Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hele Norges funksjonshemming

Hva er det som skjer når stadig flere velfungerende voksne oppfører seg som om de var multifunksjonshemmede?

Altså, for en evighet siden ble fjernkontrollen oppfunnet, den til tv’n altså. Det var en befrielse for alle med dyp sofa og svak vilje.

Nå fins det fjernkontroll til hele huset, og en app til å styre det med. Det gir glimrende overvåkningsmuligheter for herskesyke, usikre menn med psykopatiske trekk: Full kontroll på dama uten selv å være til stede!

Vi trenger ikke lenger lee på oss, det er ikke rart at livsstilssykdommer blir stadig mer vanlig, nesten så det er forventet.

Vi trenger ikke en gang dra ut for å få mat, alt kan bestilles med smarttelefonen – ikke bare pizzaen, men middagskasser og vanlige matvarer også. Og for dem som klarer å slepe seg til butikken er hyllene fulle av Fjordland og fryseboksene fylle av ferdigprodukter.

Alt dette er strålende for folk som av helsemessige grunner ikke kommer seg til butikken på egenhånd. Denne tilretteleggingen kan gi mange som sliter mer verdighet i livet og mer livsglede – eller opprettholde den de har. Det er supert!

Men, jeg er skeptisk til greia, for all denne hverdagstrimmen, all den grunnleggende kunnskapen som ligger i å velge ut råvarer og forvandle dem til gode retter, denne lukten som vekker sulten, den mister vi.

I det daglige har vi godt av å dra opp garasjeporten selv, vi har godt av å gå til butikken, vi har godt av å se utvalget i butikken og plukke ut det som frister mest.

Jeg tror det er grunnleggende godt for mennesket å bruke kroppen, å ta og lukte og være i det vi gjør, ikke distansere oss og la andre gjøre jobben, for å gjøre jobben selv er en del av den menneskelige naturen som gjør oss i ett med den. Når vi gjør ting og ikke bare mottar ting, beveges vi innover i oss selv til et sted der kropp og psyke samstemmer, der vi føler oss hele, der vi er ett.

Og det er jeg overbevist om at vi trenger!

Og jeg er overbevist om at hele Norges funksjonshemming er en bjørnetjeneste produsentene ikke skulle gjort oss, det var Helsedirektoratet som skulle tatt kontrollen over matvarebransjen – da ville mye sett annerledes ut i norske dagligvarebutikker!

Fjern kontroll - maktsymbol

Fjern kontroll – maktsymbol

Hvor bevisst er du hvilke hjelpemidler du bruker i hverdagen?

 

Innlegget er en del av mat- og kroppsuken her på bloggen.

Andre innlegg i temauka

Kaller du barnet ditt overvektig blir hun overvektig

To av ti er undervektige – skremmende!

Gulrot med dings

Ja eller nei til skolelunsjpenger?

 

 

~ Lik Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Hele Norges funksjonshemming

  1. Anja Elisabeth Holt
    25. januar 2017

    Jeg bestiller maten hjem uten å blunke, jeg vil heller bruke tid på å lage den enn å frakte den. Om jeg skal lage noe spesielt, da reiser jeg på Meny og bruker lang tid. Får gode råd av proffene i ferskvaredisken og krøller nesten tærne mine når jeg går.

    Jeg går ut i en ferdig oppvarmet bil. Luksus og jeg vet det. Og jeg liker det også!

    Men kroppen min, den trenger trim, heldigvis klarer jeg få til begge deler men jeg ser jaggu hva du vil frem til her!!!!

    Lik

    • Anja Elisabeth Holt
      25. januar 2017

      Vil ha mail neste innlegg, bloggrull funker ikke.

      Lik

    • Anne-Helene
      25. januar 2017

      Du skriver så fint!

      Jeg er opptatt av hverdagstrimmen. Det blir for meg ironisk og rart når folk kjører til treningssentre som ligger femten minutters gange unna og slike ting. Tror folks helse ville vært mye bedre dersom en var mer hverdagsaktiv, uten at det kommer i treningskategorien.

      Likt av 2 personer

  2. Heidi
    25. januar 2017

    Jeg kunne ikke vært enig. Dessuten, det at trening i det hele tatt er noe vanlige mennesker holder på med (og ikke bare idrettsutøvere), viser at samfunnet er lagt opp på en ugunstig måte. Vi er ikke som art tilpasset trening, men kontinuerlig og variert bevegelse. En svipptur innom gymen veier ikke opp for tapet av hverdagsbevegelsene.

    Lik

  3. Irene
    25. januar 2017

    Jeg er veldig enig med deg!

    Likt av 1 person

  4. Tilbaketråkk: Ja eller nei til skolelunsjpenger? | Lammelårtanker

  5. Tilbaketråkk: Kaller du barnet ditt overvektig så blir hun overvektig! | Lammelårtanker

  6. Tilbaketråkk: To av ti er undervektige – skremmende! | Lammelårtanker

  7. Tilbaketråkk: Ti triks for å spare penger på mat | Lammelårtanker

  8. Tilbaketråkk: Mine spise-ute-i-naturen-favoritter | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

