Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mine spise-ute-i-naturen-favoritter

Ikke det, pølser kan være supergodt – bare det ikke blir for ofte.

Jeg pleier å hive ost på lefsa, ha pølsa oppi og gørre på med mango- og chilisaus og ketchup. Bare lefsa er ei Ola-lompe, er jeg hæppy.

Men, det kan fort bli for mye pylse og det er’kke godt. Gjetter på at du kjenner deg igjen, for har du barn som er minst ti, har det blitt en del skoleavslutninger og andre arrangementer ment for mange, ikke sant?

Pølsa går igjen, og igjen og igjen..

Derfor er jeg stadig på utkikk etter alternativ turmat og dette er hva jeg har kommet opp med

~ ertesuppe med røkt svineknoke

~ linsesuppe

~ pitabrød: kan fylles med tunfiskrøre eller egg- og baconsalat, som begge gir god metthetsfølelse

~ linsesalat med nøtter og urter

Alt dette er enkelt å lage og bortsett fra pitabrødene, kan alt lages kvelden før eller tidligere. Alt er enkelt å spise og det er viktig.

 

Jeg unngår pastasalat og kokt ris, siden det er potensielt livsfarlige matvarer . Ikke at det er noe problem i januar, men i juni.. hjelpes, det er skumle saker det!

Pølse med Ola-lompa

Pølse med Ola-lompa

Jeg innrømmer kjapt at mye av denne maten er jeg alene om å spise, men hei hva gjør vel det? Mett mamma er hæppy mamma!

 

Hva er dine spise-ute-i-naturen-favoritter?

 

Innlegget er en del av mat- og kroppsuka, de andre innleggene er:

Gulrot med dings

To av ti er undevektige – skremmende!

Kaller du barnet ditt overvektig, så blir hun overvektig

Hele Norges funksjonshemming

Ja eller nei til skolelunsjpenger?

Ti triks for å spare penger på mat

 

Les deg gjerne opp på innleggene og legg igjen tips og meninger!

 

 

~ Lik lammelårtanker på Facebook ~

~ Mine bilder på Instagram ~

~ Twitter ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Mine spise-ute-i-naturen-favoritter

  1. hl
    28. januar 2017

    Fint mat-tips! God tur!

    Likt av 1 person

  2. Heidi
    29. januar 2017

    Jeg drar ikke så ofte på den typen turer, men pizzasnurrer liker jeg godt. Samboeren min liker best vanlige med tomatsaus, skinke og ost, mens jeg liker bedre varianter med fetaost, masse urter (eller pesto) og oliven. Jeg har av og til sett bilder av innbakte egg (rundstykker med et helt, skrelt egg i midten), men jeg har ikke prøvd meg på det. Jeg liker best alt-i-ett-alternativer om jeg må spise ute i naturen.

    Lik

    • Anne-Helene
      29. januar 2017

      Oi, din pizza-favoritt hørtes god ut!

      Enig i at «alt-i-ett»-mat er best ute; jo mindre styr jo bedre er det.

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Bakebloggen jeg elsker | Lammelårtanker

  4. bakemagi
    29. januar 2017

    Digge turmat-forslag 🙂

    Med lang fartstid i barnehage og masse uteliv med småtassene der vinter som sommer, har vi også noen favoritter. Vi lager alltid på bål, stas for ungene. Grove pannekaker/lapper med ferske bær/rørte bær eller ost og skinke, det går faktisk utrolig kjapt å steke i stekepanne på bål. Toast i alufolie som legges i glørne. Wok i ulike varianter (enkelt når alt er ferdig kuttet før turen). Omelett med masse digg i. Fiskegrateng-gryte, der vi skipper strøet på toppen.

    Vi har vel en filosofi om at det meste kan lages på bål så lenge man gjør noen forberedelser før man legger avgårde 🙂

    Likt av 1 person

  5. Anja Elisabeth Holt
    29. januar 2017

    Pizzasnurrer. Fylt med pesto, soltørkede tomater og ost?

    Lefse/ lompe med snøfrisk og laks/ spekeskinke.

    Ferdig grillet kylling. Loffskiver som er lagt sammen smør mot smør.

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

