Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

To anbefalte bokdebutanter

Når det kommer til bøker, så er årets som regel dyre hvis man tenker på egen lommebok. Tenker man heller på hvor mye arbeid som ligger i en bok, så er bøker ganske billig. Og sammenligner man med film på kino, er det nesten gratis.

Hvis du skal kjøpe bøker er det bøker av norske forfattere du bør kjøpe. Skal du kjøpe bøker bør du kjøpe debutanter, ikke de etablerte som likevel tjener millioner (de kan du heller låne) – det er nå min holdning.

Her er to bøker jeg vil anbefale deg, ikke fordi de er debutanter, ikke fordi de er skrevet av kvinner, ikke fordi de er norske, men fordi de er gode – veldig gode – og fordi bøkene fortsatt lever i meg. Og når historiene lever i meg tror jeg de vil leve i deg også.

 

Stjerner over, mørke under – Ingebjørg Berg Holm

Stjerner over mørke under

Stjerner over mørke under

Det er herlig befriende å lese en bok av en ung kvinne som ikke handler om hennes følelser og oppfattelse av bagateller som tillegges en enorm betydning. Jeg ble først kjent med Ingebjørg gjennom bloggen, den finner du her.

Stjerner over, mørke under er historien om et mord lagt til slutten av 1800-tallet. Utgangspunktet er funnet av en mann som viser seg å være drept. Hvem er mannen og hva skjer med lokalsamfunnet når de finner ut hvem han er? Historien trekker inn temaer som tilgivelse, identitet, juss og behovet for anerkjennelse, men tematikken er ikke overtydelig eller pedagogisk. Stemningen i boken sender meg tilbake til det gamle bondesamfunnet, både fordi miljøbeskrivelsene er sterke og fordi følelsene beskrives så godt i gjøremålene på gården. Jeg ble så utrolig imponert over måten en av gardskjerringene knadde deigen i ulik rytme ettersom «samtalen» med lensmannen skred frem.

Og hver morgen våkner jeg – Marita Hansen

2016-10-28-13-01-03

 

For en bok!

Jeg har twitret litt med Marita, som jeg først fant bloggen til. Da hun fortalte at hun skulle skrive bok lot jeg blogg være blogg og la meg på vent til utgivelsen var et faktum. Jeg visste liksom bare at dette kom til å bli bra, så du kan si jeg var litt forutinntatt. Da boka kom i posten, lot jeg den ligge en stund, for jeg orker ikke lese bøker som er mye omtalt, det ødelegger litt for opplevelsen. Samtidig var det noe med boka som gjorde det umulig å vente med å lese den. Og da jeg begynte å lese, ble det umulig å slutte.

Og hver morgen våkner jeg er fortellingen om Marita som flytter til Oslo for en ny start. Hun sliter med angst og har fått sin lønn fra NAV en god stund. Det er i Oslo alt skal endre seg, tenker hun, og det viser seg at hun får rett. Hun møter Vidar, den store kjærligheten blomstrer i vinterland og det meste stemmer og faller på plass. Idyllen er i gang, selv om det også er smårusk i maskineriet som Maritas problemer og hans epilepsi, eller egentlig er det hun som synes det er litt vrient med denne sykdommen som han for lengst har lært seg å leve med. Marita og Vidar fungerer godt sammen, livet er som begge ønsker at det skal være.

Det er da det skjer, det som skal forandre livet, som skal vri og vrenge på alt det de etablerte på kort tid. Vidar dør.

231 dager får de sammen. Det er alt.

Boken er fantastisk. Den kan leses som en ren kjærlighetshistorie, som en bok om savn, lengsel, identitet, men også som samfunnskritikk. Den stiller spørsmål ved hva sorg og kjærlighet er, hvilken plass de to har i livene våre og dermed hvilken plass den har i et samfunn som forventer effektivitet. Hva er vi som mennesker og hva forventer vi av hverandre? Hvordan håndterer vi hverandres sorg og hvor lett er det vel ikke å trå feil, når vi bare vil den andre godt?

Jeg skal ikke skrive mer, jeg vil du skal lese. Boken er litterær, den er ikke navlebeskuende som bøker av unge, kvinnelige, norske forfattere ofte er. Den er noe mer, den er litteratur, ikke blogg i bokform.

Les!

Obs! Flere lesetips/gavetips kommer en annen dag

~ Lik lammelårtanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “To anbefalte bokdebutanter

  1. Heidi
    9. desember 2016

    Likte det siste avsnittet 😉 Det er grunnen til at jeg sjelden orker engang å gi norske samtidsforfattere en sjanse.

    Liker

    • Anne-Helene
      9. desember 2016

      Unntakene fins, men det er langt mellom. Etter å ha valgt feil for mange ganger, skal det mer til før jeg leser slike bøker som ikke sier en døyt om noe som helst annet enn livet til forfatteren. Altså, det må da være mulig å trekke linjer, å se paraleller, å gjøre erfaringer allmenne?

      Likt av 1 person

  2. Anja Elisabeth Holt
    11. desember 2016

    Denne boken elsket jeg så høyt at jeg gir den videre:

    http://avdelingholt.no/anja/2016/12/11/desemberutfordring-del-3/

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

