Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva menn bør lære av kvinner

Dette kunne blitt et innlegg som aldri tok slutt, for hei: Hva menn kan lære av kvinner er mye!

Det er noe eget med menn og hjul, seriøst; hva er det med dem??

For når menn langt oftere enn kvinner mister livet i trafikken, så er det noe vi må se nærmere på. I likestillingens navn, lissom. Ikke det; er det liksom noe poeng i at det skal drepes like mange kvinner som menn i trafikken? Ottar, hvor er du?

Neida.

Greia er at de nyeste tallene fra Trygg Trafikk viser at 135 mennesker døde i trafikken i fjor, derav 111 menn – og til deg som ikke automatisk regner ut hvor mange kvinner som omkom (135-11), så var det altså 24 – noe som er det laveste tallet siden 1947, det sier ikke lite! Det er en enorm kjønnsforskjell her!

Hva det skyldes vet ikke jeg, men det må jo være noe med menn og hjul? Noe som er typisk for menn og ikke for kvinner? Ofte dras det inn at menn er mer risikovillige av natur, men kanskje handler det også om at flere menn enn kvinner kjører? Eller er det bare noe jeg tror?

Uansett: Altfor mange skades i trafikken, så ta heller tog enn bil når du kan!

Eller som Trygg Trafikk sier

Jeg tror med fordel menn kunne lært mer av kvinner om risikovurdering, og jeg oppfordrer alle menn til å ha som nyttårsforsett at de skal roe seg bak rattet.

-Jan Johansen, Trygg Trafikk-direktør

Nemlig!

Lenke til Jan Johansens oppfordring

Hva er det med menn og hjul?

Hva er det med menn og hjul?

Liker du å kjøre bil selv eller foretrekker du passasjersetet?

~ Lik Lammelårtanker på Face ~

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Hva menn bør lære av kvinner

  1. Tilbaketråkk: Sofa som blør | Lammelårtanker

  2. msjackson
    14. januar 2017

    Du har et poeng her! Menn liker fart og spenning generellt mer enn kvinner (dog ingen regler uten unntak) og tar lettere en risiko. Men det er ikke BARE negativt å ta en risk da, sånn utenom på veien iallefall, Mange ting hadde aldri eksistert om ingen tok en risk, feks utforsking av universet, månelandingen, forskning, byggverk, legevitenskapen mm.
    Jeg tror faktisk at menn og kvinner har en hel del å lære av hverandre. Med mange mannlige venner har jeg lært å utvikle mer humor bla, og jeg synes de er flinkere til å være i nået, dvs ikke gå å gruble å bekymre seg over bagateller som mange kvinner har en tendens til.
    Ikke meningen å holde noen forsvarstale for menn her, men bare nyansere det litt. La menn få kjøre fort på lukkede områder 😉 Eller la de kjøpe seg en elbil, da må de spare på batteriet ved å kjøre saktere, hehe.. funka for kjæresten min iallefall (det med bane og elbil)

    Lik

    • Anne-Helene
      14. januar 2017

      haha! «la menn kjøre fort på lukkede områder»

      Ellers: Ja, absolutt enig!

      Lik

  3. Irene
    14. januar 2017

    *Sukk* hvis vi ser på forenkla forelegg hos meg mannen er stillingen meg-mannen 3-0. Og det er ikke fordi jeg har hatt uflaks og han flaks! Jeg har dessverre hatt en del flaks… :-/ Det flaueste er at to av dem er tatt i samme fotoboks.

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    16. januar 2017

    Jeg har tre prikker, jeg er ikke kjønnsadekvat på alle punkter. Det får være greit.

    Kanskje man burde få en dag gratis på sånn baneracing per årstid for å få ut spruddel????

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Kvinner som rapper barn | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

