Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Tastaturterrorisme og sjuke forventninger

Jeg forventer at ei ung jente som legger ut bikinibilder av seg selv i bloggen blir trakassert.

Jeg forventer at en mørkhudet mann som deltar på Farmen blir kalt muslim, blir bedt om å pelle seg hjem og blir brukt ord om som ikke skal gjengis her.

Jeg forventer en jenter med hijab blir beskyldt for å stikke sugerør inn i vår pengesekk og iallfall blir beskyldt for å være undertrykket.

Jeg forventer disse tingene og det er nesten skremmende at jeg gjør det, for å forvente er ikke det samme som at jeg vil at det skal skje, at jeg håper det, men at jeg regner med at det kommer.

Og selv om det skremmer meg og forbauser meg at ikke en gang feilfritt norsk, et pent fjes og forøvrig uklanderlig ytre er nok til å holde disse terroristene tause, så er det tankevekkende at jeg, anonym som jeg ser ut, forventer disse tingene.

For det sier litt om hvordan samfunnet vårt også ser ut, når man regner med at folk som skiller seg ut – bare litt – blir utsatt for slike ting.

Jeg mener; jeg har ikke opplevd det selv, bare observert fra utsiden.

Hvordan ser det da ut fra innsiden?

 

(innlegget er inspirert av samtalen med Siv Johansen i kommentarfeltet til Føler meg ensom)

Lenke til hets av Ali, Farmendeltaker 2016 https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgodkveldnorge%2Fvideos%2F10154139294836167%2F&show_text=0&width=400» target=»_blank»>

Fra tv2.no

Kjølig miljø

Kjølig miljø

 

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Tastaturterrorisme og sjuke forventninger

  1. Siv Johansen
    9. januar 2017

    fantastisk flott ❤ så koselig at du ble inspirert av meg, stå på 🙂 ❤

    Likt av 1 person

  2. Anja Elisabeth Holt
    10. januar 2017

    Vi kan alle oppleve å være utenfor, interessante blogger jeg fant på veien i dette innlegget!

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

