Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Black Friday-triksene

Black Friday – ordlyden.. jeg tenker at det må være en slags langfredag for ikke-kristne. Sort er tungt og tilbaketrukket. Og det kommer på den mørkeste tiden av året.

Black Friday – ordlyden.. jeg tenker at det må være en dag for svartes rettigheter, en dag for å sette fokus på rasismen, den vi later som ikke finnes bare fordi vi ikke opplever den selv. Egne erfaringer er selvsagt utgangspunkt for all overbevisning.

Black Friday – er verken ikke-kristen langfredag eller en dag mot rettigheter og urettferdigheter, men en dag der lommeloka trimmes.

Black Friday har siden jeg oppdaget hva det virkelig var, gitt meg en følelse av likegyldighet, innimellom irritasjon. Hva vil vi med nok en rabattert handledag? Trenger vi det?

Svaret på spørsmålet henger sammen med hvem du er. Den som har dårlig råd, den som er prisbevisst, den som kun handler det han trenger; for den personen er Black Friday et funn. Mye penger kan spares og hvem sier vel nei til det?

Det er bare det at få folk tilhører de tre gruppene jeg nevnte, for de fleste er nok BF bare nok en handledag. Stor salgsøkning på denne sorte dagen forteller at folk handler mer enn det som klokt er. Folk handler ikke ut fra et miljøperspektiv, men ut fra lyst og tankeløshet.

For en som (nesten) aldri handler for moro skyld og som prøver å være bevisst, er det lett å kritisere en slik miljøfiendtlig holdning. Det er få formildende omstendigheter.

Mitt tips – helt gratis – er å sjekke ut hva du faktisk trenger, bestemme deg for hva du skal kjøpe, og så undersøke prisene i disse dagene før svartedagen. Da avslører du butikkenes salgstriks, da ser du hva som faktisk er billig og hvilke butikker som er billigst – og du får tid til å tenke gjennom om du virkelig trenger tingen.

DA overdriver du ikke handlingen, men legger deg på et nivå du håndterer.

Farvel til all spontanitet!

~~

Er dine shoppingvaner lykkelig for Black Friday?

Hvorfor blir ikke BF kritisert like mye som Halloween, begge deler er jo handlesstandens importerte påfunn?

Hvor ble det egentlig av shopping-stop-initiativet?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

6 comments on “Black Friday-triksene

  1. Anja Elisabeth Holt
    22. november 2016

    Jeg handler når jeg trenger. Burde sikkert tenkt annerledes, men får ikke til. Vaskemaskinen min f.eks rasler grusomt innimellom. Men den funker fortsatt. Ergo blir den ikke erstattet…..

    Lik

  2. Heidi
    23. november 2016

    Jeg har planlagt handlingen jeg skal gjøre på fredag i noen uker, og jeg prøver å legge en del av både julegavehandling og handling av ting jeg trenger til den dagen, men jeg tilhører jo disse gruppene du nevner. Da er det riktignok snakk om ting jeg allerede skal kjøpe i store butikker, for jeg prøver også å støtte mindre/uavhengige butikker som jo ikke har økonomi til vanvittige tilbud. Jeg må fortsatt jobbe med å leve enda mer nøysomt, men jeg tror jeg kan si såpass at jeg er langt mer bevisst på eget forbruk enn det gjennomsnittet er. Det eneste jeg har litt dårlig samvittighet for, er at jeg bidrar til å dra opp pengebruken på den dagen, og kanskje jeg slik bidrar til å bygge under noe destruktivt, samtidig ville jeg følt meg noe uansvarlig økonomisk om jeg lot være å benytte meg av anledningen.

    Lik

    • Anne-Helene
      23. november 2016

      Hva skulle det destruktive være?

      Lik

      • Heidi
        23. november 2016

        Jeg bare tenkte på den generelle materialismen som BF er et ekstremt uttrykk for.

        Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

