Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

To viktige bøker verden trenger

Jeg vil anbefale to bøker, viktige bøker, verden trenger

Nød Hjelp – B. MiRee Abrahamsen

Bildet er lenket.

Du, for en bok!

Vet du hva? Jeg begynte på boken som jeg alltid starter på en bok, så tok det helt av!

Abrahamsen bruker seg selv som hovedperson og forteller om sin reise til India som hjelper. Hun velger å gå i Mor Theresas fotspor og melder seg som frivillig hjelper på Mor Thereses hjem i Calcutta

Dette var en mektig bok! Jeg har aldri lest noe lignende og er stum av beundring for forfatteren. Snakk om kunnskapsrik, formidlingssterk forfatter!

Boka dro meg inn i seg og jeg mistet helt kontakt med tid og rom, dette er var en skikkelig page-turner, i positiv forstand.

Samtidig som vi følger forfatterens søken etter å bli en god hjelper, gis vi stor innsikt i kultur og politikk og personlige erfaringer flettet godt sammen med biografiske fakta om Mor Teresa, om kontroversene rundt henne. Også om land forfatteren besøkers historie.

Boken er delvis skrevet som en tradisjonell roman, delvis som en reiseskildring og delvis i en esseyistisk stil. Abrahamsen mikser dette så godt at det ikke blir tungt eller lærebokaktig. Det bare flyter i vei, samtidig som det er mye fakta å lære for den som har det fokuset.

Forfatteren lykkes også i å stille kritiske spørsmål til våre kulturelle holdninger til hjelpearbeid og hun stiller samfunnskritiske spørsmål til oss nordmenn, som «behovet» for å seile med på Facebooks likekultur i alvorlige saker. Hvor mye betyr et klikk?

Vet du hva? Denne må du bare lese!

Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden – Wencke Mühleisen

Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden

Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden

Samfunnet er i ferd med å endre seg, verdier som tidligere var ukrenkelige stilles det nå spørsmål ved. Å være hjemme med barn ses nesten på med mistenksomhet. Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti går i retning av å gjøre barnehagen obligatorisk. Det er valg om et lite år og det er muligens det viktigste valget vi har hatt på veldig mange år.

Jeg vet ikke hvor mye du reflekterer over dette, men jeg vil uansett be deg lese boka til Wencke Müleisen Kanskje det ennå finnes en åpen plass i verden, som er en tankevekkende bok om enkeltmenneskers plass i et system, i et samfunn, i en verden. Den handler om søken etter identitet, om hva som skaper tilhørighet og hvilke fortellinger vi tror på og velger ut som definerende for hvem vi er og hva vi er – og da mener jeg både på individ- og nasjonalt nivå.

Wenckes bok er viktig, den er mat til ettertanke. Og særlig med tanke på det forestående valget. Den stiller nyttige spørsmål, uten å stille dem direkte.

Begge bøkene handler om vår kollektive identitet, hva som gjør oss til oss. Bøkene er forskjellige, men har likhetstrekk.

Dette er godt skrevet bøker, velegnet som julegaver.

Jeg håper du vil lese! Og hvis du gjør det: At du forteller meg hva du syntes!

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “To viktige bøker verden trenger

  1. Villkatten
    19. desember 2016

    Takk for tips! Den siste du skriver om fører jeg så absolutt opp på leselisten min. Jeg grubler mye over min plass for tiden og har et ønske om å bidra mer i debatt. Så det høres absolutt ut som en passende bok for meg akkurat nå!

    Lik

    • Anne-Helene
      19. desember 2016

      Håper den passer deg! Den ga iallfall meg mye å tenke på.

      Lik

  2. Tone
    20. desember 2016

    Takk for et supert tips-når jeg en stille stund får satt meg ned…satt av tid i romjul, til alt annet enn «må-gjøre ting»-da skal humla få suse, hybelkaniner hoppe og klesvask hope seg opp nemlig..:)
    Tusen Takk!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

