Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Frysekrise

Jeg innrømmer det, jeg er flinkere til å handle enn til å forbruke.

Det henger nok igjen fra da jeg var ganske dårlig og tur på butikken var fullstendig uaktuelt. De få gangene jeg var med på butikken var det en overveldende opplevelse og det var ingen selvfølgelighet at jeg kunne klare både kjøreturen, handleturen og å betale. Jeg måtte ta en ting om gangen og det kunne ta noen kjøreturer i retning butikken før jeg klarte neste steg. Det var altfor mye innafor samme tidsrom og veldig sjeldent at jeg klarte alt.

Nå fungerer jeg så godt at jeg kan bli med på butikken nesten når som helst. Følelsen, derimot, henger igjen fra den tiden der jeg stort sett oppholdt meg i sengen eller liggende på sofaen vâr for inntrykk. Og det er den erfaringen som sitter igjen i meg når jeg handler.

Legg på mottakelig for reklame og tilbud på fristende lam eller nødvendig torsk, så blir fryseren raskt fylt opp. Og der er jeg som nordmenn flest.

I følge NTB kaster fire av ti nordmenn mat fra fryseren. Grunnene som oppgis er at det ikke er nok plass der(!) og at de ikke vet hvordan maten skal tilberedes. I tillegg vet man kanskje ikke helt hva som er fryst. Den kjenner jeg meg igjen i.

Når jeg først står der med altfor mye mat som skal fryses ned vet jeg selvsagt hva jeg legger i boksen, men når jeg skal ta den opp igjen er det umulig å se. Å merke boksen er derfor den opplagte løsningen, men likevel går det i glemmeboken.

Her i sommer tok jeg opp en boks med noe kornete, gult innhold som luktet ingenting i frossen tilstand, men åpen som jeg er tenkte jeg at det sikkert var noe godt. Så jeg lot den stå til tining og vips fikk jeg rett! Det var peanøttsaus, sataysaus, som jeg bare elsker. Den er helt fantastisk til nan! Det er bare det at en helt boks full av sånn saus kan bli litt mektig. Det er ingen lett saus, akkurat..

Fryseboksen min nærmer seg så tom at jeg har oversikt over dens innhold. Jeg er snart i mål. Mye god middag venter de nærmeste ukene. Om kanskje tre kan jeg gjøre mitt neste prosjekt, som var selve målet med å tømme fryseren: Nemlig å av-ise den.

Jeg er visst blitt en slags miljøbevisst husmor.

Kjøttboller med couscous fra frysen og nystekte lapper av kokosmelk

Kjøttboller med couscous fra frysen og nystekte lapper av kokosmelk

 

Hvordan ser det ut i din fryseboks?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

2 comments on “Frysekrise

  1. hl
    15. november 2016

    Bra jobba! Og gøy å lese om sausen din. Jeg var spent mens jeg leste på hva det gule, kornete var. Du fikk meg til å lese hele innlegget. Ikke alle bloggere får til det. Jeg er for urolig. Det er den følelsen av å ikke strekke til og ikke ha nok energi, og føle meg fortapt. Men din blogg mestret jeg. Fortsett å skrive. Du skriver interessant.

    Lik

    • Anne-Helene
      15. november 2016

      Det du skriver her gjør meg taus og rørt, så utrolig flott tilbakemelding, hl! Tusen takk!

      Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 15. november 2016 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , , .
