Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Uetisk priskrig

De sender ut spioner for å sjekke priser, som iler hjem til sjefen med sladder som umiddelbart reagerer med slakt. Det er omtrent sånn kjedene konkurrerer med hverandre når det kommer til prising av varer – og særlig nå før jul.

Priskrig – føl på det..

Sjøl synes jeg det er toppers med priskrig. For et par uker siden kjøpte jeg Geisha grøtris til ni, sånn omtrent halve prisen av normalt, nå kunne jeg kjøpt den til fire. Det blir mye grøt ut av en pakke riskorn; en pakke gir 18 porsjoner, for å si det sånn..

Jeg kunne sikkert revet ut litt hår i frustrasjon over de fem jeg ikke sparte, for når det kommer til priskriging så gjelder det selvsagt å kjøpe til størst mulig rabatt. Den totale summen er mindre interessant, helhetsbildet forsvinner.

Og det er her etikken kommer inn, for mange tar fullstendig av når de kan handle billig surkål, billig grøtris og nesten ikke betale for kanelen. For mange mister fullstendig fornuften og handler som om de drev et lager for en hel hær.

Folk kan fortelle om mat som blir kastet fordi de kjøpte for mye. Folk kan fortelle om grådighet som går på bekostning av dem som ikke har råd til å betale normale priser for varene. Jeg lurer bare på hvordan man som handlende kan vite at dersom jeg tar to bokser melis og ikke ti, så går de åtte til noen som virkelig trenger det (når begynte man å virkelig trenge melis?)?

Den som ønsker å spare kroner på mat kan enkelt gjøre det uten å gå amok på prisjakt. Det handler mest om å være bevisst gjennom året og handle det billigste med ønsket kvalitet og se forbi Gilde og andre merkevarer som har betalt for best plassering i butikken.

Det handler om å lage maten sjøl enn å la andre lage den. Og det handler om å bruke det en har før det river i nesen og maten har skiftet farge. Og ikke minst handler det om å droppe varer med sukker og å lære seg å like bønner og linser og ris, for dét er skikkelig billig og forferdelig sunt.

Så: Er priskrig uetisk? Overfor hvem i så fall? Er det virkelig ille at matvarebransjen ikke tjener like mange milliarder som de gjør uten krig?

 

~ Lik lammelårtanker på Facebook ~

Obs! Bli med på giveawayen min, det er helt gratis!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Uetisk priskrig

  1. kirsti
    12. desember 2016

    Jeg må tilstå at jeg liker litt priskrig! Men forstår jo problemet når folk kjpøper fordi det er billig, og ikke fordi de trenger det. Da blir det en slags fråting, som kan føre til kasting! Og kaste mat, det liker jeg ikke!
    Idag har jeg kjøpt mye Fjordlandgrøt, den var billigere enn vanlig(men jeg vet ikke hvor mye) men oppdaga at den var en krone billigere pr porsjon på nabobutikken, så der tapte jeg 20 kroner! For vi skal nemlig ha grøtfest fo ca 20 stk om en uke, og da setter jeg pris på å slippe å koke! Kanel kjøpt jeg også, men om jeg spara noe der?! vet ikke.

    Lik

    • Anne-Helene
      12. desember 2016

      Den er lett å skjønne. Det tar mye kortere tid å varme grøt enn å koke den fra korn. Hvor mange kroner du sparte er ikke lett å si, men at du har spart deg selv for mye arbeid, det er vel ikke noe å lure på?

      God fest!

      Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    13. desember 2016

    Jeg tenker at tid som er spart på ting man ikke liker å gjøre, det er god økonomi!

    Lik

  3. Heidi
    13. desember 2016

    Jeg mener priskrig kan være uetisk om det bidrar til at respekt for maten og bøndene som dyrker den, reduseres, noe som kan skje om folk mister grepet om hva mat faktisk koster. På den annen side slenger jeg meg på når det er priskrig og hamstrer gode tilbud. For eksempel er Idun grov sennep på tilbud, og det spiser samboeren mye av gjennom hele året, og det holder seg godt, så da handler jeg inn for kanskje et halvt år eller mer. Etter en ganske god tilbudshøst, har vi nå et velfylt matlager som gjør at vi kan ha et redusert dagligvarebudsjett i noen måneder fremover. Jeg er riktignok helt enig i at de største besparelsene får man gjennom å handle og spise nøkternt gjennom hele året, men det hjelper å gjøre begge deler. Så lenge man har oversikt, da, så jeg bruker kanskje et kvarter en gang i måneden på å gå gjennom fryseren og tørrvarene for å rydde og se om noe må brukes opp snart – i tillegg til litt titting ifm. ukesmenyen jeg lager hver søndag.

    Lik

    • Anne-Helene
      13. desember 2016

      Jeg synes det er rart om respekten for bøndene skulle synke pga priskrigen, det er jo konsernsjefene som opptrer uetisk og tar ut svære lønninger. Det er dem respekten bør synke for.

      Så utrolig bra rutiner du har, dyp beundring for den!

      Lik

  4. Heidi
    14. desember 2016

    Ikke bare priskrigen, men priskrigen som del av den generelle tenkningen rundt dagligvarer. Jeg synes stadig jeg hører klaging over hvor dyr maten i Norge liksom er når bøndene får så mye subsidier. Folk venner seg veldig fort til tilbudspriser.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

