Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Innestengt i heisen med..?

Innestengt i heisen med fem andre fremmede, hva gjør du?

Holmestrand er byen med høydeforskjell. Den ligger høyt, den ligger lavt og for å samle hele skiten er det sprengt ut rom til en tunnell. Ganske genialt!

Min lokalavis Tønsberg Blad kunne formidle denne ytterst viktige fortellingen om disse menneskene som ble stående fast i heisen, uten å få hjelp.

Og saken i seg selv ga meg assosiasjoner til dette programmet på en eller annen tv-kanal som nettopp handlet om to kjendiser som ble sittende fast mellom to etasjer. Der skulle de snakke om livet, om store spørsmål, men også om private ting. Jeg kan ikke si at det ble god tv av det, men det er interessant hvordan folk prater sammen, hvordan de fordeler taletiden og hvor nære de er i de spørsmålene de forsøker å besvare.

Men, det var ikke tv det skulle handle om nå.

Dagens spørsmål er: Hvis du ble innestengt i heisen med disse fem personene, sånn en halv times tid eller noe, hva ville du gjort eller sagt?

~ til deg selv som 20-åring

~ til din favorittforfatter (hvem er det?)

~ til deg selv som 62-åring

~ til meg

~ til den som irriterer deg mest av alt

~ til Ole Brumm

 

Ja, hvem ville du helst satt fast i heisen med?

Forresten: Hvis du er glad i quiz har jeg en til deg under disse bokstavene.

Nyte utsikten til vinterlandskapet før du stenges inne

Nyte utsikten til vinterlandskapet før du stenges inne

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Innestengt i heisen med..?

  1. Anja Elisabeth Holt
    19. januar 2017

    20 år: du må ikke hjelpe alle. Du må ikke alltid si ja. Det er kjærlighet i grenser. Også for deg selv.

    Amalie Skram: jeg leste så mange av bøkene dine da jeg var ung. Takk for at du skrev så tungt og mørkt. Jeg husker jeg strebet etter å være lys og lett som følge av det. Livet kunne ikke være sånn for alle. Det var det heller ikke. Nå vet jeg at det er en blanding.

    62 år: herregud for ett liv du har hatt. Er du fortsatt sikker på at du ikke skal skrive en bok? Ja, mye av det du har opplevd vil virke helt uvirkelig for andre. Men du kan skape håp hos noen som står i det samme. Var det ikke derfor du blogget da du var yngre? For å kanskje hjelpe den ene?

    Deg: du er ett fantastisk menneske. Du er varm, åpen og ærlig. En takk til deg som har inspirert meg til å lese gode bøker, tenke nye tanker og i nye baner. Jeg håper virkelig vi sees i år også!

    Irriterende vesen: hvorfor gjør du dette? Hvorfor bruker du barna som våpen? Det du driver med har ingenting med kjærlighet til familien å gjøre. Det har alt å gjøre med å opprettholde ett bilde og ikke ett liv med innhold og substans. Du er verdt mer. Gi slipp.

    Ole Brumm: jeg liker deg. Det er lov å like mer enn en ting. Folk sier du er enkel. Jeg vet noe annet. Tror i hvert fall. Og det er at alt ser enkelt ut når man kan det.

    Lik

    • Anne-Helene
      19. januar 2017

      Jeg ble helt taus, så rørt over svaret ditt.

      Tusen takk for alt!

      Lik

  2. Nann Karin
    19. januar 2017

    Til mitt 20 årige meg: Ta det med ro, – du kommer alttid dit du vil. Det kan bare ta litt lengre tid enn det du tenker

    Å jeg som har lest så masse, – og som har noen forfattere jeg må lese alle bøkene til. Jeg velger meg nok Astrid Lindgren. Hun og henns historier har vært en stor de av m in barndom. og jeg har gitt de videre. Noe jeg også har gjort med andre forfattere fra barndommen. Og, jeg har lest biografier og hørt podcaster med favoritten fra Sverige, og jeg kan ikke sette helt tord på hva det er, men jeg tror det handler om livet, styrken og at hun satt lek og fantasi høyt.

    Til mitt 62-årige jeg.. Livet har vært kjekt til nå, og hold deg i form. Du har en gutt å følge opp og heie på

    Til deg: jeg liker samfunnsengasjementet, engasjementet og deg. Jeg opplever en ekthet og ei varme som jeg setter pris på. Så jeg håper vi kan fortsette å holde kontakten i blogglandia.

    Til den som irriterer meg mest så vil jeg fortelle at jeg nå har lært hvor mobbing og krig oppstår. Den oppstår i spennet mellom mennesker full av seg selv, edel og galle spytter det ut, får ordene til å splitte folk og ikke evner å se seg selv. Jeg vil si til de som aldri har et hyggelig ord å si om andre, – voks opp! Slutt å se verden gjennom ditt eget korte, trange sugerør og lær at verden har andre dimensjoner enn bare din.

    Lik

    • Anne-Helene
      19. januar 2017

      Å, jeg liker så godt hvordan du svarer deg selv som 20- og 62-åring! Tenker at det er mye visdom i svarene til deg og Anja, og at denne lille praten til oss selv kan være ganske veiledende for hvordan vi velger og hvilke tanker vi rydder plass til.

      Det at du setter pris på samfunnsengasjementet mitt er inspirerende for å skrive mer av den typen innlegg. Tusen takk!

      Lik

  3. Nann Karin
    19. januar 2017

    Til Ole Brumm, – jeg liker det enkle livet du lever ved at du er fornøyd om du har fått litt honning i magen. Jeg ser deg som takknemlig, at du er god og at du setter menneskene rundt deg høyt. Du har gode verdier

    Lik

  4. Tilbaketråkk: Smurfine slår til mot mannsdominans | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 18. januar 2017 av i Hverdagen med stikkord , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

