Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Redd avisa!

Det var en gang i høst at Aftenposten ba meg tynt på sine knær: Kjøp meg, kjøp meg tryglet hun, vær så snill å redd meg! Ikke la meg forsvinne!

Snill som jeg er, og full av empati som jeg er, var jeg rask til å trykke på abonnér-knappen og siden har jeg fått Aftenposten i opphøgde, flate tær-utgaver flere uker nå. Jeg kjenner jeg liker det, det å ha papir mellom fingrene, å slippe skjermen hvis jeg ikke vil.

Jeg liker å kunne kalle meg Aftenpostens redningskvinne, en slags superutgave av den kjedelige grå. Jeg tar selvsagt på meg æren for at en og annen journalist sitter litt tryggere bak tastaturet. Ingen vil vel påstå at jeg overdriver når jeg hardnakket tror på det?

Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret, oppgitt eller skremt – alt etter som – når jeg ser disse dumme overskriftene som at

Vi kan ikke ta imot hele Afrika,

og hva de nå er; du vet sånne opplagte ting. Eller når artikler utelukkende består av gjengivelse av et kommentarfelt, uten kritisk eller analyserende blikk; når artikler oppgir tall på delinger, lik’inger og kommentarer uten noe mer. Eller som Dagbladet er ekspert på: Nyheter som presenteres som fra norske forhold, men som er hentet fra USA et sted, og som ikke er ment for noe annet enn klikking. Hvor ble det av yrkesstoltheten?

Sånne ting irriterer meg og er et argument for å fortsette å abonnere på papiraviser, eller i det minste nettabonnere.

Det er ikke det at jeg synes journalister tjener for mye, det er ikke det, men når et årsabonnement for Klassekampen koster nesten 4000 og Aftenposten koster nesten 5000, ja da begrenser det seg iallfall hos meg hva og hvor mye jeg kan abonnere på.

Da gjelder det å snappe til seg de tilbudene som dukker opp og nyte det så lenge det varer!

Dagens påfyll!

Dagens påfyll!

For: Jeg koser meg virkelig med papir, kjenner roen sive innover meg samtidig som engasjementet vokser og ofte fører det til blogginnlegg.

Og toppen av alt: Ingenting slår avisbunka sammen med nybakte havrekjeks!

~~

Er du avisenes redningskvinne eller supermann?

Ville du abonnert hvis det kostet mindre?

 

God lørdag, med eller uten papir!

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Redd avisa!

  1. Anja Elisabeth Holt
    27. november 2016

    Kos deg med avis og kjeks, redningskvinne, selv superhelter må hvile litt. Jeg postet link til utfordringen din i det opprinnelige innlegget forresten, av den utfordringen.😉

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

