Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Luciajenta .. eh, gutt?

Trettende desember, det er visst i dag.

Luciadagen er ikke som den en gang var, som da jeg var barn, som da barna mine var barn.. men, hei hva sier jeg?! De er jo fortsatt barn..! Det er bare det at etter de begge forlot barnehagen forsvant luciadagen litt. Det er ikke lenger vi foreldre som er tilskuere, det er andre barn. Og når jeg ikke får være med på festen, ja da kan det være det samma med det!

Skriver her jeg, snufs..

Lucia skal være en jente, tenker jeg, altså med mindre ingen jenter vil være Lucia ser jeg ikke noe problem med at en gutt får rollen, men i utgangspunktet skal hun være jente.

Det skrives og menes at Lucia like gjerne kan være en gutt, men jeg synes at med mindre det er en bevisst leking med kjønnsroller, et bevisst valg om å utfordre forestillingene vi har med hvilket kjønn som skal utfylle hvilke roller, som et kunstprosjekt eller preformance, så blir det feil å bytte kjønn på Lucia bare fordi «jenter og gutter er like mye verd» eller tilsvarende argumentasjon.

Jeg synes det er viktigere å kjempe mot rasistiske holdninger og handlinger som popper opp enn å gjøre Luciadagen til en dag for såkalt likestilling. Aftenbladet skriver at en reklamekampanje for Åhléns i Sverige avbildet en gutt med mørkt hår og hud med lysekrona på hodet. Det ble såpass provoserende for folk uten fantasi at de måtte fjerne bildet på grunn av massiv hets.

Lucia skal være blond, ukjent hvorfor. Det synes jeg er noe tøys.

Og jeg synes faktisk det er temmelig feigt å fjerne bildet, med mindre den avbildede sjøl ønsket det da. Her hadde kjeden en utmerket anledning til å vise samfunnsengasjement og så gadd de ikke mer..

Denne angsten for andre farger er egentlig ganske utrolig. Den forteller meg at de kulturelle forestillingene vi har lagt oss til sitter sterkt i folk. Sånn vi er opplært til at ting skal være, slik er de og alt som strider mot skal bekjempes. Det handler om beskyttelse, om identitet og om den angsten som oppstår når noe(n) pirker borti det som er fastlåst, når noe(n) truer det forutsigbare, det trygge.

Det er dette vi må gjøre noe med. Vi må sørge for at det er naturlig med mennesker i alle farger, at det bleke, nordiske ikke er det eneste aksepterte. Det er jo helt sjukt hvor provosert folk kan bli av ingenting, av et uvant ytre.

Og apropos det ytre: Jeg håper barnehagene og skolene har kommet over tendensen til å gjøre Lucia til en slags missekåring der det gjelder å være søtest?

Slapper av med en gul katt

Slapper av med en gul katt

 

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Del gjerne innlegg og meningene dine!

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Luciajenta .. eh, gutt?

  1. hl
    13. desember 2016

    Jeg nikker mens jeg leser. Det er ikke noen grunn til at ei jente skal få kjenne seg satt i fokus foran i toget denne dagen. Det betyr ikke at gutta er mindre verdt. Da er i såfall alle de andre jentene mindre verdt også. Det er bare en rolle, og bare én av den. Én får være Lucia. Og tradisjon tro er det ei jente, så så lenge jentene har lyst, syns jeg godt de kan få ha denne rollen. Og så tenner jeg et lys i tankene mine. Eller var det håret? Obs.

    Lik

    • Anne-Helene
      13. desember 2016

      Pass på håret! Lucia i full fyr er temmelig dramatisk. Egentlig er det oppgaven til den sjalu jenta som alltid har drømt om å være Lucia, men som aldri ble det, sin taktikk for å få oppmerksomhet..!

      Likt av 1 person

  2. Abelone
    13. desember 2016

    Bildet ble fjernet fordi det kom trusler mot familien, tror derfor at det nok ikke bare er kjedens avgjørelse at det ble fjernet. Et barn skal ikke oppleve trusler for å ha gjort en jobb. Hen har kanskje ikke en gang noen mening om dette, men blir en (ufrivillig?) frontfigur.

    Lucia var italiensk, så det er merkelig at vi har en forestilling om en blond Lucia. Selv har jeg sett Lucia av asiatisk opprinnelse, så jeg antok at vi var forbi dette stadiet. Skjønner at vi ikke er det alle steder.

    Lik

    • Anne-Helene
      13. desember 2016

      Vi har blond Jesus også. Veldig interessant hvordan vi fornorsker helter og heltinner.

      Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 13. desember 2016 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

