Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Den fjerde søndagen i advent; en alternativ julefeiring

Desember er den måneden i året som virkelig dytter sannheten i øynene på folk – og da mener jeg folk som sliter, virkelig sliter, med å få kronene til å strekke til.

Køene foran Fattighuset i Oslo er lange og mange andre byer opplever det samme. Desember går for å være en inkluderende måned, men er i virkeligheten en ekskluderende måned, opplever mange. Ingen andre måneder er kroner inkluderingskriterie, der omvendt julekalender og inngangspenger til avslutningsarrangementer kan nevnes som eksempler.

Om livssituasjonen min var en annen, skulle jeg gjerne gjort en innsats for folk som har mindre enn meg. Jeg skulle gladelig ofret julaften, ja hele jula for andres skyld. Det hadde ikke kjentes som et offer, engang.

Så mitt svar på eget spørsmål er at hvis jeg ikke skulle feiret jul som jeg pleier, da ville jeg stått på kjøkkensiden av køen av fattige, jeg ville kjøpt en haug med varme jakker, hansker og luer (med refleks!), som jeg ville gitt til dem som ikke selv kan sørge for en varm og mett tilværelse for seg og sine.

 

Fire tente lys

Fire tente lys

Hva ville du gjort dersom du skulle hatt en annen julaften enn den du pleier?

Alle som svarer med lenke til meg, lenker jeg til på Facebook-siden utover dagen og kvelden. Jeg gleder meg til å lese dine ønsker!

OBS! Lurer du på hvem som vant give awayen og hva den hemmelige premien var? Når vinneren har mottatt gaven, får du vite det..

~ Andre alternative julefeiringer på Facebook-sida mi ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Den fjerde søndagen i advent; en alternativ julefeiring

  1. Heidi
    18. desember 2016

    For meg er julaften (med den bestemte måten å feire på), noe jeg gjør for andre som det er, men det blir på en annen måte enn det du nok mener. Forresten pleier suppekjøkken og slikt å ha overflod av frivillige i julen, så det er størst behov for hjelp ellers på året når det ikke er så stor oppmerksomhet rundt det å være generøs.

    Lik

    • Anne-Helene
      18. desember 2016

      Hva mente du med første setning? At du er med på julefeiringen for andres del, men egentlig ikke har lyst til det?

      Det er helt sikkert riktig det du skriver til sist, og det er en bra ting at folk vil gjøre noe for andre – iallfall dersom det ikke er for å fylle på sin egen godhetskonto..

      Lik

  2. kirsti
    18. desember 2016

    Da har jeg skrevet siste del av desemberutfordringen på bloggen min. Takk for morsom, og krevende, utfordring!

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

