Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Harmonisk før Urd

Noen ganger blir det ekstra tydelig hvilke kulturelle referanser man har.

Urd er på vei innover landet. Urd er storm, men urd er også ord. Urd er Brageprisvinneren for 2013 og ble tildelt Ruth Lillegraven. Jeg har fått det for meg at Lillegraven er en gammel dame, det er vel noe med navnet, men når jeg googler ser jeg at hun er en ung kvinne.

Urd er en diktsamling.

Du lurer kanskje på hvordan jeg kunne tro at Ruth Lillegraven var en eldre kvinne når jeg kjente navnet på diktsamlingen? Vel, det er såpass enkelt som at jeg gjenkjente tittelen, men ikke sjøl har lest henne. Det burde jeg kanskje?

Som sagt: det handler om hvilke referanser man har, om hva man ser ting opp mot og hvilke assosiasjoner man gjør seg bare ved et ord.

Og stormen urd? Jeg klarer ikke kalle den uvær, så trygt jeg sitter og bare hører lyden. Mulig at alt endrer seg i morgen når jeg ser skadene den har gjort, men enn så lenge.. er det lov å kose seg med lyd.

Hva er urd for deg?

Har du fine juledager?

Harmonisk før Urd

Harmonisk før Urd

~ Lammelårtanker bor også på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Harmonisk før Urd

  1. Cecilie von der Ohe
    26. desember 2016

    Jeg har lest et utdrag fra diktsamlingen «Urd» og har vurdert å få den produsert i punktskrift. Urd var dessuten tittelen på et ukeblad som kom ut før i tiden. Begge disse er nok å foretrekke fremfor den Urd som herjer med oss her på Vestlandet nå. For øvrig nyter jeg rolige romjulsdager innendørs. I år har jeg fått bakt pepperkaker, riktig nok av ferdigdeig, og i tillegg har jeg fått julebakst i julegave av en venninne. Jeg har lagt ut advarsel på Facebook om at dersom man ikke oppnår kontakt med meg etter nyttår, så har jeg tatt pepperkakeoverdose. Fortsatt god jul til deg! 🎄 ❤

    Lik

    • Anne-Helene
      26. desember 2016

      Å, så koselig å se deg her inne, Cecilie! Det var en fin julegave.

      Hehe.. du er morsom:»pepperkakeoverdose»!

      Lik

  2. gamle ugle
    26. desember 2016

    Urd er en norne i norrøn mytologi, en av skjebnegudinnene, som rår med menneskenes skjebne. Godt navn på en storm, tenker jeg, her jeg sitter trygt lenger nord i landet.
    Fortsatt god jul til deg.

    Lik

    • Anne-Helene
      28. desember 2016

      Ah, så det er bakgrunnen! Jeg leste at når stormen når en viss styrke blir de navngitt. Det er vel fordi kvinner er sterke, sånn generelt..!

      Lik

  3. hl
    27. desember 2016

    Urd for meg er fremmedspråkelig. Jeg tenker på urdu. Jeg ser for meg en pakistaner. Lillegraven var navnet på en familie som barna gikk i samme korps som meg med. De var flinke, musikalske og av et annet kaliber enn meg. Jeg så litt opp til jenta, som var tre år eldre enn meg.

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    28. desember 2016

    Urd er det perfekte navnet på stormen, jeg elsker når vinden tar tak og viser hvem som er sjefen. Vi kan bare late som vi har kontroll.

    God romjul, her er dagene late!!!

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 26. desember 2016 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

