ord, at vi skal late som om den ikke er her av misforstått hensyn til dem som ikke har en far, som ikke vil ha den faren de har.

For fars dag er en viktig dag for mange og det hjelper ingen om vi later som om den ikke fins. Akkurat slik er det for andre følsomme dager også: vi kan ikke gjemme bort alt som kan være triggende, som kan være sårende, som kan gi små og vonde stikk av et utenforskap for enkelte – for en liten stund.

Ingen befinner innenfor en trygg, stor mur av gode følelser og velbehagelige opplevelser til enhver tid – og slik skal det heller ikke være.

La oss slutte å traumatisere naturlige følelser.

 

God farsdag – enten den feires med hele familien eller i fred og ro i mannehula!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

11 comments on “Fars dag

  1. Heidi
    12. november 2016

    Jeg må innrømme at jeg ikke forstår fars- og morsdag. Jeg forstår merkedagers funksjon, men ikke disse to konkrete. Tenker det får være måte på – er det ikke nok med fødselsdagen? Samme med alle hjerters dag, forresten – er det ikke nok med jubileumsdagen?

    Ellers er jeg enig i alt det andre!

    Lik

    • Anne-Helene
      12. november 2016

      Jeg synes mors- og farsdag er en fin påminnelse om den jobben foreldre har gjort/gjør, som en slags takknemlighetsdag. Bursdag blir litt av det samme, men jeg synes bursdager er mer den som ble født enn den som fødte sin dag.

      Den som vil kan jo lage det til en politisk dag med debatt om farsrollen eller noe.

      Lik

      • Heidi
        12. november 2016

        Mødre og fedre har likevel sin egen fødselsdag hvor de blir feiret, men riktignok da for at de er gjenstand for forplantning og ikke fordi de selv har forplantet seg … På den annen side burde jeg kanskje være med på å slå ring om disse dagene, siden det sikkert er noen som blir krenket av at de er kjønnsspesifikke og derfor planlegger et opprør.

        Lik

  2. Nann Karin
    12. november 2016

    Her i huset markerer vi farsdag. For meg er det en sørgmodig dag på den ene side og en veldig hyggelig dag på en anne side. vi markerer med kaffe på sengen og thats it. Helt innafor..

    men, enig i at vi ikke skal traumatisere naturlige følelser!!.

    Men jeg har i denne bloggverden en opplevelse av at vi ikke skal si i mot dagens vellykkkede foreldre heller. Jeg har jobbet med barn og unge siden midt på 1980 – tallet, – og tro meg.!, – det har skjedd en forandring med foreldre og barns holdning til seg selv, andre og verden rundt. Å se hvordan folk krysser gaten er et godt bilde på det.

    Og selv om vi er gode foreldre, så må ting være naturlig. Som det å tape en fotballkamp. Jeg er ei av de som mener mestring er viktig, men jeg synes ikke det er riktig at om man ligger under med eks antall mål så må laget få flere spillere på banen. Noen er bedre enn andre, noen har mer flaks og noen får stang inn og andre stang ut. Hvordan skal vi lære det når vanskene får en kompensasjon? Opps, sånn apropos å ikke vite hva jeg skal skrive om🙂 Jeg heier på at femmila skal være femmil og ikke tre… ikke fordi jeg vil torturere de rundt meg, men for å klare det man synes er vanskelig og slitsomt. Jeg tror vi lærer noe av det. Så hos oss vinner ikke ungene i yatze, så fremt de ikke har best hell med terningene.. og det skjer jo støtt og stadig🙂

    Noen ganger så føler jeg at jeg har holdninger fra steinalderen, men jeg er jp nesten derfra også…

    Lik

    • Anne-Helene
      12. november 2016

      Hadde vært interessant å høre hva du sikter til når du skriver at «vi ikke skal si i mot dagens vellykkkede foreldre heller». Jeg er ikke sikker på hva du mener?

      Virker på meg som om en del mener at alle ubehaglige følelser skal fjernes, som om de ikke er en del av livet. Dersom vi hele tiden skubber det ubehagelige og vonde vekk, hvordan blir ungene som voksne da, spør jeg meg. På et eller annet tidspunkt får de fleste døra midt i fleisen og hvis vi da ikke har lært å håndtere smerte? Kjenner at jeg er mye enig med deg! Og gjett om du ikke har nok å blogge om, da!

      Haha.. må le litt av deg, den siste setningen. Er nok fra før denne tidsregningen jeg også!

      Lik

  3. hl
    13. november 2016

    Jeg liker farsdag. Jeg vet jo at mange har mistet pappaen sin, men det gjør det ikke mindre riktig å sette pris på de som er her. Og det er høyde for å savne de man har mistet på sånne dager også. Man kan tenne et lys, spise en vaffel for han eller noe annet man kanskje pleide å gjøre sammen: Til minne. God farsdag, den binder oss sammen. Vi har alle noe å skrive om på Facebook i dag, og jeg en viktig epost å sende til pappaen min, sendt før klokken sju i dag tidlig.

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    14. november 2016

    Jeg liker farsdag, morsdag, alle hjerters dag, vaffeldag og markering av årsdager, kjærestedag og julaften. Men jeg er for at man skal kunne fikse dagene sine sjøl, dvs at man har påvirkning på sine dager.❤

    Lik

  5. hagefamilien82
    15. november 2016

    Jeg er helt enig! Jeg feirer ikke min egen far, men jeg feirer mannen min, bestefar, svigerfar, bonusfar osv.
    Liker sånne dager, jeg😊

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 12. november 2016 av i Foreldrerollen med stikkord , , , , , , , , .
