Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Seks i sju

Har du mer enn sju ting, eier tingene deg, sier et ordtak som sikkert er japansk eller noe.

Jeg har mer enn sju ting, ergo er jeg eid av tingene, men jeg kjenner at jeg lever helt greit med det.

Psykolog Karen Kollien Nygaard sa til nrk i november, forteller Tønsberg Blad 11.1.17

.. den eneste tingen som er helt sann her i livet, er at alt er i forandring. Vi kan rydde så godt vi kan, men vi må være åpne for de uforutsette tingene også.

Altså putter hun inn den dypere forståelsen av hva rydding er, det handler ikke bare om ting som ting, men at de symboliserer noe mer. Å holde det ryddig rundt seg, kan være å holde det ryddig inni seg. Et rotete hjem kan signalisere et rotete indre?

Sjøl rydder jeg i papp. Det er enkelt. Jeg putter seks kartonger i den sjuende, jeg putter seks doruller i den sjuende og nå lurer jeg på om jeg skal fortsette å putte den sjette i den sjuende eller om det bare blir tull?

Noen som har forslag til hva som kan stappes sammen til et lykkelig seks-i-sju-tvangsekteskap?

Seks i sju

Seks i sju

 

Trenger du å ha det ryddig rundt deg eller blir du stressa av for mye orden?

 

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Seks i sju

  1. Elin Slåen
    17. januar 2017

    Jeg har ikke så mange av disse tvangstankene, men jeg må ha det ryddig rundt meg 🙂 Akkurat nå er jeg stresset over hyllen under bordet for der har det samlet seg masse rare greier, til tross for at jeg har oppbevaringskurver. Ha ha…

    Og så må jeg si at din blåfarge på bloggen er kjempefin. den nærmer seg lilla 😀

    Likt av 1 person

    • Anne-Helene
      17. januar 2017

      Jeg er temmelig fornøyd med bakgrunnsfargen, håper bare at den ser lik ut på folks pc-er/mobiler som den gjør hos meg!

      Rot og system er synonymer, er det ikke?

      Lik

  2. Irene
    17. januar 2017

    Jeg blir ikke stressa av orden, men jeg blir heller ikke veldig stressa av rot. Egentlig er jeg nok litt rotete av natur, men jeg trives godt med en viss grad av orden rundt meg. Jeg er bare ikke sånn overvettes flink til å holde det ryddig og pent. Det går likevel mye lettere nå som ungene er blitt store. 🙂

    Så synes jeg også at det er helt greit at man kan se at det bor mennesker i et hus. Jeg hadde ikke trivdes inne i Bonytt, for å si det sånn…

    Lik

    • Anne-Helene
      17. januar 2017

      Den siste der er jeg veldig enig i! Det frister å flytte inn i disse små «leilighetene» til Ikea siden de er så organiserte og ryddige, men jeg hadde nok rotet det til kjapt, for å få hjemmefølelsen, haha..

      Lik

  3. Nienna
    17. januar 2017

    Jeg liker spontanitet. Helt til jeg blir overveldet. Da liker jeg rutiner. Frem til jeg kjeder meg. Da liker jeg spontanitet igjen. Og sånn går no dagan…. 🙂

    Likt av 1 person

  4. Refleksjon på livsvegen
    17. januar 2017

    Hm.. du har nok rett..
    ei passe blanding er vel ok..
    av orden og rot..
    Betre å ha system i rotet, enn rot i systemet 😉

    god natt

    Lik

  5. monika
    18. januar 2017

    haha… eg har da eit heilt hus at ting og i år skal eg jo strikke rydde i trådene mine 😉

    Lik

  6. Anja Elisabeth Holt
    18. januar 2017

    Det løses enkelt ved å flytte i leilighet, kombiner med to unger, vipps så har man ikke så mye å holde styr på lenger!

    «Mamma vasker klær hver dag» og da trenger vi ikke ha to skap hver. Vilde er veldig lik meg. Jo mindre leker jeg har jo mindre må jeg rydde. Praktisk!

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

