Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jesus-stilen

Det er nærmest blitt en tradisjon denne første helgen i juli, det å være litt vikinglig.

Jeg er ikke sikker på når det startet, men jeg husker den gangen det var internasjonalt marked, om det ikke kaltes festival, det er godt mulig, for alt kalles festival nå.

Iallfall, det var en gang for lenge siden da barna mine var små og jeg stadig kjørte bil, at vi dro dit sammen. Det var da moren til barna, altså denne bloggeren, nærmest ble kidnappet av vikinger fra England og jeg ble jo litt skremt, men langt i fra så skremt som den lille noe-mer-enn-toåringen min ble. Der kom brautende menn med rustninger og sverd og ville dra med seg mammaen deres og det ble for mye, altfor mye for en som er lavere enn vikingens sverd var langt.

Så da ble jeg stående da, litt satt ut og voldsomt fascinert. Og det var vel da det ble plantet i meg, og plantet i oss at vikingmarked måtte bli en del av oss, av hvem vi var som familie.

Dette er muligens en overdrivelse, for det er ikke akkurat slik at vi har vikingliv som livsstil, men innom vikingmarkedet på Borre utenfor Horten, må vi hvert år og det er fortsatt stas for alle sammen.

Det er over for i år, men neste år foreslår jeg at du sjekker det ut, for kanskje lærer du noe nytt? Kanskje får du opplevelser for livet?

Vikingtiden er ikke bare heltehistorier og kamper, vikingtiden er vel så mye myke skinnfell, nyfødte kattunger og levd liv.

Jeg tror vi trenger helheten og ikke bare heltehistoriene for å forstå hvordan det var og kanskje også hvorfor vi er blitt som vi er blitt.

 

Erna Solberg bevæpner seg med pil og bue, noe som kan komme godt med i valgkampen

Erna Solberg bevæpner seg med pil og bue, noe som kan komme godt med i valgkampen

Kvinnekraft!

Bruk alt du har!

Utslått.

Lammeskinn-tanker

Lammeskinn-tanker

Litt som Jesus bærer jeg lammet over skuldrene

Litt som Jesus bærer jeg lammet over skuldrene.

Hva er dine sommertradisjoner?

Er det viktig å lære noe av ferieopplevelsene?

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Jesus-stilen

  1. Anja Elisabeth Holt
    6. juli 2017

    Jeg kan avsløre at Olavsdagene i Sarpsborg også er magisk å få med seg!

    http://www.olavsdagene.no/slides/olavsfestivalen-2017-2.html

    Liker

  2. Abelone
    6. juli 2017

    Ny mulighet til å være viking på vikingmarkedet i Lillestrøm første helga i september dersom du ikke har fått nok.

    Vi har ikke mange faste sommerritualer, men et jeg har er å starte sommeren med festivalen overoslo.

    Liker

  3. John Olav Ytreland
    7. juli 2017

    Vikingfestivalen ved Olavskirka på Avaldsnes og Skudefedyivalen er faste poster for oss. Jeg tar dessuten noen fisketurer med dattera mi. Vi liker museer og kommer nok til å bruke flere regnværsdager på bl.a. Nordvegen historiesenter og et museum i sentrum som viser litt av sildetida i Haugesund. De leier dessuten ut en robåt (strandebarmer) og vi satser på å dra opp litt fisk i sommer. Jentungen liker gaming, men hun er foreløpig lett å overtale hvis jeg velger de rette aktivitetene.

    Liker

    • Anne-Helene
      9. juli 2017

      Så gøy at dere gjør litt av det samme som vi gjør!

      En må bare bruke anledningene mens de er der til å ta ungene med på ting som mest sannsynlig er «kjedelig» om noen får år.

      Liker

  4. Irene
    8. juli 2017

    Jeg har bodd et steinkast eller fire fra dette markedet siden de begynte med det og har ennå ikke vært der… Nei-nei – vi får se igjen til neste år 😉

    Ellers er jeg ikke så opptatt av at man skal lære så mye i ferien. Ferie er ferie, lærer vi noe nytt i ferien, så er det fint, men hvis vi ikke lærer det spøtt, så er det også helt greit 🙂 Men er ikke hele livet læring? Sånn egentlig?

    Liker

    • Anne-Helene
      9. juli 2017

      Næmmen! Da er det på tide at du tar en tur neste år, altså!

      Joda, hele livet er jo læring, men en kan jo gå mer aktivt inn for det eller ikke. Er ikke så lett å vite hva de lærer da, selv om en kan vite hva en prøver å lære de..

      Liker

      • Irene
        10. juli 2017

        Kan det sammenheng med at jeg er gift med en lærer som gjerne vil ha helt fri fra bortlæring i ferien, tro? 😉

        Nå som de har blitt store, så har jeg oppdaget flere og flere tilfeller av lite samsvar mellom det jeg sa og det de har hørt… Men det har blitt rimelig greie folk utav dem alle likevel 🙂

        Liker

        • Anne-Helene
          11. juli 2017

          Den beste læringen er den som bare glir inn, der det ikke ligger et pedagogisk opplegg rundt, synes jeg iallfall.. så jeg skjønner jo at en litt sliten lærer krever sin ferie, som er ham vel fortjent!

          Og det siste du skrev: hehe..

          Liker

  5. Tilbaketråkk: Hva jeg lærte av dagene aleine | Lammelårtanker

  6. Tilbaketråkk: Reklame i blogg virker ikke på meg, men.. | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

